عبدالحسینی:

انتخابات پیش از انقلاب فرمایشی بود

کارشناس مسائل انتخاباتی گفت: پیش از انقلاب گرچه انتخابات‌های متعددی برگزار می‌شد، اما بیشتر آن‌ها دارای مسائلی، چون عدم حق رای برای زن‌ها بودند، از این رو می‌توان گفت انتخابات‌های پیش از انقلاب اسلامی فرمایشی بودند.
کد خبر: ۳۸۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ - 19February 2020

انتخابات پیش از انقلاب فرمایشی بودگروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دکتر شراره عبدالحسینی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل انتخاباتی با موضوع بررسی و تحلیل نقش و تاثیر حضور گسترده مردم در انتخابات در تثبیت آرمان‌ها و اهداف و اصول انقلاب اسلامی با بیان اینکه انتخابات‌های پیش از انقلاب اسلامی عموما فرمایشی بود، اظهار داشت: پس از انقلاب بود که همه حق انتخاب شدن و انتخاب کردن داشتند.

وی افزود: حضور ۵۰ درصدی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان دهنده این است که مردم سیاست‌های کشور را قبول دارند، آن را دنبال و درباره آن اظهار نظر می‌کنند.

در واقع مردم ایران نشان داده اند که خواسته‌های خود را از منتخبین خود مطالبه می‌کنند.

این مدرس دانشگاه، انتخابات در جوامع دموکرات را تجلی مشروعیت و پشتوانه آن نظام دانست و عنوان کرد: دموکراسی مجلس یکی از بهترین روش‌های دموکراسی است که در آن مردم می‌توانند قوانین حاکم بر کشور خود را به صورت غیرمستقیم به دست خود تعیین کنند.

عبدالحسینی در پاسخ به این سوال که حضور پرشور مردم در انتخابات تا چه میزان در آزادی موثر است، توضیح داد: با وجود اینکه انتخابات نتیجه یک کنش جمعی است، اما یک عمل فردی است و تک تک آرا در شمارش اثر دارند. انسان آزاد اندیشی را دوست دارد و حق رای گرچه اثر جمعی به دنبال دارد، اما یک حق آزادی فردی است.

وی به ادعای رسانه‌های معاند نظام مبنی بر این که افراد در ایران به اجبار در انتخابات حضور پیدا می‌کنند اشاره و تشریح کرد: باید این پرسش را برای این دسته از افراد مطرح کرد که حضور در انتخابات برای مردم چه اثر و فایده‌ای جز دخالت در سرنوشت خویش و مشارکت در هویت سیاسی به همراه دارد؟

عبدالحسینی در خاتمه گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی بیشتر تبلیغات انتخابات در این فضا صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی ما باید با مجهز شدن به سواد رسانه‌ای، باید نگاه تیزبینانه‌ای به تبلیغات مثبت یا منفی، اخبار جعلی و محتوا‌های تولید شده برای نامزد‌ها داشته باشیم تا بتوانیم آن‌ها را بشناسیم.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها