یادداشت/ احمد وسکره

عملیات والفجر هشت پیچیده‌ترین عملیات نظامی جهان

عملیات والفجر هشت یکی از پیچیده‌ترین عمیات‌های نظامی جهان نقطه شروع 75 روز درگیری تمام‌عیار با دشمن بود.
کد خبر: ۳۸۳۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰ - 17February 2020

والفجر هشت پیچیده‌ترین عملیات نظامی جهانگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ احمد وسکره؛ در تاریخ 20 بهمن 1364 گردان‌های عمل‌کننده با شور و هیجان و گام‌های استوار، خود را برای انجام یک عملیات سرنوشت‌ساز آماده می‌کنند. همه به‌رغم آنکه می‌دانند تا مرز شهادت، فاصله چندانی نیست، اما با روحیه‌ای سرشار، یکدیگر را در آغوش می‌گیرند و از هم حلالیت می‌طلبند.

عده‌ای در حال نوشتن وصیت‌نامه هستند. حال و هوای نیروهای غواص جور دیگری است. آن‌ها که می‌دانند احتمال بازگشت‌شان به نسبت سایر نیروها، بسیار ضعیف است، به چیزی جز شهادت نمی‌اندیشند.

زمانی که «مرتضی قربانی» فرمانده لشکر 25 کربلا گفت: «شاید این آخرین دعای توسلی باشد که می‌خوانید»، انسان می‌توانست شب عاشورای امام حسین (ع) را در ذهن خود تجسم کند. لحظه حرکت فرا رسیده بود. نیروها با توجه به سازمان رزم و طرح عملیات، به سمت محورهای مشخص‌شده حرکت کرده و منتظر اعلام رمز عملیات بودند.

سرانجام در ساعت 10:22 شب، دستور آغاز عملیات والفجر هشت به عنوان یکی از پیچیده‌ترین عمیات‌های نظامی جهان با رمز مقدس «یا فاطمه‌ الزهرا» از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) صادر شد. لحظه‌ای که نقطه شروع 75 روز درگیری تمام‌عیار بود و از این رو باید آن‌ را طولانی‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس دانست.

ضمن گرامی‌داشت یاد و نام شهدا و رزمندگان همه لشکرهای حاضر در این کارزار آتش و خون، نقش لشکر ویژه 25 کربلا را باید در بسیاری از لحظات سخت و حساس این عملیات، ویژه و اثرگذار دانست و در اهمیت این موضوع همین بس که مأموریت و افتخار نصب پرچم حرم مطهر امام رضا (ع) بر فراز گلدسته‌های مسجد فاو از سوی فرماندهی کل سپاه به فرمانده لشکر 25 کربلا سپرده شد.

تصرف شهر استراتژیک فاو و تهدید بصره، تسلط بر اروندرود، تأمین شمال خلیج فارس و ایجاد اماکنِ تردد کشتی‌ها در بندر امام خمینی (ره) و انسداد راه دسترسی عراق به آب‌های آزاد از مهم‌ترین نتایج این عملیات بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار