صالحی: در دوره خشکسالی قرار داریم/ شفاف‌سازی مالی در دستور کارمان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال دستورالعمل شفاف سازی مالی را در دستور کار داشتیم که رویداد‌ها حداکثر پس از سه ماه بیلان مالی خود را منتشر کنند، رسانه‌ها هم در این زمینه مطالبه کنند تا زبان ما برای این خواسته از مدیران تندتر شود.
کد خبر: ۳۸۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷ - 05February 2020

صالحی: در دوره خشکسالی قرار داریم/ شفاف‌سازی مالی در دستور کارمان استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‎پرس، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از جشنواره تئاتر فجر و تماشای نمایش در جمع خبرنگاران درباره بودجه تئاتر و صحبت‌های رهبری در دیدار اخیر خود با هنرمندان تئاتر درباره افزایش بودجه تئاتر اظهار داشت: نگاه رهبر در این جلسه همین بود، به هرحال بودجه اندک است و نگاه رهبر می‌تواند به کمک هنر‌های نمایشی بیاید. ما امیدواریم به عنوان مسئولین دولتی از این حمایت استفاده کنیم هر چند شرایط کشور مشخص است و امیدواریم حمایت رهبر از تئاتر به کمک ما در سال آینده بیاید.

وی درباره مطالبات هنرمندان و کسری بودجه تئاتر در پاسخ به فارس گفت: ما با همه شرایط تلاشمان در همین جشنواره هم این است که بودجه هم تامین شود و فرصت هنرمندان به ویژه استان‌ها که از این راه دور آمدند، با دغدغه کمتر شرایط کارشان فراهم باشد، ولی ما هم در دوره خشکسالی هستیم.

وی همچنین درباره شفاف سازی مالی ادارات ارشاد و به ویژه هنر‌های نمایشی گفت: امسال دستورالعمل شفاف سازی را داریم که رویداد‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری حداکثر تا ۳ ماه بعد از زمان برگزاری بیلان‌های مالی و هزینه‌ای خود را منتشر کنند. همچنین در حوزه دستورالعمل‌ها و مقررات چندین بند که در خصوص شفافیت است مورد توجه ویژه قرار گرفته است. رسانه‌ها هم در این زمینه مطالبه کنند تا زبان ما هم برای این خواسته از مدیران تندتر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره کیفیت حضور هنرمندان در جشنواره و حواشی آن گفت: آنچه مهم است نتیجه است نه فرایند. مهم این بود امسال اهالی هنر بینشان شکاف ایجاد نشود اینکه تئاتر فجر را از استان‌های مختلف بدون اختلاف درونی و نزاع پیش ببریم.

صالحی افزود: تئاتر هنر مهر است نباید به کینه آن را تبدیل کرد، خوشحالیم امسال نمایش‌های خوبی می‌بینیم به همه سلیقه‌ها احترام می‌گذاریم. اختلاف می‌تواند باشد، اما ممکن بود موضع گیری ما نتیجه خوب ندهد. ما به نتیجه فکر کردیم و این خیلی مهمتر از مسائل حاشیه‌ای بود.

وی درباره همزمانی جشنواره‌های فجر با هم و لطمه‌ای که به جشنواره تئاتر وارد شده، بیان کرد: البته همه جشنواره‌های فجر با هم همزمان نیستند و جشنواره‌های تجسمی و موسیقی بعد از جشنواره‌های فیلم و تئاتر برگزار می‌شوند. حوزه تئاتر و سینما همزمان هستند و این نگاه وجود دارد که در دهه مبارک فجر پاره‌ای از اتفاقات فرهنگی و هنری را با هم ببینیم. این موضوع کمک می‌کند که برون داده‌های هنر ایرانی در یک مقطع دیده شود و به نحوی هم قابلیت‌های انتخاب را دارد و مخاطب می‌تواند درباره تماشای فیلم‌های مدنظر یا تئاتر‌های مورد علاقه خود انتخاب مناسب را داشته باشد.

صالحی درباره ممیزی‌ها و نظارت‌هایی که وجود دارد، اظهار کرد: عده‌ای هستند که می‌گویند شما هیچ نظارتی روی فعالیت‌های هنری ندارید. آنچه از دوستانم در حوزه‌های نظارت سینما و تئاتر داریم این است که نظارت‌ها را سلیقه‌ای نکنند. ممکن است به برخی قوانین اعتقاد نداشته باشیم، اما رعایت قانون بد بهتر از بی قانونی است. اگر بخواهیم سلیقه‌ها را اعمال کنیم آنقدر متکثر هستند که نمی‌توانیم به یک جمع بندی و پایان بندی دست پیدا کنیم.

وی افزود: دقتی که از دوستان شورا‌های نظارتی وزارت ارشاد خواسته ام این است که مسیر اعتدال را داشته باشند تا قانون رعایت و سلیقه کنار گذاشته شود.

وزیر ارشاد درباره وضعیت پهنه فرهنگی رودکی و اینکه اصلا وضعیت و تناسبی با هنر و تئاتر ندارد، گفت: دوستان در شهرداری فعالیت‌هایی در این زمینه دارند و تلاش بر این است که هر چه سریعتر به نقطه مشخصی در زمینه پهنه فرهنگی برسند. این محیط باید برازنده هنر شود، ولی در حال حاضر شرایط پهنه فرهنگی شرایط مناسبی نیست. امیدواریم کار‌هایی که در دست انجام است با سرعت بیشتر تحقق پیدا کند. دوستان شهرداری هم علاقه‌مند به شکل گیری این اتفاق هستند و امیدواریم در دوران حضور آقای حناچی در شهرداری این فعالیت سرعت بیشتری به خود بگیرد.

صالحی درباره حمایت میلیاردی شهرداری تهران از جشنواره فیلم فجر و حمایت نکردن این نهاد از جشنواره تئاتر فجر و اینکه وزارت ارشاد در سطوح بالاتر چه اقداماتی برای حمایت نهاد‌ها و سازمان‌ها از جشنواره تئاتر انجام داده است، تأکید کرد: به نظر می‌آید یکی از مشکلاتی که داشته و داریم این است که کارگزاران مان با هنر‌هایی ارتباط دارند که پروپاگاندای بیشتری دارند. این یک نقیصه است. ما هنر‌هایی داریم که ممکن است پروپاگاندا نداشته باشند، اما تأثیرگذاری آرام، اما عمیقی دارند و می‌توانند در فضای فرهنگی و هنری جامعه مؤثرتر باشند که از آن جمله هنر‌های نمایشی است.

وی ادامه داد: من به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران هنر‌های نمایشی باید تلاش کنیم راه‌های ارتباطی این هنر‌ها را با کارگزاران بیشتر کنیم تا تأثیر آن مفهوم‌تر شود. اگر ما به وحدت عرضی ایران، کلیت ایران، گذشته و آینده ایران فکر می‌کنیم هنر‌های نمایشی می‌تواند به پاره‌ای از روابط ملی ما عمق دهد. ما اگر بتوانیم پاره‌ای از نمایش‌ها را با فضا‌های کارگزاران مان بیشتر کنیم، تأثیرات این نمایش‌ها را برای حکمرانی خوب بیشتر پیدا می‌کنیم و آنجاست که می‌توانیم خط‌های ارتباطی را بین حکمرانان و تئاتر‌ها داشته باشیم.

وزیر ارشاد درباره اینکه آیا تأیید می‌کند که سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای حمایت از جشنواره‌های هنری شرطی تعیین کرده است، بیان کرد: هنر‌ها رقیب هم نیستند و باید از کمک شهرداری به سینما قدردانی کنیم، اما اینکه در حوزه تئاتر هم باید حمایت شود، مهم است. ما باید بین حوزه شهری و حوزه هنر بخصوص حوزه نمایش در طول سال تعامل بیشتری برقرار کنیم، زیرا برخی مواقع ایجاد شرایطی برای تبلیغات خوب از سوی شهرداری می‌تواند حامیان مالی را جذب کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار