وزیر کشور:

حضور گسترده مردم در انتخابات نقشه‌های دشمنان نظام را باطل کرد

عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت: حضور گسترده و آگاهانه مردم در پای صندوق‌های مکر و توطئه دشمنان نظام را خنثی کرد.
کد خبر: ۳۸۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴ - 23February 2020

///به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور امروز (یکشنبه) در نشست خبری که به منظور جمع بندی شمارش آرای یازدهمین انتخبات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به حضور گسترده مردم در پای صندق‌های رای اظهار داشت: مشارکت مردم نشان‌دهنده این است که مردم ما در هر شرایطی آمادگی این را دارند که دشمنان را در تحقق اهدافشان ناکام بگذارند.

وی افزود: حضور گسترده و آگاهانه مردم در پای صندوق‌های مکر و توطئه دشمنان نظام را خنثی کرد.

وزیر کشور گفت: به لطف خداوند متعال، با هماهنگی‌های بسیار خوب و با تلاش تمامی دستگاه‌های مسئول در برگزاری انتخابات که در بحث تامین امنیت، نظارت، اجرا و پشتیابی بودند، باعث حرکت بزرگ مردمی شدند؛ از آنها تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: امیدوارم خداوند متعال به تمامی افرادی که از اردیبهشت ۹۸ تا کنون، به تناسب شرایط کمک کردند، لطف کند. از آنها تشکر می‌کنم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ستاد را در ۱۰ اردیبهشت سال جاری تشکیل دادیم و بیش از هزار هیات اجرایی تشکیل شد که بسیار مهم و وقت بر هستند. این هیئت ها بسیار کار مهمی دارند و معرفی و توافق نهایی برای چینش آن زمان بر است. برای انتخاب نهایی بارها میان هیئت اجرایی و نظارت تعامل صورت گرفت.

وزیر کشور افزود: بحث آموزش به صورت مستقیم اجرا شد و حدود ۵۰۰ هزار نفر مورد آموزش قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: در مرحله ثبت نام حدود ۱۶ هزار نفر ثبت نام کردند که حدود پنج هزار و پانصد نفر رقابت را داشتیم که در خبرگان هم رقابت میان ۲۵ نفر بود.

وزیر کشور اضافه کرد: حدود سه هزار نفر دست اندرکار انتخابات بودند. با تعامل و همکاری با ثبت و احوال و مرکز آمار حدود ۵۷ میلیون واجد شرایط رای دهی اعلام شدند که این افراد در داخل زندگی می‌کنند. در این زمینه بهترین آمار، متعلق به مرکز آمار بود. حدود سه میلیون رای اولی بود که عدد خوبی بود.

وی تاکید کرد: برخی افراد و رسانه ها مسایلی را مطرح کردند و گفتند که وزارت کشور چرا با اینکه از صبح میزان مشارکت را داشت، اعلام نکرد. برای اعلام نهایی باید طبق قانون عمل کرد که پروسه آن بر این است که شمارش کامل صورت گرفته و صورت جلسه‌ها میان هیئت اجرایی و نظارت تکمیل شده باشد.

رحمانی فضلی افزود: از همین رو باید بررسی‌ها دقیق انجام می‌گرفت و از همین رو ما محدودیت قانونی برای اعلام داشتیم. سیستم ما ۱۰۰ درصد فعال و حدود ۹۹ درصد متصل بود و برخی حوزه‌ها به دلیل مشکلاتی ما آمار را نداشتیم و باید منتظر عدد نهایی می شدیم.

وی گفت: ۴۸ درصد خانم ها و ۵۲ درصد آقایان بودند که مشارکت ۴۲.۵۷ درصد بوده است. شرایطی که انتخابات برگزار شد؛ شرایط سیاسی، اقلیمی، کرونا، و به طور کلی شرایطی بود که میزان آرا قابل قبول است و نشان می دهد که مردم ما در هر شرایطی اماده حضور در انتخابات هستند. امیدواریم مجلس جدید ما آماده عمل بوده و اعتماد عمومی را که بر اساس رای به آنها داده شده، به اجرا بگذارد.

وزیر کشور تاکید کرد: فرمانداری ها از زمان ابلاغ دو روز باید شکایت‌ها را دریافت، بعد از آن هیات اجرایی هفت روز و شورای نگهبان هفت روز برای اعلام نهایی فرصت دارند. بعد از آن صحت انتخابات تایید می شود. از رهبری انقلاب که همیشه پشتیبان بوده و مردم را دعوت کردند، رئیس جمهور که کمک شایانی کردند، رئیس، دبیر و اعضای ستاد انتخابات کشور تشکر می‌کنم.

رحمانی فضلی افزود: وزارت راه اقدامات مناسبی در بازگشایی راه هوایی که بر اثر بارش برف بسته بود انجام داد، ستاد کل نیروهای مسلح در امر هماهنگی نیروهای مختلف اقدامات مناسبی انجام داد، دبیرخانه شورای امنیت ملی که کمک های شایانی کردند و از رسانه های مختلف از رسانه ملی، سیماهای استانی، سایت ها، روزنامه ها و کسانی که در فضای مجازی مردم را به حضور دعوت کردند، ائمه جمعه که مردم را دعوت کردند، گروهها و احزاب سیاسی که به رغم برخی مسائل مردم را دعوت به حضور کردند.

وی گفت: امیدواریم احزاب در فرایند انتخابات نقش آفرین بوده و بر اساس لایحه ای که به مجلس داده ایم، امیدواریم در آینده نقش احزاب بیشتر شود. انتخاباتی که داشتیم، سالم و دقیق بود و من از همه کسانی که در این مسیر گام برداشتند، تشکر می‌کنم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در ماه های اخیر منتهی به انتخابات شرایطی پیش آمد و حجم تبلیغات منفی علیه انتخابات انجام می گرفت که با هوشیاری عوامل اطلاعاتی و امنیتی و بسیج با آن مقابله شد. امیدوارم مجلس یازدهم مجلسی قدرتمند باشد.

وزیر کشور اظهار داشت: در استان تهران دو میلیون و ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر، ۲۶.۲ درصد مشارکت داشتند. در حوزه تهران، ری و شمیرانات یک میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر به میزان ۲۵.۴ درصد مشارکت کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار