رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع):

شبکه‌های معاند به‌دنبال تحریم انتخابات هستند/ رأی‌دهندگان باید جایگاه و کارکرد مجلس را کاملاً بشناسند

«علی غلامی» گفت: گاهی‌وقت‌ها رأی‌دهندگان نسبت به جایگاه و کارکرد مجلس، اطلاعات کافی ندارد. امام خمینی (ره) می‌گویند که مجلس خوب همه‌چیز را خوب می‌کند و مجلس بد همه چیز را بد؛ اما عده‌ای می‌گویند که رأی بدهیم که چه شود؟!
کد خبر: ۳۸۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷ - 04February 2020

شبکه‌های معاند به‌دنبال تحریم انتخابات هستند/ رأی‌دهندگان باید جایگاه و کارکرد مجلس را کاملاً یشناسندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «علی غلامی» رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع)، امروز (سه‌شنبه) در دومین همایش «بانوی انقلابی»، در تبیین «انتخاب اصلح، شاخص‌ها و ملاک‌ها»، با اشاره به ویژگی‌های انتخاب اصلح از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله‌العالی)، اظهار داشت: این ویژگی‌ها عبارتند از: «داشتن تدین و تبعد»، «داشتن علم و تخصص»، «وفاداری به مردم و تلاش برای رضایت عامه»، «داشتن شجاعت»، «عدم استفاده از بیت‌المال در تبلیغات انتخاباتی»، «اسراف نکردن در تبلیغات انتخاباتی»، «آشنایی نسبت به خط فقر و داشتن روحیه کوخ‌نشینی»، «عدم همنشینی با ثروتمندان و قدرتمندان»، «برخورداری از اخلاق اسلامی»، «راستگویی»، «بصیرت سیاسی و اطلاع از مسائل روز ایران و جهان»، «فاسد نبودن»، «سخنگوی دشمنان نبودن»، «خضوع در برابر قانون» و «اقتدا به نظام، انقلاب اسلامی و قانون اساسی».

وی با طرح این سوال که چرا با وجود تبیین ویژگی‌های مسئول اصلح، اما ما شاهد انتخاب مسئولانی هستیم که با این ویژگی‌ها فاصله دارند، تصریح کرد: اولین دلیلی که باعث می‌شود این ملاک‌ها عملی نشوند، مصادره «تدین و تبعد» توسط کاندیداهاست.

غلامی دومین دلیلی که موجب عملی نشدن ملاک‌های مسئول اصلح می‌شود را عدم تبیین درست این ویژگی‌ها برای جامعه دانست و گفت: برای مثال رهبر معظم انقلاب اسلامی از «جوان‌گرایی» صحبت کرده‌اند؛ اما برخی آن را تفسیر غلط می‌کنند.

وی عنوان کرد: سومین دلیلی که موجب عملی نشدن ملاک‌های مسئول اصلح می‌شود، تبیین غلط این ویژگی‌ها توسط مردم است؛ مثلا برخی فکر می‌کنند که جوان‌گرایی یعنی این‌که مسئول بالای ۵۰ سال نباید در کشور وجود داشته باشد.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع)، چهارمین دلیلی که موجب عملی نشدن ملاک‌های مسئول اصلح می‌شود را عدم اثربخشی این تبیین‌ها عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب می‌شود که نتیجه انتخاب اصلح، عکس رقم بخورد و عامل اصلی آن ناآگاهی رأی‌دهندگان به هفت موضوع است.

وی در تبیین هفت عامل اصلی ناآگاهی رأی‌دهندگان، تصریح کرد: گاهی‌وقت‌ها رأی‌دهندگان نسبت به جایگاه و کارکرد مجلس، اطلاعات کافی ندارد. امام خمینی (ره) می‌گویند که مجلس خوب همه‌چیز را خوب می‌کند و مجلس بد همه چیز را بد می‌کند؛ اما عده‌ای می‌گویند که رأی بدهیم که چه شود؟!

غلامی ادامه داد: دومین موضوع این است که برخی افراد نسبت به جایگاه شورای نگهبان قانون اساسی شاخت درستی ندارند؛ چراکه برخی فکر می‌کنند که آنان را که شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌کند، از همه نظر برای مسئولیت‌پذیری تأیید شده‌اند؛ این درحالی است که شورای نگهبان حداقل صلاحیت را بررسی می‌کند.

وی سومین دلیل عدم آگاهی رأی‌دهندگان در عدم تحقق ملاک‌های مسئول اصلح را نقشه‌های دشمن عنوان کرد و گفت: دشمن به‌دنبال عدم برگزاری انتخابات و یا ضعیف برگزار شدن آن است؛ امروز شبکه‌های معاند به‌دنبال تحریم انتخابات هستند؛ درحالی که قبلا مردم را به انتخاب افرادی که تیغ انتخاباتی آن‌ها کند است، دعوت می‌کردند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: چهارمین موضوع مربوط به عدم آگاهی رأی‌دهندگان در عدم تحقق ملاک‌های مسئول اصلح، این است که مردم نقش خود را در انتخابات نمی‌بینند. برخی افراد می‌گویند که من رأی بدهم یا ندهم فرقی نمی‌کند، حالا اگر برای این افراد ویژگی‌های نماینده اصلح را تبیین کنیم، فایده‌ای ندارد.

وی با بیان این‌که ملاک انتخاب نماینده اصلح برای برخی از مردم هنوز جا نیافتاده است، این موضوع را پنچمین دلیل ناآگاهی برخی از افراد جامعه در انتخاب مسئول اصلح دانست و گفت: هنوز برخی میتینگ‌های انتخاباتی به‌صرف شام برگزار می‌شود، درحالی که مردم باید به میتینگ‌های انتخاباتی بروند تا ملاک‌های آن کاندیدا را بسنجند.

غلامی با بیان این‌که ششمین دلیل ناآگاهی برخی رأی‌دهندگان عدم شناخت صلاحیت و اصلحیت است، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند که خواندن و نخواندن نماز و نمازشب، مصداق انتخاب نماینده مجلس نیست؛ چراکه باید یک نماینده مجلس سیاستمدار باشد.

وی با تأکید بر این‌که برخی افراد وظیفه نمایندگان مجلس را نمی‌شناسند، این موضوع را یکی از دلایل ناآگاهی برخی از رأی‌دهندگان عنوان کرد و گفت: مثلا مردم در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان، تقاضاهایی از نمایندگان دارند که کاملا بی‌ربط با وظیفه آن‌هاست و اگر به این مشکلات آن‌ها رسیدگی نشود، دیگر به این نماینده رأی نمی‌دهند.

رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع)، با اشاره به ایجاد فضای دوقطبی در جامعه، آن را از دلایل عدم تأثیرگذاری روشنگری در جامعه دانست و بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌دنبال این هستند که جامعه را یک‌دست کنند؛ اما برخی برای منافع خود به‌دنبال ایجاد دوقطبی در جامعه هستند.

وی افزود: برخی مسئولان در آستانه برگزاری انتخابات به تبیین ملاک‌های کاندیداهای رقیب می‌پردازند و موجب می‌شوند که مردم در تبیین ملاک‌های کاندیداها دچار اشتباه شوند.

غلامی عدم توجه به رفتارهای پیش از انتخابات را آسیب‌زا دانست و خاطرنشان کرد: برخی مردم این حرف را قبول کردند که اگر عده‌ای بیایند، در خیابان‌ها نرده می‌کشند؛ بنابراین باید نسبت به رفتارهای خود، نقد گفتمانی داشته باشیم و برای تبیین ویژگی‌های اصلح، پیش از انتخابات کار خود را شروع کنیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار