گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه سوئد با ظریف درباره هواپیمای اوکراینی

در گفت‌وگوی تلفنی امشب وزیر خارجه سوئد با همتای ایرانی درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، بر همکاری به جای سیاسی کردن موضوع تاکید شد.
کد خبر: ۳۸۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹ - 10February 2020

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه سوئد با ظریف درباره هواپیمای اوکراینیبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‎پرس، خانم «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد امشب (دوشنبه) در گفتگویی تلفنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

در این گفت‌وگو بر همکاری به جای سیاسی کردن موضوع تاکید شد.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نیز ۲۲ دی ماه نیز در تماس تلفنی «استفان لُوون» نخست وزیر سوئد نیز ۲۲ دی ماه با حسن روحانی رئیس جمهوری تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

روحانی در این تماس تلفنی جان باختن تعدادی از اتباع سوئد در سانحه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین را تسلیت گفت و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تحقیقات کامل را تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه داده و تمامی آنچه به دست خواهد آمد را به روشنی در اختیار افکار عمومی جهان قرار خواهد داد.

«محمدجواد ظریف» و «لوئیجی دی مایو» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا نیز عصر دوشنبه هفتم بهمن ماه در گفتگویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه بویژه در زمینه اقتصادی، امنیت منطقه و موضوع سانحه هواپیمای اوکراینی (به عنوان حافظ منافع کانادا در ایران) رایزنی و تبادل نظر کردند.

در پی سانحه سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ متعلق به خطوط هوایی اوکراین در ۱۸ دی ماه که بر اثر آن ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جان باختند و اکثریت آن‌ها ایرانی و بقیه متعلق به کشور‌های کانادا، سوئد، انگلیس، افغانستان و اوکراین بودند، ظریف و همتای کانادایی نیز تلفنی گفتگو کردند. «فرانسوا فیلیپ شامپانی» وزیر امور خارجه کانادا صبح (پنجشنبه) ۱۹ دی ماه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزرای خارجه ایران و کانادا همچنین جمعه ۲۷ دی ماه در مسیر بازگشت ظریف از سفرش به هند، در مسقط پایتخت عمان نیز دیدار کردند.

دیدار دو وزیر خارجه با درخواست طرف کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی انجام شد و توافق کردند که تیم‌های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس‌ها در این زمینه ادامه دهند و خودشان هم در آینده دوباره دیدار کنند.

گفتنی است، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین پنجشنبه شب ۲۶ دی ماه نیز در تماسی تلفنی با همتای اوکراینی درباره حادثه سقوط هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین گفتگو کرده بود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها