بازتاب رسانه‌ای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷

بختیار ساختمان نخست وزیری‌اش را ترک کرده بود، هنوز مردم معترض در خیابان‌ها بودند، تلویزیون در ساعت بیست و سی برنامه‌های عادی‌اش را قطع و رسما پایان رژیم شاهنشاهی را اعلام کرد.
کد خبر: ۳۸۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۵ - 11February 2020

بازتاب رسانه‌ای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بختیار ساختمان نخست‌ وزیری‌اش را ترک کرده بود. هنوز مردم معترض در خیابان‌ها بودند. در آن روزگار رسانه‌ها به گستردگی امروز نبودند. تلویزیون در ساعت بیست و سی برنامه‌های عادی‌اش را قطع و رسما پایان رژیم شاهنشاهی را اعلام کرد. امروزه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های خبری تلویزیون دقیقا در همان ساعت پخش می‌شود: بیست و سی. نخستین جملات در تلویزیون ملی ایران برای اعلام پیروزی انقلاب اسلامی پس از پخش مارش نظامی این گونه بیان شدند:

«ملت ایران؛ امروز و به دنبال اجتماع کارکنان اعتصابی رادیو- تلویزیون، در برابر ساختمان جام جم پس از ۹۹ روز که واحد‌های ارتش خانه‌ی ما را اشغال کرده بودند، سرانجام ساختمان را تخلیه کردند و ما به همت مردانه‌ مردم توانستیم به رادیو-تلویزیون بازگردیم. در ضمن یادآوری می‌شود که افرادی که در تمام این مدت همدوش با ارتشیان علیه ملت اقدام می‌کردند صبح امروز فرار کردند.»

خبر به سرعت در سراسر کشور پیچید. مردم به رهبری امامشان به پیروزی قاطع رسیده بودند. شنبه اولین روز هفته و آخرین روز حکومت شاهنشاهی بود. یکشنبه بیست و دوم بهمن اولین روزی بود که پس از قرن‌ها، ایران دیگر شاه نداشت. امام خمینی رهبری امت را عهده دار بودند. ملت در بطن حوادث بودند و با شنیدن خبر پیروزی انقلاب بر سر هر میدان و گذری و خیابان و حتی بر سر بام‌های ندای بلند «الله اکبر» سر دادند. و فریادهای الله اکبر ملت ستمدیده ایران در شب بیست و دوم بهمن پنجاه هفت پایان حکومت پهلوی را اعلام کرد؛ و شب گذشته نیز راس ساعت ۲۱ برای چهل و یکمین بار بانگ الله اکبر در سراسر ایران اسلامی طنین‌انداز شد. 

فردا خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مهم داخلی و خارجی این گونه تیتر زدند:

کیهان: جنگ تانک‌ها با مردم مسلح در خیابان‌ها

اطلاعات: تهران صحنه جنگ خونین مسلحانه

خراسان: پیروزی نهضت به ملت ایران مبارک

بسیاری از خبرگزاری‌ها و نشریات دیگر داخلی و خارجی نیز به بازتاب اخبار پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی پرداختند و این گونه بود که ملت به خواسته‌ی قلبی خود یعنی استقرار نظام اسلامی رسیدند و در روز دوازدهم فروردین‌ماه سال بعد نیز به نظام جمهوری اسلامی رای آری دادند و پای رای خودشان نیز تا آخر ایستادند.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار