سرباز ولایت؛ «شگفتی ساز» تحولات آینده ایران در منطقه

شهادت سردار سلیمانی نتایج شگفت‌انگیزی در منطقه خاورمیانه و همچنین تبادلات قدرت در منطقه ایجاد خواهد کرد که تمامی این‌ها از شهادت یک انسان مخلص و مومن در مقام یک سرباز شگفتی‌ساز است.
کد خبر: ۳۸۳۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ - 09February 2020

سرباز ولایت قاسم سلیمانی، «شگفتی ساز» تحولات آینده ایرانبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «جلال ریزانه» استادیار گروه آینده پژوهی دینی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی نوشت: «شگفتی سازها» یا wild card اتفاقاتی کوچکی هستند که هرچند وقوع آن‌ها آسان و کوچک است، ولی محقق شدن آن‌ها، منجر به تحولات بزرگی می‌شود که قابل انتظار نیست؛ رویداد‌های بسیاری را به دنبال خود ایجاد می‌کنند و بسیاری از روند‌ها را تغییر می‌دهند.

رویداد‌های متعددی در طول تاریخ معاصر منجر به تحولات بزرگی در زمان خود شدند و به عنوان «شگفتی ساز» شناسایی شده‌اند. اختراع اینترنت درخلال سال‌های جنگ جهانی اول و دوم که ابزار و نوع ارتباطات را به کلی تغییر داد و منجر به شکل‌گیری مولفه‌های جدیدی در تعریف قدرت و چگونگی حفظ و یافتن قدرت شد؛ نوع ارتباطات به کلی تغییر کرد و زندگی انسان‌ها را به عصر جدید به نام فناوری اطلاعات وارد کرد. اتفاقاتی به وجود آمد که انسان‌ها در گذشته صرفا آن‌ها را به صورت رویا و خیال پردازی می‌دیدند.

عرصه اقتصاد به کلی دگرگون شد کسب و کار‌هایی جدیدی خلق شدند تکنولوژی‌ها از شکل صنعتی به دوران دیجیتال وارد شد. تمامی این شگفتی‌ها با به وقوع پیوستن یک پدیده‌ای به نام اینترنت حاصل شد. در عرصه سیاسی اتفاقاتی ملموس‌تر مانند حادثه یازده سپتامبر و حمله به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی که بهانه‌ای برای لشکرکشی جدید آمریکا در منطقه خاورمیانه و راه‌اندازی جنگ ساختگی و چپاول منابع زمینی و زیر زمینی این منطقه و سایر حوادث پس از آن نیز، نمونه‌ای از شگفتی‌ساز بودن کوبیدن یک هواپیما به برج‌های تجارت جهانی در ۱۱ سپتامبر بود.

در بامداد روز جمعه ۱۳دی ماه سال ۱۳۹۸ اتفاقی رخ داد که ماشه تغییری وسیع و بزرگ در تعاملات قدرت و نحوه شکل گیری آن در آینده و تحولات سیاسی اجتماعی و اقتصادی مهمی را در ایران و منطقه‌ای و جهانی ایجاد کرد. اتفاقی که اگر چه دور از انتظار نبود، ولی به گونه‌ای شکل گرفت که روند‌های اضمحلال گونه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی که دامان جبهه مقاومت را گرفته بود را زدود و پیامد‌های وخیم آن را که منجر به کاهش اثربخشی میزان قدرت نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی بود را تبدیل به فرصت‌هایی بی‌نظیر برای شکل‌گیری جدیدی در افزایش قدرت آنان کرد. حادثه نیمه دی روند‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی منطقه‌ای به شدت تحت تاثیر قرار داد و منجر به تقویت و شکل گیری روند‌ها و رویداد‌هایی شد که احتمال وقوع آن کم و یا معطوف به زمان زیاد و صرف منابعی بسیار بوده است.

شهادت موفقیت آمیز قاسم سلیمانی در مقام سربازی ولایت سبب شد تهدید‌های بسیاری را تبدیل به فرصت و فرصت‌های از دست رفته‌ای را منجر به نتیجه بخشی نماید.

به عنوان مثال سناریوی تقابل خوف‌ناک ایران و آمریکا در منطقه پس از این شهادت، منجر به اقتدارگرایی بیشتر جمهوری اسلامی و از بین رفتن تمامی تهدید‌های نظامی سر برآورده از سناریو پردازان صهیونیست در تقابل نظامی این دو قدرت شد. 

با بلند شدن فریاد یک صدای انتقام سخت، روند‌های اجتماعی تفرقه‌افکن از بین رفت و به ایجاد وحدت و شور دوباره‌ای درمردم ایران و مبارزان جبهه مقاومت شد. شعار خارج ساختن امپریالیسم جهانی از منطقه و مصوبه مجلس عراق در خارج ساختن نیرو‌های آمریکایی در عراق و همچنین از بین رفتن تعادل قیمت در بازار‌های جهانی بخشی دیگر از روند‌های ایجاد شده پس از آن شهادت بود.

این روند‌ها نتایج شگفت‌انگیزی در منطقه خاورمیانه و همچنین تبادلات قدرت در منطقه ایجاد خواهد کرد که تمامی این‌ها از شهادت یک انسان مخلص و مومن در مقام سربازی شگفتی ساز است.

فردریش شیلر، شاعر آلمانی، می‌گوید: «چه بسا که روح اتفاقات بزرگ پیش از خود آن‌ها می‌آید و چه بسا که فردا در امروز گام بر می‌دارد».
شهادت سردار دل‌های ایرانی نویدبخش روز‌های امید آفرین و کم شدن سایه ظلم و نفاق از سر مظلومان خواهد بود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها