هجدهم بهمن، تاریخی مناسب برای برگزاری جشنواره‌های تلویزیونی است

هجدهم بهمن ماه سال1357 نقطه‌ی عطفی در تاریخ سیمای این مرز و بوم است. از روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌ها قبل از آن هنرمندان و دست اندرکاران و عوامل رادیو و تلویزیون یک به یک از سازمان استعفا داده بودند و به جرگه‌ی انقلابیون پیوستند.
کد خبر: ۳۸۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵ - 07February 2020

هجدهم بهمن، تاریخی مناسب برای برگزاری جشنواره‌های تلویزیونی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هجدهم بهمن ماه سال 1357 نقطه‌ی عطفی در تاریخ سیمای این مرز و بوم است. از روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌ها قبل از آن هنرمندان و دست اندرکاران و عوامل رادیو و تلویزیون یک به یک از سازمان استعفا داده بودند و به جرگه‌ی انقلابیون پیوستند. تا آخرین لحظات تقریبا همه از سازمان رادیو و تلویزیون بیرون آمده بودند و سوار بر قطار در حال حرکت انقلاب شده بودند. دیگر انقلاب اسلامی ریشه در تمام عرصه‌ی های فرهنگی و سیاسی و غیره‌ی کشور دوانده بود. امام خمینی به میهن بازگشته بودند و شاه از کشور بیرون رفته بود.

امام دائم در حال مصاحبه با خبرنگاران خبرگزاری‌های داخلی و خارجی بودند. از سوی دیگر نیرو‌های تازه نفس انقلاب هر لحظه خود را به پیروزی نهایی نزدیک‌تر می‌دیدند. برخی از درجه‌داران نیرو‌های مسلح نیز همراه با انقلاب و انقلابیون شده بودند. اما هنوز به طور کامل تکلیف سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مشخص نبود. از همین رو، برای آن که مصاحبه‌ها و اعلامیه‌های امام خمینی از طریق تلویزیون به گوش ملت برسد، تکنسین‌های مستعفی‌ای که بر قطار انقلاب سوار شده و راهشان را از راه نظام حاکمه‌ی وقت جدا کرده بودند، به وسیله‌ی یک دستگاه فرستنده‌ی سیار تلویزیونی در تهران اقدام به پخش تصویر امام و اعلامیه‌های ایشان کردند.

امام امت در همین مدرسه و یا مدرسه‌ی رفاه اقامت موقت داشتند. مرکز این فرستنده‌ی تلویزیونی نیز در مدرسه‌ی علوی بود. این مدرسه در طول آن دوران با توجه به فضای حاکمه، رسالت خود را آن چنین تبیین کرده بود تا با استفاده از آموزه‌های دین مبین اسلام به تربیت دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی همت گمارد. علمای عظام حوزه‌ی علمیه‌ی قم و نیز بازاریان مومن و انقلابی تهران در حفظ این مدرسه و آموزه هایش در دوران پیش از انقلاب بسیار ساعی بودند. باری تکنسین‌ها و هنرمندان تلویزیون ملی ایران آن زمان با تاسیس "تلویزیون انقلاب" در دفتر مدرسه‌ی علوی در مخابره نمودن اخبار امام و انقلابیون بسیار نقش مهمی را ایفا کردند. هر چند امکانات این شبکه‌ی تلویزیونی بسیار محدود بود و حتی گستره‌ی پخش این شبکه فقط چند محله‌ی مرکزی تهران را بر می‌گرفت، اما باید اذعان کرد تاسیس «تلویزیون انقلاب» روی کانل ده به عنوان یک رسانه‌ی مستقل صوتی و تصویری نقش بسیار حساسی در پیشبرد انقلاب اسلامی در سطح پایتخت داشت. در روز بیست و دوم بهمن انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی به پیروزی رسید. در نتیجه نیرو‌های انقلابی رادیو و تلویزیون به سر کار خود بازگشتند و ادامه‌ی برنامه‌ها و اعلامیه‌های امام و اخبار انقلاب را از طریق شبکه‌های معمول صدا و سیما از سر گرفته شد.

در سال‌های اخیر، دست اندرکاران و هنرمندان صدا و سیما اقدام به برگزاری جشنواره‌ی جام جم و تقدیر از برنامه سازان برجسته‌ی سال کرده اند. با توجه به این که جشنواره‌های هنری دیگر (تئاتر، موسیقی، سینما، شعر و ...) در دهه‌ی فجر و به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شوند و نیز با عنایت به این که در مورخ هجدهم بهمن‌ماه 1357 تلویزیون انقلاب شروع به کار کرده است، شایسته است که جشنواره‌ی جام جم تلویزیون نیز همگام با دیگر جشنواره‌های هنری در چنین روزی برگزار شود.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها