یک تحلیلگر مسائل بین الملل بیان کرد:

امتناع اروپا از برداشتن گام‌های جدی برجامی به افزایش تنش می‌انجامد

رضا حجت تاکید کرد: برای حفظ برجام و اجرای تعهدات ایران، باید دیپلماسی وجود داشته باشد یعنی طرف‌های اروپایی نیز گام‌های مهم و جدی مثبتی بردارند، در غیر این صورت به سمت افزایش تنش‌ها خواهیم رفت.
کد خبر: ۳۸۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ - 04February 2020

امتناع اروپا از برداشتن گام‌های جدی برجامی به افزایش تنش می‌انجامدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس،  دکتر «رضا حجت» تحلیلگر مسائل بین الملل در  گفت‌وگویی پیرامون سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اظهار داشت: همزمان وقتی سه کشور اروپایی موضوع مکانیزم ماشه را مطرح کردند، ایران نیز تهدید کرد از ان پی تی خارج خواهد شد و این تهدید، پیام لازم را به اروپا رساند تا محتاط‌تر عمل کند، زیرا در غیر این صورت، ایران گام‌های موثری خواهد برداشت.

وی درباره اهداف این سفر عنوان کرد: مراقبت از برجام از طرف اروپا، عدم خروج ایران از ان پی تی، رایزنی برای پیدا کردن راه حلی جهت مذاکرات احتمالی ایران با آمریکا و صحبت درباره چرایی ناکارآمدی اینستکس و چگونگی ایجاد راه‌های ورود اقلام دارویی به کشور از جمله اهداف سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره راه اندازی خط دو و نیم میلیارد دلاری توسط سوئیس برای ورود دارو به ایران بیان کرد: گفته می‌شود سوئیس بر اساس میانجیگری‌هایی که ژاپن در آن حضور داشته است این اقدام را انجام داده است و حتی بخش‌هایی از اروپا و آمریکا نیز وارد این مسئله شده است، اما موضوع مهم این است که این اقدام، یک راه بسیار باریک و غیر قابل توجه است و این کار نمی‌تواند راه جدیدی برای ایجاد یک دیپلماسی قدرتمند باز کند.

وی افزود: دیپلماسی به معنی دست گذاشتن بر روی گام‌ها و اقدامات مثبت دو طرف است، برای اینکه راه حل‌هایی پیدا شود و به اهداف لازم دست یابیم. اما اگر قرار باشد فقط یک طرف گام مثبت بردارد و طرف دیگر گام منفی بردارد، اسم آن را نمی‌توان دیپلماسی گذاشت و اقدام سوئیس بسیار کوچک و از روی ناچاری است تا ایران اولتیماتوم خود را اجرایی نکند و از ان پی تی و همچنین از برجام به طور کامل خارج نشود.

رضا حجت تاکید کرد: برای حفظ برجام و اجرای تعهدات ایران، باید دیپلماسی وجود داشته باشد یعنی طرف‌های اروپایی نیز گام‌های مهم و جدی مثبتی بردارند، در غیر این صورت به سمت افزایش تنش‌ها خواهیم رفت.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار