در نشست همسران صبور در تجلیل از همسران آزادگان مطرح شد؛

استیصال بعثی‌ها در برابر قرآن‌دوستی اسرای ایرانی

خانم الهی فرزند جانباز و آزاده دوران دفاع مقدس گفت: پدرم تعریف می‌کرد اوایل در آسایشگاه ۴۰ نفره یک یا دو قرآن بیشتر نبود و همه برای خواندن قرآن زمانبندی می‌کردند. بعدها بعثی‌ها متوجه شدند هرچه منع کنند طمع بیشتر می‌شود و برای همین دو برابر افراد قرآن به آسایشگاه‌ها دادند.
کد خبر: ۳۸۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴ - 04February 2020

12 سالگی همسرم اسیر شد/ امروز به واسطه فعالیتم جایزه‌های بین المللی گرفتمبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست همسران صبور در تجلیل از همسران آزاده با حضور مریم مجتهدزاده رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و با حضور جمعی از همسران آزاده در سالن قصر شیرین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این همایش همسران آزادگان ضمن معرفی خود به ارائه نظرات خود پرداختند.

همسر یکی از آزادگان به فوت همسر شهید لشکری اشاره کرد و اظهار داشت: از فوت این همسر آزاده بسیار متاثر شدیم و به یقین می‌دانستیم ایشان همنشین همسر شهید خود در بهشت هستند.

مریم قادری دزفولی همسر یکی دیگر از آزادگان با گلایه از فاموشی مسوولین نسبت به خانواده ایثارگران بیان کرد: در طول این ۳۰ سال گویا خانواده آزادگان فراموش شدند‌. تازه آثار اسارت در همسران ما بروز پیدا کرده.

وی افزود: ما زمانی که با آزادگان ازدواج کردیم خوب می‌دانستیم که اکثرشان چندین درصد جانباز اعصاب و روان هستند‌ خودمان انتخاب کرده‌ایم و صبوری می‌کنیم و این استقامت را به فرزندانمان یاد می‌دهیم.

اسرا از محدودیت‌ها فرصت ساختند پس ماهم می‌‎توانیم

خانم الهی فرزند جانباز و آزاده دوران دفاع مقدس نیز با اشاره ایجاد زمینه بحث و گفت‌وگو و نیز استفاده از فرصت‌ها گفت: پدرم تعریف می‌کرد اوایل در آسایشگاه ۴۰ نفره یک یا دو قرآن دست بچه‌ها بیشتر نبود و همه برای خواندن قرآن زمانبندی می‌کردند و حتی اگر زمان کسی نیمه شب بود زمانش را از دست نمی‌داد. بعدها بعثی‌ها متوجه شدند هرچه منع کنند طمع بیشتر می‌شود و برای همین دو برابر افراد قرآن به آسایشگاه‌ها دادند و همین باعث شد آن هیجان برای خواندن قرآن کم شود. این نمونه‌ای از استفاده از محدودیت ها بود.

وی افزود: ما هم باید دنباله رو همین هدف باشیم در اوج محدودیت فرصت را بشناسیم، روی پای خود بایستیم، قابلیت‌های ما بسیار زیاد است، اینکه بتوانیم علم را از خارج فرا بگیریم مانعی وجود ندارد اما اینکه آن علم را صرف رشد داخل کنیم اهمیت دارد. باید فضایی ایجاد شود دغدغه‌ها را مطرح کنیم و دنبال رفع آن باشیم.

این دختر آزاده به یکی از دغدغه‌های خود در حوزه خانواده اشاره کرد و بیان داشت: یکی از دغدغه‌های من این است که فرهنگ گفتمان سالم الان در خانواده ها از بین رفته. کمتر خانواده‌ای را می‌بینیم کنار هم بنشینند و باهم گفتمان کنند. درباره برخی واژه‌ها مثل گذشت یا احکام کمتر فضای گفتمانی را داریم.

12 سالگی همسرم اسیر شد/ امروز به واسطه فعالیتم جایزه‌های بین المللی گرفتم

دکتر فرحناز رافع کارآفرین برتر و همسر آزاده از سخترانان دیگر این نشست بود که با تشریح وضعیت زندگی خود گفت: من ۱۲ ساله بودم، کلاس دوم راهنمایی که ازدواج کردم، و در خرمشهر آزاده به دنیا امدم. در بازه مقاومت ۴۵ روزه با وجود بارداری در منطقه بودم با دست خالی دو سال هفت نفر را سرپرستی کردم. امروز دو مدرک دکتری دارم، مهندس عمران هستم، درس خواندم و خاک پای همه مردم ایران هستم. روزی رئیس شورای شهر خرمشهر و استان بودم رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر و بخشدار و شهردار بودم، من همسر یک آزاده‌ام و در بدترین شرایط هفته‌ها برای داشتن پول یک نان مشکل داشتم اما امیدم را از دست ندادم. برای تامین هزینه درمان همسرم که بعد آزادگی که نمی‌گفتند شیمیایی است مشکل داشتم با سختی زیاد از کار کردن در خانه مردم، دکمه دوختن و برشکاری خیاطی گرفته تا استادی دانشگاه در دانشگاه و کسب جایزه‌های جهانی و بین المللی و توامندسازی زنان آسیب دیده کار کردم.

وی افزود: امروز دو پسر دارم که هر دو دکتر و حافظ قرآن هستند‌. با همه سختی‌ها و مشقت‌هایی که داشتم با سختی درس خواندم، بارها بر زمین افتادم و دوباره بلند شدم. از فراز و نشیب های سخت گذشتم و امروز خوشحالم که میزان اثربخشی فعالیت هایم را می‌بینم. افتخار دارم برای هشت هزار نفر ایجاد اشتغال کردم. امروز اینجا هستم تا در اتاق فکری که قرار است تشکیل شود همکاری کنم.

این زن کارآفرین با اشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت: امروز در جنگ هستیم، روزی سربازانی مقابل ما بودند و امروز در جنگی قرار داریم که دشمن را نمی‌بینیم، حتی دوستان ما در آن مشارکت دارند و رو به روی ما قرا می‌گیرند بدون اینکه بدانند. اگر امروز اینجا هستیم به برکت خون شهداست باید هرچه در توان داریم در زمینه کارآفرینی و نوافرینی در کشور به منصه ظهور برسانیم.

وی با اشاره به حوزه کاری خود بیان داشت: یک ماه است که رئیس مرکز ملی فرش ایران هستم. فرش ایران هویت ایران است. در خارج از ایران فکر می‌کنند در ایران وزارتخانه فرش داریم. کالای صد درصد ایرانی که چهار هزار سال است که این هنر صنعت تولید می‌شود اما امروز بازارش دست اسرائیل است. می‌شود در کشور ایجاد شغل کرد. چه کودک چه بزرگ به راحتی می‌توانند ایجاد ثروت و کارآفرینی کنند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها