«فرهنگ»؛ موضوع مفقوده در اردوهای جهادی است

مناطق محروم ایران نیازمند اردوهای جهاد فرهنگی است تا در آینده از استعدادهایی که با سیاست‌گذاری‌های غلط در حال از بین رفتن هستند محروم نباشیم.
کد خبر: ۳۸۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰ - 26February 2020

«فرهنگ» موضوع مفقوده در اردوهای جهادی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی، سال‌ها است که در ایام عید عده‌ای در قالب اردوهای جهادی راهی منطق محروم می‌شوند تا با کارهای عمرانی باری از دوش مردم بردارند. اما نکته‌ای که اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد نبود اردوهای جهادی هستند که منحصراً به فعالیت‌های فرهنگی بپردازند. در مناطق مرزی به دلایل متعدد فعالیت‌های فرهنگی خاصی صورت نمی‌گیرد. این مناطق فاقد سالن‌های سینما، تئاتر هستند.

حتی مراکز آموزشی که رشته‌های هنری را آموزش بدهند وجود ندارند. دردآورتر اینکه جوانان مناطق محروم از نعمت کتابخانه نیز محروم هستند. در کنار این وجود انواع شبکه‌های مجازی تهدیدی جدی علیه نسل نوجوانی محسوب می‌شود که در تلاش‌اند تا منابع اطلاعاتی خود را گسترش دهند. اردوهای جهادی که از مظاهر  و دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند و تاکنون طرح‌های عمرانی بسیاری از جمله مسجد، مدرسه، درمانگاه و ... را به مرحله اجرا رسانده‌اند باید حضوری جدی در بحث فرهنگ داشته باشند.

متأسفانه مرکزگرایی در خصوص مسائل فرهنگی به معضلی بزرگ تبدیل شده است و هنرمندان سایر شهرهای بزرگ ایران برای دیده شدن راهی تهران می‌شوند. این نقیصه علاوه بر از بین رفتن بافت فرهنگی، قومی و سنتی ایران عرصه نابرابر رقابتی را ایجاد خواهد کرد که در نهایت به نفع هیچ‌کس نیست. در شرایطی که مدیران فرهنگی با اهمال‌کاری خود نتوانسته‌اند در مناطق محروم کشور کار قابل توجهی انجام بدهند،

جوانانی که در قالب اردوهای جهادی به مناطق مرزی می‌روند، باید کمر همت را بندند و با همه توان خود وارد میدان جهاد فرهنگی شوند. حضور در این عرصه بسیار مهم‌تر از موارد دیگر است چرا که اگر اقدامات فرهنگی قابل تأملی در این مناطق صورت نگیرد اثرات جبران‌ناپذیری به‌جای خواهد گذاشت که در طولانی مدت نمود عینی آن را شاهد خواهیم بود.

حضور هنرمندان در قالب تئاترهای خیابانی با صرف حداقل هزینه‌، راه‌اندازی سالن‌های سیار سینما، کتابخانه‌های سیار و موارد مشابه می‌تواند تا حد زیادی خلاء نبود مراکز فرهنگی را پر کند. هر چند که باید در نظر داشت این همه حداقل کاری است که می‌توان در اردوهای جهادی انجام داد و باید کارهای اساسی‌تری صورت بگیرد تا شاهد رشد و اعتلای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی باشیم.

استعدادهای بالقوه‌ فراوانی هستند که با سیاست‌گذاری‌های غلط درحال از بین رفتن هستند و محرومیت از این استعدادها راه را برای ورود آثار فرهنگی غربی باز می‌کند. بهره‌گیری از استعدادهای جوانی که به دلیل نبود امکانات نابود می‌شوند می‌تواند در آینده سبب تولیدات فرهنگی و هنری پرشماری شود که هرکدام از آنها گنجینه‌ای برای هنر ایران اسلامی خواهد شد. رسیدن به چنین امری تنها از جوانانی برمی‌آید که در قالب اردوهای جهادی وارد میدان عمل می‌شوند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار