ربیعی:

هنوز نتوانستیم انقلاب اسلامی را برای نسل جدید تبیین کنیم/ نمی‌خواهیم اروپا را به سمت آمریکا هل بدهیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در تبیین چرایی و علت انقلاب اسلامی کوتاهی کردیم و نتوانستیم برای نسل‌های جدید به درستی سخن بگوییم، گفت: این امر فرصتی را برای سوء استفاده فرصت‌طلبان ایجاد کرد.
کد خبر: ۳۸۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳ - 03February 2020

هنوز نتوانستیم انقلاب اسلامی را برای نسل جدید تبیین کنیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی ربیعی سخنگوی ظهر امروز (دوشنبه) در نشستی خبری ضمن گرامیداشت و تبریک چهل یکمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین سالگرد تاسیس نهاد‌های مردم سالار جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: امروز پایان زمستان و بهار انتخابات و نهادسازی برای ایرانی آباد را باید به جشن بنشینیم. همراهی مردم و امام خمینی (ره) بزرگ توانست به قرن‌ها نظام شاهنشاهی پایان دهد.

وی عنوان کرد: استقرار جمهوری اسلامی ایران با حکم شخص یا گروهی خاص اتفاق نیفتاد بلکه یک خواست عمومی بود و با رهبری امام خمینی (ره) صورت گرفت و در این خواست، استقلال و آزادی و جمهوریت متبلور شد و همه این‌ها با روح اسلامیت در جمهوری اسلامی در هم آمیخت.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما در تبیین چرایی و علت انقلاب اسلامی کوتاهی کردیم و نتوانستیم برای نسل‌های جدید به درستی سخن بگوییم که چرا در این کشور انقلاب شد، گفت: این امر فرصتی را برای سوء استفاده فرصت‌طلبان ایجاد کرد که حتی از انقلاب پروژه سازی کنند. انقلاب یک قاعده عظیم و قانونمند اجتماعی بود و رژیم سلطنت هیچ راهی جز سقوط نداشت.

نظام اسلامی بدون اتکا به مردم نمی‌تواند به مسیر خود ادامه دهد

ربیعی بیان کرد: نظام اسلامی، امروز هم بدون اتکا به مردم نمی‌تواند به مسیر خود ادامه دهد. بنیانگذار کبیر انقلاب نیز بار‌ها تاکید داشتند که اگر مردم نباشند نمی‌توان حکومت کرد و این نگاه در امام (ره) برآمده از درک کامل شیوه حکومت‌داری مبتنی بر عدالت، آزادی و مردم سالاری بود که آموزه‌های دینی ما نیز تحقق آن را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه آنچه انقلاب و خمینی کبیر به ما آموخت این است که مردم در راس امور هستند و میزان رای ملت است، گفت: این آن‌ها هستند که باید مقدرات خود را تعیین کنند. انقلاب با حضور مردم به پیروزی رسید و قطعا با حضور همین مردم می‌تواند تداوم و ثبات داشته باشد.

انقلاب اسلامی ما یک انقلاب انتخاباتی بود

سخنگوی دولت با اشاره به نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یادمان باشد انقلاب ما هم یک انتخابات و یک انقلاب انتخاباتی بود. انتخابات به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی بستری برای تصمیم‌گیری مردم در اداره کشور است. انتخابات در تمام دوره‌های خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، اما تردید نکنیم شرایط امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی حساسیت و ضرورت‌های خاص دارد.

ربیعی با تاکید بر اینکه شاید در هیچ دوره‌ای فشار‌های بین‌المللی برای در تنگنا گذاشتن مردم به اندازه این روز‌ها نبوده است، بیان کرد: تحریم‌های آمریکا و تروریسم اقتصادی آن علیه ایران بی‌سابقه و مستقیم زندگی روزمره مردم را هدف قرار داده است. عقیده ما این است امروز نشان مقاومت در برابر اقدام برای فروپاشی ایران و نیز نشان تدوام صندوق، تعیین کننده همه امور در آینده ایران خواهد بود.

حضور پای صندوق‌ها برای پاسخ به تهدیدات دشمن الزامی است

وی با بیان اینکه دولت به عنوان مجری انتخابات همه تلاش خود را برای فراهم کردن بستری که انتخابات با سلامت و امنیت کامل صورت پذیرد، انجام می‌دهد، عنوان کرد: اگرچه برخی جریان‌های سیاسی_اجتماعی سابقه‌دار انتقادات و نگرانی‌هایی برای امکان حضور همه تنوع‌های سیاسی در این انتخابات ابراز کردند، با احترام به این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها ما معتقدیم حضور معنادار برای پاسخ به این تهدیدات و حفظ ارزش صندوق‌ها در شرایط فعلی الزامی است و همه باید پای صندوق‌های رای حضور داشته باشیم. چه منتقدین، چه آن‌هایی که نگران هستند.

ربیعی افزود: چه شخص رئیس‌جمهور، چه اعضای دولت، مطالبی که در این روز‌ها بیان کردیم همه در همین جهت و در راستای تقویت و دلسوزی برای ایران و انقلاب بوده است. چراکه باورمان این است هرچه انتخابات پرشورتر و با تنوع بیشتری برگزار شود این مهم بهتر به دست می‌آید.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما بر این اعتقاد هستیم که هر قدر صدای مردم در داخل کشور بلندتر باشد و بیشتر شنیده شود صدای بیگانه و صدایی که هرگز خیر ملت ایران را نمی‌خواهد از بیرون و رسانه‌های وابسته به آن‌ها اساسا شنیده نخواهد شد. ما بهترین مسیر برای شنیده شدن صدای مردم را صندوق انتخابات می‌دانیم. دولت معتقد به حضور گسترده مردم در مای صندوق‌های رای است. از همگان و حتی آن‌هایی که از چنین وضعیتی نارضایتی دارند دعوت می‌کنیم با اعتقاد به تلاش برای منافع ملی و اعتلای کشور به مشارکت و حضور معنادار در این برهه انتخابات بپردازند.

وی ادامه داد: همچنان بر برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور با حضور همه سلایق و مشارکت گسترده مردم تاکید داریم و عقیده داریم همه نهاد‌های ذی‌ربط باید مساعدت کرده تا همه گرایش‌ها احساس کنند سهمی در این انتخابات دارند. هرچند هرنوع تصمیمی اتخاذ شود، حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی را به مصلحت می‌دانیم.

معامله قرن هیچ مشروعیتی ندارد

ربیعی با بیان اینکه در روز‌های گذشته ایالات متحده طرحی موسوم به معامله قرن را به اسرائیل هدیه کرد تا با نمایش پوشالی طرح صلح، یک نوع فشار به کشور‌های منطقه و ثبات‌سازی برای اسرائیل را ایجاد کند و دِین دولت‌مرد‌های آمریکا به لابی‌های صهیونیستی را پاسخ دهد، گفت: دولت آمریکا بار دیگر نشان داد چگونه قدرت‌های بزرگ حق مردم و مظلومان را به رسمیت نمی‌شناسند و بر طبل حمایت از اشغالگری می‌کوبند.

وی افزود: طرحی که در آن طرف اصلی یعنی فلسطینیان حضور نداشتند بدون شک هیچ مشروعیتی ندارد. در بیان این طرح که در آن نه از فلسطین بلکه از مجمع الجزایری تحت سلطه رژیم اشغالگر رونمایی می‌کند با زیر پا گذاشتن همه تعهدات و قطعنامه‌های بین‌المللی با گستاخی تمام اشغالگری‌های تازه‌ای را در قالب طرحی نامشروع به رسمیت می‌شناسد.

ربیعی با بیان اینکه فلسطین متعلق به مردم فلسطین است، گفت: کسی جز مردم فلسطین حق ندارد در مورد سرنوشت و مرز‌های آن و دولت آن تصمیم بگیرد. هر مذاکره و جنگ و صلحی یا هر طرحی این حق را از مردم فلسطین بگیرد لکه ننگی بر دامان تاریخ و کشور‌های مدعی مردم سالاری و حقوق بشر خواهد بود.

آماده همکاری با چین برای کنترل بیماری کرونا هستیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در چند روز گذشته با پدیده نامیمون تهدید سلامت جهانی روبرو بودیم اظهار داشت: ویروس کورونا قبل از هر چیز یک تهدید و یک معضل سلامت جهانی است. ما تردیدی نداریم که دولت و مردم چین در کنار جهان بر این تهدید غلبه خواهند کرد. دولت چین پیش‌تر نیز برای مبارزه با بیماری‌هایی از این دست از جمله ساس را داشته است و دنیا در نهایت به این ببماری هم غلبه کرد.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر دولت چین همه تلاش‌های خود را مصروف داشته تا بر این بحران فائق آید. واقعیت این است که همه کشور‌های دنیا باید برای مبارزه با این ویروس تلاش کنند. دولت جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا که از این وضعیت ابراز خرسندی کرده و به مثابه کاسب ویروس و مرگ افراد، فرصتی برای سودجویی‌های اقتصادی بدست آورده است، دولت و ملت ایران در کنار ملت و دولت چین ایستاده است. ما با این بحران همدردی و همراهی جدی خواهیم کرد.

ربیعی با تشکر از تلاش دولت چین برای مبارزه و کنترل بیماری کرونا تصریح کرد: ما آمادگی خود را برای هرگونه کمک و همراهی اعلام می‌کنیم و در عین حال تاکید می‌کنیم که دولت جمهوری اسلامی توجه به سلامت شهروندان خود را در راس امور می‌داند و جان یک ایرانی برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت و دولت برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور گفت: تصمیم گرفته شد که به صورت موقت تا زمانی که کشور در سطح ملی آمادگی لازم برای کنترل و جلوگیری از ورود این ویروس به کشور را به طور کامل به دست آورد، پرواز‌های مستقیم به چین و بالعکس را به حالت تعلیق درآورد.

وی خاطرنشان کرد: ابهاماتی در رابطه با ادامه برخی پرواز‌ها مطرح شده، اما تصمیم را ما در روز جمعه اتخاذ کردیم و در همان زمان پرواز‌هایی در حال انجام بود و بلیت‌هایی فروخته شده بود. حتی برخی پرواز‌ها هم در آسمان بود که مسافران آن ایرانی‌هایی بودند که باید به ایران باز می‌گشتند. متاسفانه کشور به رغم خوبی‌هایی که در اطلاع رسانی درست دارد، اما اسیر برخی حاشیه‌ها و اظهار نظر‌های غیرتخصصی و جوسازی‌ها هم می‌شود.

هیچ پروازی از چین به ایران، غیر از انتقال ایرانیان به کشور، نداریم

ربیعی با بیان اینکه فروش بلیت جدید همان شب متوقف و مقرر شد پرواز‌هایی که در مسیر هستند و پرواز‌هایی که بلیت شان فروخته شده است با تمام امکانات پزشکی و قرنطینه‌های لازم انجام شود، گفت: مجوز یک پرواز اختصاصی برای انتقال ایرانیان حاضر در چین اتخاذ شد، اما به دلیل مشکلاتی که در آن استان وجود داشت به تاخیر افتاد و در پایان روز سه‌شنبه، پرواز ایرانیان حاضر در چین را به تهران منتقل خواهد کرد.

سخنگوی دولت افزود: این پرواز با تیم پزشکی انجام می‌شود و افراد ایزوله خواهند شد و تصاویری که از پرواز‌های سایر کشور‌ها منتشر شده نیز متوقف می‌شوند. آن‌ها پرواز‌های ترانزیتی بودند که ربطی به پرواز‌های ما نداشتند و از قبل پیش بینی شده بودند. ما هیچ پروازی جدیدی را پس از انجام پرواز روز سه‌شنبه برای انتقال ایرانیان به کشور نخواهیم داشت.

ربیعی با تاکید بر اینکه تصمیمات درستی اتخاذ شده و ما جزء کشور‌هایی بودیم که با تفکر، تصمیم اتخاذ کردیم بیان کرد: تمام پرواز‌هایی که ترانزیتی بود یا جزء پرواز‌های قبلی بود هیچ کدام بعد از تصمیم‌گیری ما نبوده است بلکه قبل از آن بوده و ما ناچار بودیم با کنترل بهداشتی و قرنطینه سازی این کار را انجام دهیم که انجام هم شد.

‌نمی‌خواهیم اروپا را به سمت آمریکا هل بدهیم

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت: این اولین سفر رسمی بورل به ایران تحت عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست. امیدوار هستیم این سفر در بررسی مسائل ایران و اتحادیه اروپا و کاهش اختلاف نظر‌ها که در ماه‌های گذشته به دنبال پایبندی لازم کشور‌های اروپایی به برجام صورت گرفته بتواند مفید واقع شود.

وی افزود: از نظر ایران گفتگو در رابطه با پایبندی اروپایی‌ها به برجام و مقاومت آن‌ها در برابر زورگویی‌های آمریکا اولویت دارد. ما نمی‌خواهیم اروپایی‌ها را به سمت ایالات متحده هل دهیم و از تلاش‌هایی که در این زمینه در برخی از کشور‌های اروپایی انجام می‌شود که تبعیتی از سیاست‌های آمریکا نداشته باشند، حمایت می‌کنیم.

ربیعی تصریح کرد: مسائل دیگری از جمله وضعیت منطقه، ناامنی‌هایی که آمریکایی‌ها در دامن زدن به آن‌ها کوتاهی نمی‌کنند، حتما در این گفتگو‌ها مورد توجه جدی قرار خواهند گرفت. ما اطمینان داریم در صورتی که طرف اروپایی، حسن نیت و جدیت کافی را در حل اختلافات نشان دهد، هیچ مانعی برای گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت. نتایج این سفر را در جلسات آینده و مباحث وزارت خارجه می‌توان مورد بحث قرار داد.

اظهارات من را با آمریکایی‌ها مقایسه کردند

سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد: اگر برنامه‌های نقد و انتقاد صورت می‌گیرد همگان باید فرصت داشته باشند که به این نقد‌ها پاسخ بدهند. نمی‌خواستم بگویم، اما حالا که سوال شد می‌گویم. دو شب قبل، دیدم که اخبار ۲۰:۳۰ بخشی از مقاله من را مقایسه می‌کند و می‌گوید آمریکایی‌ها شبیه من هستند و یا من شبیه آن‌ها هستم. همانطور که تماشا می‌کردم گفتم‌ای کاش خنده‌های نتانیاهو موقع خروج از برجام را هم پخش می‌کردند و‌ای کاش شادمانه‌هایی که برای خروج از برجام بود آن را هم پخش می‌کردند.

وی افزود: به نظر من روال درستی نیست که شبیه سازی کنیم و بگوییم که حالا این شبیه‌سازی است. این دست شبیه‌سازی‌ها زیاد می‌شود صورت بگیرد. قطعاً ما خودمان را در کنار سازمان صداوسیما می‌دانیم و آنچه را هم گاهی می‌گوییم و نقد می‌کنیم برای این است که معتقدیم سازمان صداوسیما باید رسانه ملی ما باشد.

ربیعی با بیان اینکه صداوسیما باید صدای مردم ما باشد، گفت: همگان باید احساس کنند که می‌توانند به اعتبار اطلاعاتی آن تکیه کنند. اگر هم مطلبی می‌گویم از سر دلسوزی است و به جز این نیست.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها