معاون پژوهشگاه تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت:

لیست سیاه FATF یک بازی رسانه‌ای است

یاسر برخورداری گفت: اینکه به اشتباه می‌گوییم ایران در لیست سیاه قرار گرفته است یک بازی رسانه‌ای است و برای مردم چنین تداعی می‌شود که قرار است مشکلات و تحریم‌های اقتصادی بیشتر شود.
کد خبر: ۳۸۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ - 23February 2020

لیست سیاه FATF یک بازی رسانه‌ای استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دکتر «یاسر برخورداری» معاون پژوهشی پژوهشگاه تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص قرار دادن نام ایران در فهرست لیست توسط کار گروه ویژه اقدام مالی با اشاره به قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه، اظهار داشت: کارگروه ویژه اقدام مالی یا FATF چیزی به نام لیست سیاه ندارد و این تنها یک بحث رسانه‌ای است که بیشتر برای مقاصد سیاسی استفاده می‌شود و دلیل استفاده مکرر آن در رسانه‌های داخلی نیز این است که در موضوع کارگروه ویژه اقدام مالی از منظر کارشناسی ورود نکرده‌ایم و بیشتر واژه‌ها برای مقاصد سیاسی است که واقعا قابل تاسف است، زیرا در نهایت ضرر آن را مردم متقابل می‌شوند.

وی با اشاره به جلسه کارگروه ویژه اقدام مالی در پاریس عنوان کرد: این کار گروه در سال ۱۹۸۹ تشکیل شد، ۳۸ عضو دارد و این مسئله که همه کشور‌های جهان عضو این کارگروه هستند و تنها ایران و کره شمالی عضو نیستند حقیقت ندارد و بقیه کشور‌ها به نوعی برای مبارزه با پولشویی همکاری می‌کنند که پس از ۱۱ سپتامبر، موضوع تامین مالی تروریسم هم به آن اضافه شد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره فرآیند کارگروه اقدام ویژه مالی توضیح داد و بیان کرد: این کارگروه برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم ۴۱ توصیه به کشور‌ها می‌کند. ایران سال ۲۰۱۶ این توصیه نامه را امضا کرد که ۳۹ مورد را تاکنون انجام داده است از جمله مبارزه با مواد مخدر. مجمع این کارگروه هر چند وقت یک بار درباره پیشرفت‌ها و اقدامات کشور‌ها تصمیم‌گیری می‌کند و ایران در گروهی قرار گرفته است و از آن به عنوان کشور غیر همکار یاد شده که ریسک بالایی دارد.

وی افزود: تنها دو مورد از توصیه‌های کار گروه ویژه اقدام مالی باقی مانده است که شامل «پالرمو» و «سی اف تی» می‌شود و ایران این دو مورد را نپذیرفته است. به همین جهت این کار گروه به کشور‌های دیگر توصیه کرده است در مراوده با ایران مراقبت‌های بیشتری داشته باشند.

برخورداری تصریح کرد: اساسا کارگروه ویژه اقدام مالی توصیه می‌کند و اینکه به اشتباه می‌گوییم ایران در لیست سیاه قرار گرفته است یک بازی رسانه‌ای است و برای مردم چنین تداعی می‌شود که قرار است مشکلات و تحریم‌های اقتصادی بیشتر می‌شود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها