سابقه اسرائیل در سپرقراردادن هواپیماهای مسافربری در سوریه

یک هواپیمای مسافربری پنج‌شنبه گذشته در نتیجه شیطنت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و سپر قرار دادن این هواپیما در مقابل آتش ضد هوایی سوریه مجبور شد به جای نشستن در فرودگاه بین‌المللی دمشق با تغییر مسیر در پایگاه نظامی حمیمیم در لاذقیه فرود آید.
کد خبر: ۳۸۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ - 09February 2020

سابقه اسرائیل در سپرقراردادن هواپیماهای مسافربری در سوریهبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، پدافند هوایی سوریه بامداد پنجشنبه تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به ریف غربی دمشق را دفع و بیشتر موشک‌های شلیک شده این رژیم را رهگیری و ساقط کرد.این حمله همزمان شده بود با ورود یک هواپیمای مسافربری با 172 سرنشین به آسمان سوریه. در پی آن، رژیم صهیونیستی تلاش کرد از طریق پوشش هواپیمای مسافربری با جنگنده‌های خود، این هواپیمای غیرنظامی را در معرض هدف سامانه‌های راداری سوریه قرار دهد.

در نتیجه این تجاوز، سیستم پدافند سوریه به حمله هوایی رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد که این موضوع هواپیمای مسافربری را مجبور به تغییر مسیر و فرود اضطراری در پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه کرد. پایگاه نظامی حمیمیم تحت کنترل نیروهای نظامی روسیه است.

خبرگزاری ریانووستی گزارش این تحولات را به نقل از ایگور کوناشنکوف،‌ سخنگوی وزارت دفاع روسیه، نوشته و می‌افزاید که هواپیمای مسافربری از نوع ایرباس ای 320 بوده است. وزارت دفاع روسیه اسرائیل را متهم کرده که از هواپیماهای مسافربری به عنوان سپری در مقابل آتش ضدهوایی سوریه استفاده می‌کند.

کوناشنکوف ارتش اسرائیل را به استفاده از هواپیماهای مسافربری به ‌عنوان سپری در مقابل آتش پدافندی سوریه طی عملیات نظامی خود متهم کرد و تاکید کرد که تل‌آویو طی این اقدام جان صدها نفر از شهروندان بی‌گناه را به بازی گرفت.

البته این اولین باری نیست که رژیم صهیونیستی دست به چنین اقدامی در حریم هوایی سوریه می زند و شهروندان بی‌گناه را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

مشابه این اتفاق در گذشته باعث سقوط یک هواپیمای روسی در خاک سوریه شد. در سپتامبر 2018، پانزده خدمه روسی یک هواپیما در اثر حمله نیروی هوایی سوریه کشته شدند. این حادثه زمانی رخ داد که نیروی هوایی سوریه در حالی که به حملات هوایی اسرائیل واکنش نشان می‌داد، تصادفا یک هواپیمای روسی را سرنگون کرد. رسانه‌های خبری بلافاصله سعی کردند این خبر را در راستای حمله اشتباه رادارهای سوریه نشان دهند، اما بیانیه وزارت دفاع روسیه که ساعتی بعد منتشر شد، واقعیت ماجرا را تشریح کرد.

روسیه اعلام کرد که در این حمله 15 نظامی ارشد این کشور کشته شدند. هواپیمای روسی از نوع ایلوشن 20 RU-IL-20 بوده و آماده فرود در فرودگاه حمیمیم در شمال غرب سوریه بوده است. این هواپیما توسط سامانه دفاع موشکی سوریه موسوم به S200 هدف قرار گرفته و سرنگون شده بود، اما پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که جنگنده‌های F16 اسرائیلی با اطلاع از این موضوع با سپر قرار دادن ایلوشن روسی اقدام به نفوذ به حریم هوایی سوریه کرده و سامانه دفاعی سوریه هم برای نابودی آن شلیک کرده است، اما جنگنده‌ها اقدام به پوشش هواپیمای مسافربری کرده و باعث شدند موشک شلیک شده از سامانه دفاعی سوریه به هواپیمای روسی برخورد و موجب سرنگونی آن شود. در

پی این اتفاق وزارت دفاع روسیه تمامی مسئولیت ناشی از انهدام هواپیمای خود را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و بر غیر مقصر بودن سامانه پدافندی سوریه در این عملیات تاکید کرد.

تغییر رویکرد روسیه به تجاوزات اسرائیل به سوریه

روزنامه «کامرسانت» در رابطه با این حادثه نوشت: البته روسیه به خاطر این اشتباه نظامی صورت گرفته بعید است که مبادرت به درگیری نظامی با اسرائیل ورزد و این مسئله در مجموع به نفع مسکو نیست. ولی بعد از این حادثه ممکن است روسیه دیگر مانند گذشته با سکوت حملات نظامی اسرائیل به خاک سوریه را نگاه نکرده و به آنها واکنش شدید نشان دهد.

سرهنگ کل "لئونید ایواشف" رئیس سابق اداره همکاری‌های نظامی بین المللی در وزارت دفاع روسیه در مصاحبه با روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، یکی از پاسخ‌های احتمالی روسیه به این اقدام اسرائیل را آغاز مورد هدف قرار دادن هواپیماهای اسرائیلی نامید که به طور غیرقانونی وارد حریم هوایی سوریه شوند.

سوء استفاده اسرائیل از سکوت رژیم‌های عربی

این مقام سابق نظامی روس ابراز اطمینان کرد که مسکو باید پدافند ضدهوایی ارتش سوریه را به تجهیزات مدرن‌تر مجهز سازد تا بتوانند هواپیماهای خودی را از بیگانه تشخیص دهند.

 

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز بحران سوریه بارها حریم هوایی این کشور را نقض کرده و به مواضع ارتش و نیروهای مقاومت در خاک سوریه حمله کرده است. تل آویو مدعی است که اجازه انتقال سامانه موشک‌های پیشرفته از خاک سوریه به حزب‌الله لبنان و استقرار نیروهای نظامی ایران در اراضی این کشور را نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد که تل‌آویو در راستای حمایت از گروه‌های تروریستی شکست خورده در بخش‌های مختلف سوریه حملات هوایی خود را طراحی کرده است.

کارشناسان و تحلیلگران مسائل نظامی اتفاقات اخیر را فرار به جلو رژیم صهیونیستی و آمریکا در راستای جلوگیری از اذعان به شکست در تحولات منطقه‌ای ارزیابی می‌کنند.

از سوی دیگر تل‌آویو که در راستای روند عادی سازی شتابان رژیم‌های عربی مستبد منطقه خود را دور از انتقادهای این پایتخت‌ها می‌داند، تلاش دارد از شرایط موجود به بهترین نحو برای پیشبرد اهداف خود ضد مقاومت و بازدارنده استفاده کند.

این در حالی است که مجامع بین المللی و موسسات حقوق بشری نیز در برابر تجاوزهای متعدد رژیم صهیونیستی در پرونده‌های مختلف از معامله قرن گرفته تا تجاوزهای مکرر به لبنان و سوریه و همچنین تشدید شهرک‌سازی در اراضی فلسطین و ... سکوت اختیار کرده‌اند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار