انتشار خاطراتی مستند از رهبر معظم انقلاب اسلامی به روایت خسروشاهی

جلد بیست و ششم از مجموعه «حدیث روزگار» شامل خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی درباره آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب اسلامی) از سوی انتشارات «کلبه شروق» قم منتشر شده است.
کد خبر: ۳۸۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ - 27February 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، جلد بیست و ششم از مجموعه حدیث روزگار؛ خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی درباره آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (رهبر معظم انقلاب اسلامی) از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شده است.

خسروشاهی برخی زوایای پیدا و پنهانی از سلوک و شخصیت و نظرات و دیدگاه‌های حضرت امام خامنه‌ای (چه در دوران قبل از انقلاب، چه دوره ریاست جمهوری و چه دوره رهبری) بیان می‌کند که برای شناخت شخصیت و دیدگاه‌های رهبر انقلاب و حتی مشکلات و مسائل حکومت داری مناسب است. خسروشاهی در این کتاب از نظریات رهبر معظم انقلاب اسلامیدرباره برخی شخصیت‌های برجسته انقلاب، جهان اسلام، علما و شخصیت‌های معاصر حوزوی، دانشگاهی و... سخن می‌گوید.

محتوای کتاب

این کتاب در شش بخش تنظیم و تدوین شده است:

۱. خاطراتی درباره زندگی و مبارزات آیت‌الله خامنه‌ای؛ گفتگوی مفصل درباره آیت‌الله خامنه‌ای
۲. فتوای تاریخی درباره عزاداری؛ افق معنوی روشن یک فتوای تاریخی
​۳. درباره سید قطب و ترجمه آثار وی در ایران
​۴. شهید نواب صفوی؛ اسلام باید حکومت کند
۵. اعلامیه‌ها و گزارشات خسروشاهی که به نوعی به رهبر معظم انقلاب نیز مرتبط می‌شود: مردم مسلمان ایران پپسی کولا نمی‌نوشند، درباره استاد محیط طباطبایی، مطبوعات ضد انقلاب، مرکز اسلامی در لندن، کتابخانه مهدیه در همدان، پروژه مجله العالم، مسجدی برای مردم ولنجک، امام خمینی و عبدالناصر، شیخ الازهر و مسأله کمپ دیوید!، آخرین نامه و درباره دارالتقریب قاهره
۶. اسناد و عکس‌ها

انتشار خاطراتی مستند از رهبر معظم انقلاب اسلامی به روایت خسروشاهی

خسروشاهی در مقدمه کتاب نیز می‌نویسد: آنچه که در این رساله آمده است، همه خاطرات من درباره حضرت امام خامنه‌ای نیست، بلکه فقط نکاتی است که به هنگام گفت‌وگوی خاصی به خاطر آمد و مکتوب و نقل شد.

برش‌هایی از کتاب

۱. استاد خسروشاهی درباره انس و رفاقت آیت‌الله خامنه‌ای در دوران طلبگی می‌گوید: «در قم ایشان با اغلب طلاب و هم‌درسان خود رفیق و مأنوس بودند...، ولی ظاهراً با دوستانی، چون آقای سیدجعفر شبیری زنجانی، آقای شیخ محمدجواد حجتی کرمانی و ... و بیشتر از همه با آقا شیخ غلامحسین ابراهیمی (دکتر اینانی) که اهل ذوق، فلسفه و شعر هم بود و مرحوم آقای سیدکمال شیرازی اهل عرفان، سیر و سلوک، بیشتر مأنوس بودند.» (ص ۲۴)

۲. روزی آیت الله خامنه‌ای به حجره ما آمدند، هم حجره من، آقا میرزا محمد محقق [مرندی]حضور نداشت. من بلند شدم و جای خود را به ایشان دادم و خود در جای آقا میرزا محمد نشستم. ایشان در پشت میز کوچک مطالعه من نشستند و با انبوهی از اوراق، مقاله ها، اسناد و بُریده جراید داخلی و خارجی که برای کار‌های خود آن‌ها را جمع آوری کرده بودم، روبرو شدند و پس از بررسی اجمالی گفتند: چه می‌شد که در حوزه‌ها برای فارغ التحصیلان رشته‌های غیرفقه و اصول هم لقب‌های رسمی! به کار می‌رفت تا همه مجبور نشوند که فقط به سراغ فقه و اصول بروند؟ در واقع مرادشان این بود که در حوزه‌ها باید به رشته‌های دیگر نیز بها داده شود تا هرکسی مطابق علاقه و ذوق خود پس از تحصیل مقدمات و بخشی از فقه، اصول، تفسیر و فلسفه، به مقداری که لازم است، نه در حدّ تخصصی، به آن رشته مورد علاقه خود بپردازد و برای عقب نماندن از قافله! دریافت لقب آیت‌اللهی، مجبور نشود در رشته‌ای به تحصیل ادامه دهد که مورد علاقه‌اش نیست. (صص ۲۷ و ۲۸)

۳. خسروشاهی درباره ارتباطات متنوع رهبر معظم انقلاب با گروه‌ها و جریانات سیاسی و حوزوی می‌گوید: ایشان چه در مشهد و چه در تهران، با افراد و نهاد‌ها و جریان‌های سیاسی ـ فرهنگی فعال و مبارز در دوران قبل از انقلاب مانند کانون نشر حقایق اسلامی، نهضت آزادی، جاما، مسلمانان مبارز، حسینیه ارشاد، مکتب توحید و امثال این‌ها، چه به عنوان یک سازمان و یک تشکیلات و چه به عنوان شخصیت‌های فرهیخته و روشنفکر موجود در آن سازمان‌ها، در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی تعامل و ارتباط داشتند و این نوع همکاری تا پس از پیروزی انقلاب هم ادامه یافت تا اینکه اختلافات و سهم خواهی‌ها و انحراف‌ها از طرف دوستان آغاز شد و به طور طبیعی ایشان هم روابط خود را با آن‌ها کم و یا قطع کردند. البته با توجه به اینکه ایشان اهل شعر، ادب، علم، هنر و... بودند با عناصر فرهنگی، علمی و روشنفکران متعهد و شاعران معاصر، ارتباط بیشتر و وسیع‌تری داشتند و در مجالس آن‌ها شرکت می‌کردند و در هر زمینه‌ای که مطلبی مطرح می‌شد، سخنی برای گفتن داشتند... البته این را بنده ادعا نمی‌کنم و همه اهل انصاف از اهالی فرهنگ و ادبیات به آن اعتراف دارند و جلسات کنونی شب شعر و نشست و ... با اهالی فرهنگ، هنر و شعر، در واقع استمرار این روابط است... (صص ۵۲ و ۵۳)

۴. یک بار یکی از بزرگان ـ آیت‌الله مهدوی کنی ـ در دیداری و در پاسخ سئوال من گفتند که ما تذکراتی به آقا [آیت الله خامنه‌ای]می‌دهیم، ولی «لایگو شدن»! یعنی گوش نمی‌دهند! بنده به ایشان گفتم آیا مجاز هستم این حرف را مستنداً به آیت‌الله خامنه‌ای نقل کنم و گفتند اهلاً و سهلاً... در ملاقاتی دیگر مطلب و جمله آن بزرگوار را به ایشان (آیت‌الله خامنه‌ای) نقل کردم... ایشان خندیدند و گفتند ظاهراً باید تعبیر ایشان چنین اصلاح شود که «لا قبولون»! چون معلوم است که گوش داده‌اند، ولی اقدام نکرده‌اند، پس در اینجا «لایگوشون» صحیح نیست و در مورد عدم قبول هم باید ایشان توجه بفرمایند که ما همه نظریات دوستان و بزرگان را می‌شنویم و آنچه را که به صلاح اسلام و انقلاب و کشور است حتماً انجام می‌دهیم و اقدام می‌کنیم، ولی طبیعی است که پذیرفتن و عملی کردن همه نظریات آقایان مقدور نیست. (ص ۷۴ و ۷۵)

مشخصات کتاب

چاپ اول کتاب «خاطرات مستند خسروشاهی درباره آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری» در ۲۷۶ صفحه، قطع رقعی، تیراژ یک هزار نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است. تاکنون خاطرات مستند خسروشاهی درباره شخصیت‌ها و جریانات زیر منتشر شده است: زندگی و مبارزات آیت‌الله کاشانی، درباره امام خمینی (ره)، پانزده خرداد و مسأله انقلاب، علامه طباطبایی، آیت‌الله طالقانی، علامه سیدمرتضی عسکری، امام موسی صدر، آیت‌الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سیدجلال‌الدین آشتیانی، شهدای حرب و محراب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدعلی جمال زاده، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، احمد بن بلا (الجزایر)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، مشروطه مشروعه و علمای تبریز، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، طرح مرکز فرهنگی اسلامی اروپا، تقریب، سازمان‌ها و احزاب سیاسی دوران انقلاب اسلامی، حزب خلق مسلمان و مجموعه‌ای از خاطرات (از آغاز زندگی تا سال ۱۳۳۳ش).

برای تهیه مجموعه آثار و خاطرات مستند خسروشاهی می‌توانید در قم به فروشگاه کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه کنید.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها