عصر کتاب ویژه بزرگداشت «اسماعیل امینی» برگزار شد؛

حسینی‌پور: دغدغه «امینی» حفظ زبان فارسی است/ محقق: امینی به‌دور از فعالیت‌های شبه‌روشنفکرانه است

مدیر عامل خانه کتاب در بزرگداشت «اسماعیل امینی» شاعر و طنزپرداز کشورمان گفت: دغدغه امینی حفظ زبان فارسی است. او معتقد است که سیستم آموزشی نتوانسته زبان فارسی را حفظ کند.
کد خبر: ۳۸۴۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰ - 17February 2020

حسینی‌پور: دغدغه امینی حفظ زبان فارسی است/ محقق: او به‌دور از فعالیت‌های شبه‌روشنفکرانه استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بیست و سومین عصر کتاب ویژه بزرگداشت «اسماعیل امینی» شاعر و طنزپرداز عصر امروز در سرای کتاب برگزار شد.

ساعد باقری، مصطفی رحمان‌دوست، محمدعلی بهمنی، مهدی قزلی، جواد محقق، محمدعلی گودینی، احمد نادمی، سهیل محمودی ازجمله خاطرات در این مراسم بودند.

حسینی‌پور: دغدغه امینی حفظ زبان فارسی است

«نیکنام حسینی‌پور» مدیر عامل خانه کتاب در ابتدای این مراسم درخصوص اسماعیل امینی اظهار داشت: دغدغه امینی حفظ زبان فارسی است. او معتقد است سیستم آموزشی نتوانسته زبان فارسی را حفظ و نگهداری کند. امینی فرهنگ را برسیاست ترجیه می‌دهد و معتقد است زبان فارسی همواره در حاشیه است.

وی گفت: باید به مناسبت‌های مختلف درباره آن‌ها که شخصیت‌های فرهنگی و هنری این مرز و بوم هستند، صحبت کنیم. خوب است در حوزه فرهنگ این فرهنگ‌سازی را انجام دهیم تا این افراد بیشتر شناخته شوند، امیدواریم امینی و قلم او همچنان بدرخشد.

مدیر عامل خانه کتاب نقش همسران در زندگی اهالی فرهنگ و ادب را مهم دانست و ادامه داد: امیدواریم امینی و قلم او همچنان بدرخشد و در این مسیر نقش همسران اهالی فرهنگ و هنر را نباید نادیده گرفت.

محمودی: اسماعیل امینی فاصله دانشگاه تا ادبیات کف خیابان را کم کرد

«سهیل محمودی» شاعر و مجری تلویزیون در ادامه این مراسم در سخنانی گفت: فضیلت‌های علمی و ادبی اسماعیلی و شخصیت او مهم است. همیشه فاصله‌ای بین دانشگاه و ادبیات کف خیابان وجود دارد که در همه دنیا نیز چنین است و اسماعیل امینی یکی از کسانی است که فاصله دانشگاه تا ادبیات کف خیابان را کم کرد.

وی گفت: آن‌هایی که می‌توانند این فاصله را کم کنند، یک اتفاق خوب را رقم زده‌اند و خیلی آدم‌های باارزشی هستند.

این مجری تلویزیون خاطرنشان کرد: من از سال ۱۳۸۰ تا به امروز در فرهنگسرای بهمن با آقای امینی رفیق هستم و در مقطعی با ایشان همسایه شدم. شناخت از امینی برای من خیلی جدی است؛ بخاطر همین می‌گویم وجه پنهان و وجه آشکار امینی یکی است و دلبستگی و پیرنگ بیشتری به ایشان دارم.

محقق: امینی به‌دور از فعالیت‌های شبه‌روشنفکرانه است

جواد محقق شاعر پیشکسوت در ادامه این نشست با بیان اینکه اسماعیل امینی به دور از تحرکات شبه‌روشنفکرانه و تظاهرات دین‌دارانه زندگی شرافتمدانه‌ای دارد، اظهار داشت: از سال‌های نوجوانی یاد گرفته‌ام که نباید زود یکدیگر را قضاوت نکنیم در شرایطی که فضای مجازی باعث قضاوت درباره همدیگر شده است.

این شاعر کشورمان در ادامه افزود: مهمترین ویژگی دکتر امینی اینگونه است که اگر همه مردم اخلاق او را سرمشق فعالیت‌های خود قرار دهند، حتما زندگی بهتری را خواهیم داشت.

قزلی: امینی از کسانی است که از آثار خود بزرگ‌تر است

«مهدی قزلی» مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات فارسی در سخنانی در این مراسم گفت: امینی یکی از افرادی است که کتاب می‌خواند؛ یکی از خوبی‌های سودمند امینی این است که لازم نیست برای نماز صبح نگران باشیم؛ چراکه او همیشه زمان نماز صبح بیدار است.

وی افزود: سادگی و صراحت از ویژگی‌های خاص امینی است. این صراحت و سادگی موجب شده خیلی از اهالی فرهنگ و هنر به او علاقه‌مند باشند. معلمی مهم‌ترین فضلیت اسماعیل امینی است؛ چراکه او هیچ‌گاه از موضع تکبر حرف نمی‌زند و همیشه از جایگاه معلمی می‌آموزد. او از آثارش بزرگتر است؛ برخلاف بسیاری از ادبا که خودشان را از اثرشان بزرگتر نشان می‌دهند.

باقری: امینی تکرار استاد مهرداد اوستا است

«ساعد باقری» شاعر کشورمان در ادامه این نشست با طرح این سوال که چه چیزهایی موجب شده که از نحله‌های مختلف اسماعیل امینی را قبول داشته باشند، اظهار داشت: آدم‌هایی همانند اسماعیل امینی انصافا کم‌اند. مواجهه آقای امینی با بچه‌های جوان با انس و الفت مسوولانه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد جوان‌ها نسبت به امینی جلب شده است، گفت: قلب شاعران جوان گواه بر صداقت امینی است و فهمیده‌اند که او با شعر جدید بیگانه نیست. روزگاری فکر می‌کردیم استاد «مهرداد اوستا»ها دیگر تکرار نمی‌شوند که خوشبختانه اساتیدی چون امینی شعله امیدی دیگری افروختند.

این شاعر کشورمان تصریح کرد: جوانان بیش از آنکه شعر از استاد اسماعیل امینی یاد بگیرند، درس زندگی و اخلاق می‌آموزند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار