قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر خبر داد:

مشخص شدن تعداد معتادان کشور تا پایان سال

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از مشخص شدن تعداد معتادان کشور تا پایان سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۳۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸ - 11January 2015

مشخص شدن تعداد معتادان کشور تا پایان سال

به گزارش خبرنگار اجتماعی " دفاع پرس "، اعتیاد یک معضل فردی نیست. این بلای خانمانسوز آسیبهای اجتماعی بسیاری را در پی خود دارد و سرمنشاء از همپاشیدگی بسیاری از خانوادهها، سرقتهای خرد و کلان، قتل (براثر توهم مصرف موادمخدر) و بزههای دیگر است.

در همین راستا و در بررسیهای صورت گرفته توسط ستاد مبارزه با موادمخدر آسیب مواد مخدر در خانواده به حدی است که 55 درصد طلاقها به آن بازمیگردد. یعنی از 155369 جدایی در سال 1392 حدود 85453 طلاق به دلیل اعتیاد رخ داده است.

اما طبق آمار اعلامی تعداد طلاقها نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است. برخی کارشناسان هم بر این باورند که با رویکرد جدید ستاد مبارزه با موادمخدر، اعتیاد هم کاهش پیدا کرده و بسیاری از معتادان به ترک موادمخدر روی آوردهاند. در همین خصوص با دکتر علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گپی کوتاه زدیم.

با رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر، به نظر میرسد آمار اعتیاد کاهش پیدا کرده است. با توجه به این که 55 درصد طلاقها به دلیل اعتیاد است، میتوان این دو سیرنزولی را به هم نسبت داد؟

ما آماری از کاهش اعتیاد نداریم. امسال شیوع شناسی را شروع کردیم که میتوانیم در انتهای سال از نظر علمی افزایش یا کاهش آن را اعلام کنیم.
 

آماری که ستاد مبارزه با موادمخدر در حال حاضر دارد، متعلق به چه سالی است؟

شیوعشناسی آخری که انجام شده متعلق به سال 1390 است که طبق آن یک میلیون و 325 هزار نفر در کشور اعتیاد دارند.

سمی بودن موادمخدر در ایران به دلیل افزودنیهایی همچون گچ، آهک و... حقیقت دارد یا خیر؟

موادمخدر سنتی نشات گرفته از خشخاش است اما ساخت موادمخدر صنعتی در دست افراد است. بنابراین وقتی موادمخدر دستساز تولید میشود، قاچاقچیان و کسانی که از فروش این مواد منفعت میبرند دنبال این هستند که هر چیزی را به موادصنعتی اضافه کنند. لذا سمی و خطرناک بودن آن محتمل هست و حتی در بعضی از موارد هنگام ساخت موادمخدر صنعتی هم انفجار حادث شده و خسارتهایی به افراد وارد آورده است.

با توجه به نقش مهم رسانه ملی در تاثیرگذاری بر مخاطب، چه تعاملی در این مورد با سازمان صدا و سیما داشتهاید؟

قراداد ویژهای برای تهیه و پخش 84 برنامههای رادیویی تلویزیونی 25 دقیقهای با تمام مراکز صدا و سیمای استانها داریم. تفاهمنامههای خوبی هم با شبکههای سراسری داریم که بخشی از تولیدات مشترکمان هماکنون به نتیجه رسیده و در حال پخش است که میتوان به «حریم شیشهای» از شبکه یک، مستند «شوک» از شبکه سه، «آب و آتش» از شبکه چهار، «ساعتهای آفتابی» و «فردا دیر است» از شبکه سلامت و «خانوادهها بدانند» از شبکه آموزش اشاره کرد. همچنین برنامههای مشترکی با شبکههای پنج، نسیم و سحر در دست تولید داریم که پخش آنها نیز در آینده نزدیک شروع خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها