عید آن سال‌ها/6

ما معتقدیم مردم عراق می‌تواند رژیم بعث را سرنگون کند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رییس جمهور وقت در آستانه آغاز عملیات والفجر1 در سخنانی فرمودند: رژیم حاکم بر مردم مسلمان عراق از دین بهره‌ای نبرده است، تنها عاملی که می‌تواند سررشته مبارزه با آن رژیم را به دست گیرد، خود آن ملت است و مطمئناً آن ملت تحمل نخواهد کرد و آن حکومت را واژگون خواهد ساخت.
کد خبر: ۳۸۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۳ - 24March 2020

ما معتقدیم مردم عراق می‌تواند رژیم بعث را سرنگون کند /// منتشر نشودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود. تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند. مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فرودین 1362 که در جلد 24 «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بارخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

روشنگری

«امروز پنجم فروردین 1362 یک واحد از نیروهای سپاه پاسداران، بسیج جوانرود و نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق (بارزانی‌ها) با عبور از مرز و گذشتن از موانع نظامی وارد شهر حلبچه عراق شدند. این افراد با خمپاره، آر. پی. جی 7، تفنگ 57 و تیربار و سلاح‌های سبک انفرادی به ساختمان‌های فرمانداری، ژاندارمری، استخبارات، دخانیات و پادگان شهر حلبچه حمله و خسارت‌های فراوانی به این اماکن وارد کردند.

با اجرای این عملیات که با استقبال مردم شهر مواجه شد، شهر حلبچه هفت ساعت به تصرف نیروهای خودی درآمد و نیروهای عمل‌کننده به نشانه حضور در این شهر عکس‌هایی از امام خمینی را در برخی نقاط شهر نصب کردند.

در این اقدام بیش از 12 نفر از نیروهای نظامی و انتظامی عراق کشته شدند. پس از خروج نیروهای خودی از حلبچه افراد دشمن اقدام به تیراندازی‌های بی‌هدف کردند که براثر آن چند نفر از مردم شهر کشته شدند. همچنین در این شهر سه روز حکومت‌نظامی اعلام شد.

واحد اطلاعات سپاه پاسداران در یک گزارش کلی به بررسی تاریخچه تشکیل لشکر یرموک مصر، چگونگی ورود یک تیپ از این لشکر به عراق و منطقه عملیات این تیپ پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده است:

در سال 1972 (1351)، به‌منظور مقابله با ارتش رژیم اشغالگر قدس، سران بعضی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و شمال افریقا لشکری تحت عنوان لشکر یرموک را در مصر تشکیل دادند. این لشکر در سال 1973 در آزادسازی کانال سوئز شرکت کرد و موفقیت‌هایی به دست آورد.

هم‌زمان با شروع جنگ تحمیلی عراق با ایران، واحدهای این لشکر برای شرکت در جنگ با ایران داوطلب شده و با توافق کشور مصر و سایر کشورهای مرتجع عرب به عراق اعزام شدند؛ در عملیات والفجر در جبهه میسان یک تیپ از این لشکر شرکت داشت.

حمله به نیروهای سپاه در سنندج، به شهادت رساندن سه گروگان در کامیاران و غارت داروخانه یکی از روستاهای سردشت، مهم‌ترین تحرکات امروز گروه‌های مسلح غیرقانونی در مناطق غرب و شمال غرب کشور بود.

در روستای دویسه در 17 کیلومتری شمال غربی سنندج، افراد مسلح غیرقانونی عملیات کمین اجرا کردند که براثر آن چهار نفر از نیروهای سپاه به شهادت رسیدند. در جاده کامیاران، عناصر مسلح ضدانقلاب سه تن از پیش‌مرگان مسلمان کرد را که قبلاً به گروگان گرفته بودند، به شهادت رسانده و سپس بدن مثله شده آنها را در کنار جاده رها ساختند.

در روستای نوره در غرب سنندج نیز، یک سرباز با مینی که گروه‌های مسلح غیرقانونی کار گذاشته بودند برخورد کرد و یک ‌پایش قطع شد. در شمال سردشت، عوامل کومه له به روستای گرگ‌آباد حمله و داروخانه خانه بهداشت آن را غارت کردند. همچنین امروز یکی از افراد گروه کمونیستی کومه له در تهران دستگیر شد.

در جنوب غربی نوسود در روستای مرخیل نیز دو تن از افراد وابسته به حزب دمکرات کردستان با سلاح و مهمات خود را به نیروهای سپاه تسلیم و درخواست امان‌نامه کردند. ساعت 7:30 امروز، دو نفر از عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که قصد ترور یکی از نیروهای سپاه بابل را داشتند با استفاده از رگبار مسلسل یوزی چند بار به سمت وی شلیک کردند، اما با هوشیاری و عکس‌العمل به‌موقع این فرد، این اقدام آنها ناکام ماند.

آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدا و بسیجیان، مبارزه با سلطه گران را تنها راهکار پدید آمدن وضعیت جدید در نظام بین‌الملل خواند. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به قدرت مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر مشکلات و توطئه‌ها، درباره سرنگونی رژیم بعثی عراق به دست مردم مسلمان آن کشور اظهار خوش‌بینی کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از سخنان خود گفت: بدبختی‌های موجود برای میلیون‌ها انسان محروم در اقصی نقاط دنیا و میلیاردها بشری که به‌نوعی زیر ستم زورگویان قرار دارند و همچنین عدم تناسب قوا در دنیا، به‌خاطر وجود سلطه ابرقدرت‌ها و زورمداران در دنیاست و اگر قرار باشد که این وضعیت غلط به هم بخورد و این قدرت‌ها نتوانند به این اندازه به ملت‌ها زور بگویند و منافع انسان‌ها را نابود کنند، تنها راهش این است که ملت‌ها با سلطه گران مبارزه کنند و مطمئن باشید که این مبارزه پیروز خواهد بود.

رئیس‌جمهور افزود: در دنیا ملت‌هایی که باقدرت‌های بزرگ مقابله کرده‌اند بسیارند، اما ملت‌هایی که توانسته باشند پیروزی قاطع به دست آورند اندک هستند و ملت ما از آن نمونه‌های کمیاب و نادر است و پیروزی قاطع و چشمگیر آنها تنها در سایه همت و فداکاری و ایمان ملت بود.

وی خاطرنشان کرد: ما در مقابل این گذشت توانسته‌ایم قدرت و صلاحیت ایمانی یک ملت را در مقابل زور سلطه گری قدرتمندان عالم نشان دهیم و آنها را متوقف سازیم و ملت‌ها را امیدوار و آگاه سازیم. ما تاکنون در برابر کسانی که در جریان مزاحمت‌ها و معارضات امریکا علیه ما قرارگرفته‌اند و دست و بازوی امریکا شده‌اند و مرتباً به دشمن ما کمک کرده‌اند، هیچ اقدامی نکرده‌ایم، اما بحمدالله در جمهوری اسلامی ایران این قدرت را حس می‌کنیم که بتوانیم در مقابل همه این توطئه‌ها، جنایت‌ها و رذالت‌ها ایستادگی کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رژیم عراق از همان ابتدا قصد داشت وانمود کند ایران جنگ را آغاز کرده است، گفت: به‌رغم تبلیغات آنها همه دنیا فهمیده‌اند که آتش‌افروز جنگ رژیم عراق است و خدای متعال هم آنها را آن‌چنان رسوا کرد که بالاخره خود آنها نیز به این موضوع اعتراف کردند.

وی افزود: ما معتقدیم که در کشوری مثل عراق که ملت آن مسلمان‌اند و رژیم حاکم بر این مردم از دین و اخلاق و معنویت کمترین بهره‌ای نبرده است، تنها عاملی که می‌تواند سررشته مبارزه با آن رژیم را به دست گیرد، خود آن ملت است و مطمئناً آن ملت تحمل نخواهد کرد و آن حکومت را واژگون [سرنگون] خواهد ساخت.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار