دفاع‌پرس بررسی می‌کند؛

چه کسانی در «معامله قرن» شریک دزد و رفیق قافله هستند؟

نحوه برخورد برخی حُکام عرب با مسئله معامله قرن ثابت می‌کند که آ‌ن‌ها ذره‌ای برای احقاق حق فلسطینیان ارزشی قائل نیستند.
کد خبر: ۳۸۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۳ - 05February 2020

چه کسانی در «معامله قرن» شریک دزد و رفیق قافله هستند؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- مهدی‌ مهدیار؛ نشست سازمان همکاری اسلامی دوشنبه (14 بهمن‌) در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو پس از جلسه اتحادیه عرب در خصوص بررسی طرح آمریکایی «معامله قرن» در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار شد.

این نشست چند نکته قابل توجه داشت؛ نکته نخست برگزاری این نشست در کشوری بود که خود موافق معامله قرن است؛ نکته دوم، عدم حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این نشست به‌دلیل کارشکنی سعودی‌ها بود و نکته ویژه نیز این بود که عربستان سعودی و امارات در این نشست، این طرح (معامله قرن) را محکوم نکردند.

البته باید گفت که عربستان سعودی و امارات در کنار مصر از کشورهای عربی بودند که از همان ابتدا موافق معامله قرن بودند و در راستای اجرای این طرح تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند.

«فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست سازمان همکاری اسلامی فقط خواستار اعلام همبستگی با ملت فلسطین و حل و فصل عادلانه قضیه این کشور شد؛ «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز در این نشست بدون اشاره به حمایت دولت این کشور از معامله قرن، بر حمایت تاریخی و دائمی امارات از قضیه فلسطین و حقوق مشروع این کشور تاکید کرد.

در نشست سازمان همکاری اسلامی کار به جایی رسید که «ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین از تمامی کشورهای اسلامی خواست که با رد و محکومیت این طرح، از هرگونه تعامل با صهیونیست‌ها و طرح‌شان پرهیز کنند؛ در واقع مخاطب المالکی بسیاری از حکام عربی بود که از هرگونه تلاش برای به ثمر رسیدن معامله قرن کوتاهی نکرده‌اند.

علی‌رغم درخواست وزیر خارجه فلسطین در خصوص پرهیز از تعامل اعراب با صهیونیست‌ها، در این سال‌ها سعودی‌ها و اماراتی‌ها تعاملات ویژه‌ای با دوستان صهیونیست خود داشته‌اند و در جدیدترین تعامل حُکام عرب با رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر این رژیم و رئیس شورای انتقالی سودان با واسطه‌گری امارات در اوگاندا با یکدیگر دیدار کردند؛ برخی از این حُکام کشورهای عربی که برای نابودی فلسطین تلاش می‌کنند، حتی سُفرای خود را به نمایش مضحک رونمایی از طرح معامله قرن به کاخ سفید فرستاده بودند؛ سفرای امارات، بحرین و عمان در این مراسم حضور داشتند و باعث شدند تا در ظاهر حمایتی عربی نیز از این طرح بوجود آید.

تلاش‌های اعراب برای به ثمر رسیدن معامله قرن فقط به بُعد معنوی موضوع یعنی تایید کردن طرح و همراهی با آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه نقش دلارهای سعودی در تامین بودجه این طرح و پیش‌برد هرچه بهتر آن انکارناپذیر است.

در طرح معامله قرن حدود 50 میلیارد دلار به پروژه‌های مناطق دولت فلسطین اختصاص داده شده که به گفته منابع کاخ سفید، محمد بن سلمان و حاکمان کشورهای حوزه خلیج فارس مسئول پرداخت این هزینه هستند.

باید گفت از همان ابتدا که زمزمه طرح آمریکایی‌ معامله قرن به گوش رسید، فلسطینیان بر حمایت اعراب از ملت فلسطین تاکید کردند که تاکیدشان در روزهای گذشته نیز افزایش یافته است؛ «نبیل شعث» نماینده ویژه محمود عباس حضور سفرای برخی کشورهای عربی در مراسم اعلام طرح صلح تحمیلی آمریکا موسوم به معامله قرن را مایه ناخرسندی دانست و گفت که کشورهای عربی موضع واقعی خود را درباره معامله قرن اعلام کنند.

«احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب در دیدار با «محمود عباس» نیز مدعی شد کشورهای عربی پشتوانه و حامی فلسطینی‌ها هستند؛ این در حالی است که بیانیه نشست اتحادیه عرب در خصوص معامله قرن به جای آنکه به‌صورت صریح اقدامات زیاده‌خواهانه رژیم صهیونیستی و آمریکا را محکوم کند، صرفاً از این رژیم می‌خواهد که از اجرای یکطرفه این طرح خودداری کند.

در پایان باید گفت که برخی حاکمان عرب که حامی مادی و معنوی طرح آمریکایی معامله قرن هستند، نمی‌توانند از حقوق ملت فلسطین دفاع‌ کنند؛ زیرا تصور می‌کنند تخت پادشاهی آن‌ها با حمایت صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها برقرار است و باید تابع اوامر حامیانشان باشند، بنابراین ذره‌ای برای احقاق حق فلسطینیان ارزشی قائل نیستند.

این حُکام عرب از یک طرف با صهیونیست‌ها همکاری‌های همه‌جانبه‌ دارند و در پی عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی هستند و از طرف دیگر با ژست منحصربه‌فرد تا حدودی اجرای طرح معامله قرن را نهی می‌کنند و بر حفظ حقوق فلسطینیان تاکید دارند؛ «شریک دزد و رفیق قافله»، ضرب‌المثلی صحیح در خور این افراد است که قطعا سرنوشتشان چیزی جز ذلت و خواری نخواهد بود.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها