عید آن سال‌ها/7

مرگ عاقبت فرار سربازان عراقی از جنگ است

فرماندهی لشکر 5 مکانیزه عراق در بخشنامه‌ای اعلام کرده است هر سربازی بتواند فردی را که قصد فرار از جبهه را دارد به قتل برساند و جنازه وی را تحویل مسئولان مربوطه دهد، جایزه ویژه‌ای دریافت خواهد کرد.
کد خبر: ۳۸۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲ - 25March 2020

مرگ عاقبت فرار سربازان عراقی از جنگ است/// منتشر نشودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود. تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند. مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فرودین 1362 که در جلد 24 «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بارخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

مرخصی تشویقی برای سربازان قاتل

«امروز ششم فروردین 1362 براثر حملات توپخانه‌ای عراق، پالایشگاه آبادان دچار آتش‌سوزی شد. تداوم گلوله‌باران در روزهای اخیر، سرپل ذهاب را به یک شهر خالی از سکنه تبدیل کرده است.

پالایشگاه آبادان و تأسیسات نفتی این شهر هدف توپخانه‌های دوربرد دشمن قرار گرفت و درنتیجه بخشی از پالایشگاه دچار آتش‌سوزی شد. مأموران آتش‌نشانی پالایشگاه پس از چند ساعت آتش را خاموش کردند.

امروز همچنین توپخانه‌های دوربرد عراق برای چندمین بار در روزهای اخیر شهر سرپل ذهاب را هدف قراردادند، بر اثر این حملات به سه منزل مسکونی خساراتی وارد شد. در پی تداوم گلوله‌باران سرپل ذهاب، این شهر از سکنه و به‌صورت یک شهر غیرمسکونی درآمده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی با اعلام این مطلب از قول یکی از افراد جهاد سازندگی غرب کشور، افزوده است:

در حال حاضر ستادهای بازسازی و نوسازی و جهاد سازندگی که در این شهر مستقرشده بودند به خارج از شهر نقل ‌مکان کرده‌اند. بر اساس این گزارش، شهر سرپل ذهاب که بعد از عقب‌نشینی نیروهای عراقی، عرصه فعالیت ستاد بازسازی و نوسازی و جهاد سازندگی باختران و استان‌های تعیین‌شده بود، این روزها پیوسته هدف گلوله‌های کاتیوشا و توپخانه دورزن دشمن قرار می‌گیرد.

به همین دلیل امنیت خود را از دست داده است. از اول فروردین سال جاری این شهر یک روز در میان زیر آتش بوده و هر بار بیش از 25 گلوله کاتیوشا به‌سوی آن پرتاب شده است.

در دو روز گذشته، 15 نفر از مردم مسلمان عراق، ازجمله یک نظامی، چند دانشجو و محصل، با عبور از مرزهای غربی وارد ایران شده و درخواست پناهندگی کردند.

از سوی دیگر، بر اساس اعلام خبرگزاری جمهوری اسلامی، فرماندهی لشکر 5 مکانیزه عراق اخیراً در بخشنامه‌ای به واحدهای تابعه خود اعلام کرده است هر سربازی بتواند فردی را که قصد فرار از جبهه را دارد به قتل برساند و جنازه وی را تحویل مسئولان مربوطه دهد، جایزه ویژه‌ای دریافت خواهد کرد. بر اساس این تصمیم، علاوه بر این جایزه، قاتل از یک ماه مرخصی تشویقی نیز بهره‌مند خواهد شد.

در ادامه عزیمت نیروهای مردمی به مناطق جنگی 280 تن از نیروهای داوطلب از شهرستان‌های گنبد و بهشهر و توابع آنها در میان بدرقه مردم راهی جبهه‌های جنگ شدند. همچنین از منطقه 3 کشوری (استان‌های مازندران و گیلان)، 42 تن از نیروهای ساختمانی جهت بازسازی سوسنگرد عازم این شهر

شدند. در همین حال، ستاد پشتیبانی جهاد سازندگی استان باختران نیز اهم فعالیت‌های فنی و پشتیبانی خود برای کمک به جبهه‌های جنگ در ماه‌های دی و بهمن سال گذشته را اعلام کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی در این باره گزارش داد: ستاد پشتیبانی جهاد سازندگی استان باختران در دی و بهمن سال گذشته، جهت یاری به رزمندگان کفرستیز، ضمن اعزام 4 اکیپ جوشکار، 40 نفر راننده لودر و بولدوزر، 26 پزشک و پزشکیار و مأموران بهداشت با وسایل و امکانات درمانی بهداشتی، 75 نفر نیروهای تدارکاتی و فرهنگی با امکانات لازم، کمک هایی بدین شرح به جبهه های نبرد حق علیه باطل ارسال کرده است:

176 دستگاه خودرو سنگین و سبک با راننده، 12 دستگاه بلدوزر کمرشکن، غلتک و جرثقیل با راننده، 55 سنگر فلزی، 90 سنگر بتونی، 10 دستگاه تانکر آب، 13 کانتینر، 10 عدد کپسول های گاز و هوا، 85 دستگاه رادیو، یک هزار و 424 عدد باطری، گرمکن، قند و چای و چراغ قوه که از سوی مردم کنگاور، هرسین، روانسر، گیلان غرب و پاوه و سنقر اهدا شده بود.

همچنین 500 عدد بیل و کلنگ با دسته، 52 عدد برانکار و 2500 تخته پتو، 415 دست اورکت و لباس کار، دو دستگاه اره‌برقی، یک کامیون ورق گالوانیزه کرکره شده جهت ایجاد سنگر، دبه 20 لیتری 220 عدد، همچنین 20 رأس گوسفند، 50 کارتن خرما، 500 حلب نبات به جبهه نوسود و 10 رأس گوسفند و 200 دست لباس برای یکی از گردان‌های مستقر در قصرشیرین فرستاده شد.

امروز همچنین عده‌ای از طلاب حوزه علمیه زاهدان به همراه تعدادی از اعضای جهاد روستایی باختران و حزب جمهوری اسلامی و امور تربیتی و بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی کازرون و جمعی از خانواده‌های شهدای کازرون، اصفهان، شیراز، خرمشهر و آبادان ضمن دیدار با رزمندگان در جبهه‌های جنوب، از شهرهای ویران‌شده آبادان و خرمشهر بازدید کردند.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار