برگزاری چهاردهمین نشست تخصصی خاطره‌نگاری دفاع مقدس در تبریز

چهاردهمین نشست تخصصی خاطره‌نگاری دفاع مقدس با حضور جمعی از نویسندگان و کارشناسان در تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۳۸۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱ - 06February 2020

///به گزارش دفاع‌پرس از آذربایجان شرقی، چهاردهمین نشست تخصصی خاطره‌نگاری دفاع مقدس به ریاست سردار سرتیپ «داود عامری» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و با حضور نویسندگان و کارشناسان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان در تبریز برگزار شد.

در این کارگاه یک‌روزه که در سالن اجتماعات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی برگزار شد، سردار عامری رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اظهار داشت: هر اندیشه‌ای برای بروز خود نیاز به ادبیات فاخر دارد و ادبیات انقلاب اسلامی باید محلی برای بروز اندیشه اسلامی باشد.

این مقام مسؤول در ادامه با بیان اینکه ادبیات انقلاب اسلامی توانست ادبیات ویژه دفاع مقدس را از درون خود بروز دهد، افزود: بحث خاطره‌نویسی در دفاع مقدس بسیار مهم است و باید تلاش کنیم این بحث را علمی و کارشناسانه پیش ببریم.

سردار عامری ادامه داد: در این راستا سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس شورای خاطره بنیاد را با حضور نویسندگان و کارشناسان خوب در این عرصه تشکیل داده که اتفاقات این حوزه را رصد می‌کند و در بالا بردن کیفیت آثار تولیدی تلاش دارد و کارگاه امروز نیز در این راستا است.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام «فخرزاده» به بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های خاطره‌نویسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و پرداخت.

وی در بحث ویژگی‌های تاریخ‌نگاری و خاطره‌نگاری گفت: در این نوع خاطره‌نگاری توانایی فهم چیستی دشمن وجود ندارد و در خاطره‌گویی این را مطرح می‌کنیم که رژیم پهلوی رژیم فاسدی است.

حجت‌الاسلام «فخرزاده» ادامه داد: به طور کلی ما آمار درستی از اموالی که شاه به خارج از کشور منتقل کرد به مردم نداده‌ایم؛ علاوه بر این، آن‌ها همه مدارک، حتی ابزار و آلات شکنجه را را از بین برده‌اند. ما همچنین تاکنون اسناد باقی‌مانده در زمینه فساد رژیم پهلوی را به درستی استخراج تبیین نکرده‌ایم.

وی در بحث خاطره‌نگاری نیاز اساسی به تعلیل (علت‌یابی) و بی‌نیازی به تحلیل را یادآور شد و گفت: تعلیل قبل از خاطره‌نگاری انجام می‌شود؛ ولی تحلیل بعد از آن صورت می‌گیرد.

«جواد کامور بخشایش» هم در ادامه این نشست اظهار داشت: از نظر من توصیف ادبیات دفاع مقدس بیشتر است و برای اینکه موضوع بهتر به مخاطب منتقل شود، عمدتاً از عناصر داستانی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: داستان‌نویسان معتقدند که خاطره تاریخ مصرف دارد؛ ولی داستان تاریخ مصرف ندارد.

در بخش پایانی این نشست تخصصی، به نقد و بررسی کتاب «آموزگار حماسه» اثر منوچهر نظمی‌تبار پرداخته شد که منتقد کتاب، «رضا قلی‌زاده» و سایر نویسندگان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود درباره این کتاب پرداختند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها