جشنواره فجر در سینما رسانه 6/سعید ملکان:

داستان «روز صفر» کاملاً واقعی است/ شخصیت نیروی امنیتی اغراق‌آمیز نیست

کارگردان فیلم «روز صفر» با تاکید بر اینکه شخصیت نیروی امنیتی این فیلم اغراق‌آمیز نیست، گفت: داستان «روز صفر» کاملاً واقعی است.
کد خبر: ۳۸۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶ - 03February 2020

داستان «روز صفر» کاملاً واقعی است/ شخصیت نیروی امنیتی اغراق‌آمیز نیستبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری فیلم «روز صفر» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی «سعید ملکان» در پردیس سینما ملت برگزار شد.

ملکان در ابتدای این نشست، در پاسخ به اینکه چرا به سمت این پروژه سخت رفته‌اید، اظهار داشت: من شاید «فیلم اولی» حساب نشوم و در بین چند سوژه‌ای که داشتیم، این کار برایم جالب‌تر بود. این فیلم کاملاً براساس واقعیت است و ما تنها سعی کردیم تا کمی آن را سینمایی و جذاب‌تر کنیم.

وی در خصوص بودجه فیلم گفت: قرار بود فارابی در این کار شراکت کند؛ اما چند روز مانده به فیلمبرداری پشیمان شدند و گفتند کار جذابی نیست و ما مجبور شدیم بودجه بخشی که قرار بود آن‌ها تامین کنند را از دوستان دیگری تامین کنیم که تا همین لحظه نیز بدهکار آن‌ها هستیم. طرح فیلم‌نامه متعلق به آقای «اصفهانی» بود و من به‌همراه آقای «توکلی» آن را نوشتیم.

ملکان درباره اینکه آیا در روند دستگیری ریگی، شخصیت زن وجود نداشته است، عنوان کرد: در بخش‌های جاسوسی این فیلم، شخصیت زن اطلاعاتی داریم؛ اما در بخش‌های عملیاتی شخصیت زن وجود نداشته است که عین واقعیت است.

کارگردان فیلم «روز صفر» در خصوص موسیقی این فیلم، اظهار داشت: به‌خاطر اتفاقاتی که در فیلم رخ داد و زمان آن اضافه شد، برای نمایش جشنواره موسیقی انتخابی روی فیلم گذاشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که بازی «امیر جدیدی» در فیلم اغراق‌آمیز است، گفت: علاقه‌ای که ما به این فیلم داشتیم، این بود که یک ذره از قالب‌های کلیشه‌ای بیرون بیاییم؛ در سینمای آمریکا همواره شاهد اغراق‌گویی هستیم؛ اما ما در شخصیت‌پردازی این فیلم هیچ اغراقی نداشته‌ایم؛ ولی به دلیل اینکه ما از این مسائل هیچ فیلمی نساخته‌ایم، شخصیت‌های امنیتی ما اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسند.

«سهیل دانش اشراقی» طراح صحنه این فیلم نیز در ادامه این نشست، گفت: اکثر لوکیشن‌ها و فیلمبرداری فیلم در ایران بوده است. آقای ملکان تحقیقات دقیقی درخصوص آن‌چه از فیلم می‌خواهد، انجام داده بود و ما سعی کردیم به واقعی‌سازی برسیم و به دلیل برخی از مشکلات، مجبور شدیم لوکیشن‌ها را در ایران بسازیم.

«ساعد سهیلی» هم درباره نقش خود در این فیلم، اظهار داشت: نقش من خیلی با گذشته فرق داشت. وقتی پیشنهاد این نقش به من داده شد، خیلی درباره کاراکتر «عبدالمالک ریگی» کنجکاو شدم که از او بیشتر بدانم که چه اتفاقی افتاد که او به این جایگاه برسد.

«امیر جدیدی» نیز در ادامه درخصوص نقش خود، گفت: این نقش توانایی فیزیکی می‌خواست که باعث شد من خودم را محک بزنم و دوست داشتم این نقش را بازی کنم.

«پوریا ذوالفقاری» منتقد سینما در ادامه این نشست، با تاکید بر اینکه بحثی که در این نشست داریم، نقد فیلم نیست، گفت: رفتن به سراغ داستان یک عملیات موفقیت‌آمیز در فضای سینمای ایران ریسک زیادی دارد؛ ولی فکر می‌کنم قالب این فیلم، قالب فکر شده‌ای است که موجب ریتم مناسب فیلم شده است.

وی فراتر بردن فیلم «روز صفر» به زورآزمایی ریگی و نیروی امنیتی ایران را نقطه قوت فیلم دانست و افزود: همین اتفاقات است که کمک می‌کند فیلم تا آخر کشش داشته باشد. در فضای سینمای ایران که همه از لو رفتن قصه ترس دارند، رفتن به سمت قصه‌ای که همه می‌دانند، خیلی مهم است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار