یادداشت/

ماجراجویی «اردوغان» و روند پاکسازی ادلب

اقدامات ترکیه در شمال سوریه به‌بهانه مبارزه با تروریسم باعث شده روند پاکسازی ادلب از لوث تروریست‌ها برای ارتش سوریه و متحدانش سخت‌تر شود.
کد خبر: ۳۸۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۸ - 24February 2020

ماجراجویی «اردوغان» و روند پاکسازی ادلبگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- خسروهداوندخانی؛ هنگامی که در حدود 800 سال پیش، قبیله‌ای از ترک‌ها به‌خاطر حمله مغول‌ها مجبور شدند از آسیای مرکزی به سمت شبه جزیره آناتولی یا آسیای صغیر کوچ کنند، شاید کسی تصور نمی‌کرد که این قبیله کوچک بعدها پایه‌گذار امپراطوری بزرگی به نام عثمانی شود که بیش از 600 سال بر بخش‌های مهمی از قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا حکمرانی کند.

دولت عثمانی شامل قلمروهای «آناتولی»، «سوریه»، «فلسطین»، «عراق» و «ارمنستان» در آسیا، «مصر» و «لیبی» در آفریقا و «بلغارستان»، «یونان»، «صربستان»، «آلبانی»، «بوسنی» و «رومانی» در اروپا بود.

پس از جنگ جهانی اول و در حدود 95 سال پیش، جمهوری ترکیه بر ویرانه‌های این امپراطوری از هم پاشیده شکل گرفت و از آن زمان به بعد می‌توان گفت که یکی از علت‌های اصلی تخاصم و درگیری‌های این جمهوری با کشورهای پیش‌گفته‌ای که بعدها پس از فروپاشی این امپراطوری شکل گرفتند، بر اثر همین سابقه تاریخی بوده است.

پس از روی کار آمدن «رجب طیب اردوغان» به عنوان نخست‌وزیر و به‌ویژه پس از انتخاب وی به‌عنوان رئیس جمهور و ایجاد تغییراتی در قانون اساسی ترکیه که باعث شد دامنه اختیارات رئیس جمهور بیش از گذشته شود، شاهد چرخش بیشتر سیاست خارجی ترکیه به سمت نقش‌آفرینی و اثرگذاری زیاد در تحولات سیاسی، نظامی و امنیتی منطقه آسیای میانه می‌باشیم که قطعا قسمت اعظم آن به تفکرات توسعه طلبانه و بعضا جاه طلبانه اردوغان برمی گردد که بی شک بخشی از آن متاثر از سابقه تاریخی ترک ها در ایجاد امپراطوری بزرگ عثمانی است.

به نظر می‌رسد که اردوغان در افکار خود سودای احیای بخشی از آن امپراطوری باشکوه را می‌پروراند و تلاش می‌کند نقش خود را در تمامی تحولات منطقه‌ای پررنگ جلوه دهد.

به‌عنوان مثال در همین چند سال گذشته و پس از ظهور غائله داعش به بهانه مبارزه با داعش و تروریسم شاهد اقدامات غیرقانونی این کشور در ورود و تجاوز به خاک سوریه و عراق و ایجاد مناطق امن در این کشورها به نفع توسعه‌طلبی و قدرت‌نمایی خود و همچنین تروریست‌ها و ضعیف کردن این کشورها بوده‌ایم.

این درحالی است که جولان دهی نظامیان این کشور بویژه در خاک سوریه بدون هماهنگی و حتی رضایت دولت قانونی سوریه از همان روزهای نخستین مبارزه با داعش صورت گرفت و این کشور به‌بهانه مبارزه با تروریسم و خطر کردهای شمال سوریه برای خود و همچنین دفاع از ارتش آزاد سوریه، از مهم‌ترین موانع سوریه و متحدین آن یعنی ایران و روسیه برای شکست نهایی داعش در سوریه و آزادسازی کامل خاک سوریه تلقی می‌شود.

این روزها که شاهد پیروزی‌های چشمگیر ارتش سوریه با کمک متحدین خود علیه تروریست‌ها و آزادی حلب و همچنین آزادی بخش‌های مهمی از استان مهم ادلب در سوریه از دست تروریست‌ها می‌باشیم، می‌بینیم که دولت اردوغان با حضور نظامیان خود در این استان و حتی تهدید ارتش سوریه و روسیه به خاطر پیشروی‌های آن‌ها، در مسیر پاکسازی ادلب از لوث تروریست‌ها سنگ‌اندازی می‌کند که بخش مهمی از آن به‌خاطر خصومت این کشور و آقای اردوغان با دولت قانونی بشار اسد است که آن نیز ریشه تاریخی خود را دارد.

در واقع این اقدامات ترکیه نه درچارچوب مبارزه با تروریسم بلکه مصداق بارز مداخله غیرقانونی و تجاوزکارانه در کشور دیگر به‌بهانه مبارزه با تروریسم است که باعث شده آمریکا و متحدین آن نیز از این اقدامات و تحرکات ترکیه که باعث تضعیف خط مقاومت شده سود لازم را برده و در واقع ترکیه در زمین آن‌ها بازی کند.

در این میان و در عرصه سیاسی ایران، روسیه و سایر کشورهای همسو در خط مقاومت باید ترکیه را از این مسیر یک بام و دوهوای خویش در قبال مبارزه با جریان تروریسم جدا کرده که در این خصوص برگزاری نشست‌های «آستانه» بی‌تاثیر نبوده است.

همچنین قرار است در ماه «مارس» نیز نشست سه‌جانبه‌ای با حضور نمایندگان ترکیه، روسیه و به میزبانی ایران برگزار شود که امید می رود تاثیر مثبتی در تغییر سیاست‌های منطقه ای ترکیه ایجاد کند.

هرچند که به نظر می‌رسد سیاست خارجی دولت اردوغان که متاثر از روحیه ماجراجویی، نمایش قدرت و دخالت در مناطق نفوذ و بحران می‌باشد به این سادگی‌ها قابل تغییر نباشد که مصداق بارز دیگر آن اعزام نیرو در لیبی و دخالت در درگیری‌های داخلی این کشور بدون رعایت عرف و قوانین بین‌المللی موجود در این زمینه است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار