شعیبی:

«روز بلوا» درباره اخلاق است

کارگردان «روز بلوا» گفت: این فیلم درباره اخلاق است و یک شخصیت مذهبی با کسی که در ظاهر مذهبی نیست، باید در کنار هم با اخلاق و عدالت همزیستی داشته باشند.
کد خبر: ۳۸۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ - 06February 2020

«روز بلوا» درباره اخلاق است/ حمایت داریوش ارجمند از «اوج»به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «روز بلوا» با حضور بهروز شعیبی کارگردان، داریوش ارجمند و لیلا زارع بازیگر، کارن همایون‌فر آهنگساز و برخی عوامل دیگر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

سحر عصر آزاد، منتقد سینما در ابتدای نشست «روز بلوا» ​گفت: آقای شعیبی سوژه‌های ملتهبی را انتخاب می‌کند و در این مقطع سراغ فیلمی رفتن که موضوعش نقد اجتماعی است، اهمیت بسیاری دارد؛ اینکه یک روحانی شخصیت اول فیلم بود و مسأله اقتصادی که موضوع روز جامعه است.

شعیبی در پاسخ به این پرسش که آیا مد نظر شما این است که روحانیت به حوزه‌های علمیه بازگردد، گفت: ​ایده اولیه بر اساس التهابات اقتصادی سال‌های اخیر جامعه شکل گرفت، کسی که قرار است در مسؤولیت فردی و اجتماعی دارای مراقبه باشد، اما در این مسیر دچار غفلت‌هایی می‌شود. اینگونه نبود که از ابتدا بخواهیم فیلمی درباره یک روحانی بسازیم.

وی افزود: دوستان موسسه اوج این لطف را داشتند که طرح را خواندند و با بلندنظری و با اینکه می‌دانستند ملتهب است، آن را پذیرفتند. دوستان اوج همیشه نکاتی کیفی را گوشزد کردند؛ بنابراین «روز بلوا» سفارش اوج نبود.

شعیبی تأکید کرد: روحانیت بخشی تاثیرگذار از جامعه است و به موقعیت دولتی و حکومتی آن کاری ندارم.

مهران کاشفی نویسنده فیلمنامه هم در ادامه این نشست گفت: ​من باید یک درام را شکل می‌دادم و حضور یک روحانی حساسیت‌ها را بالاتر می‌برد. به‌طور طبیعی کسی که قدرت بیشتری دارد، باید تحمل نقد بیشتری هم داشته باشد. کسی که قدرت زیادی دارد، اگر دچار لغزش شود، چه اتفاقی برایش رخ می‌داد؟ من داستان مردی روحانی را تصور کردم که دچار لغزش می‌شود و سعی می‌کند این را جبران کند.

​شعیبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شخصیت حاج آقای امیری در فیلم کیست، گفت که آن را به مخاطب واگذار می‌کند.

کارگردان «روز بلوا» درباره سادگی شخصیت اول فیلم گفت: اتفاقا روحانیت درس اقتصاد می‌خواند و اصلا ساده نیست، اما در خانواده از اعتماد او سوءاستفاده کردند.

​وی درباره نامگذاری فیلم گفت: روز بلوا بیش از اینکه ما را به اتفاقات بیرونی دعوت کند، ما را به اتفاقات درونی دعوت می‌کند. روحانی فیلم ما به عدالت خودش برای پیش‌نماز بودن هم شک می‌کند و یک بلوای درونی شکل می‌گیرد.

​شعیبی تصریح کرد: شخصیت اول فیلم مابه‌ازای بیرونی ندارد؛ ضمن اینکه ما قرار نبود پرونده سیاسی باز کنیم، بلکه ما صرفاً کار بخش خبری تلویزیون را کردیم.

​همایون‌فر هم درباره موسیقی فیلم گفت: موسیقی روز بلوا زمان زیادی دارد، اما زیاد شنیده نمی‌شود و تعمداً ارکستراسیونی دارد که مخاطب را دچار دلهره کند.

​در ادامه این نشست، «داریوش ارجمند» ضمن تبریک و تسلیت شهادت سردار سلیمانی، به دستور ترور این شهید از سوی رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و شعار مرگ بر آمریکا سر داد.

وی افزود: خیلی متأسفم بابت سقوط هواپیما​ و متأسفم بابت سوال‌هایی که می‌شود، اگر آقای سرتیپی هم تهیه‌کننده فیلم بود، باز درباره سرمایه‌گذاری فیلم سوال می‌کردید؟ چرا اینقدر حساسیت روی اوج وجود دارد؟ اوج یک تهیه‌کننده است. اینکه از اوج می‌پرسید می‌خواهید بگویید این فیلم وابسته به حکومت است و کارگردان از خودش فکر ندارد! این توهین به آقای شعیبی است.

این بازیگر پیشکسوت افزود: باید به شجاعت و جسارت بهروز شعیبی تبریک گفت. او جز به حقوق و حق ضایع شده مردم فکر کرده است؟ این شجاعت را داشت که یک آدم درمانده که امام رضا (ع) را قسم می‌دهد و خودسوزی می‌کند، نمایش می‌دهد. شعیبی بسیار فیلم درخشانی ساخته​ و بابک حمیدیان یکی از بهترین بازی‌هایش را انجام داده است.

​زارع درباره حضور گزیده‌اش در سینما گفت: من برای پذیرش هر نقشی تحقیق می‌کنم و با افرادی که به آن نقش نزدیک هستند، دیدار و گفت‌وگو می‌کنم.

شعیبی گفت: روز بلوا درباره اخلاق است و یک شخصیت مذهبی با کسی که در ظاهر مذهبی نیست، باید در کنار هم با اخلاق و عدالت همزیستی داشته باشند. خیلی از کسانی که مذهبی هستند برای این مذهبی شده‌اند که اخلاقی‌تر باشند و خیلی از کسانی که در ظاهر مذهبی نیستند، اما به اخلاقیات متعهد هستند.

وی در پایان گفت: ما مشاور روحانی داشتیم و قرار نبود بگویم همه روحانیت این است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار