وارن:

طرح «معامله قرن» ترامپ، فاجعه است

نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ضمن انتقاد از تداوم اشغالگری صهیونیست‌ها در اراضی فلسطینیان، طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» را فاجعه توصیف کرد.
کد خبر: ۳۸۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ - 27February 2020

طرح «معامله قرن» ترامپ، فاجعه استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «الیزابت وارن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در مصاحبه‌ای مکتوب با خبرگزاری «جوئیش تلگرافیک» ضمن مهم دانستن ارزش قائل شدن برای فلسطینی‌ها، طرح آمریکایی-صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» را فاجعه خواند.

وی توضیح داد: «من اعتقاد دارم که باید برای تمامی اسرائیلی‌ها و تمامی فلسطینیان ارزش قائل شد. من معتقدم که شیوه احترام‌گذاری به تمامی طرفین از طریق راه‌حل دو دولتی است-برآیندی که برای منافع آمریکا، منافع اسرائیل و آینده آن و حقوق، شأن و خودمختاری فلسطینیان خوب است. برای دستیابی به این هدف، اشغالگری اسرائیل باید پایان یابد و یک دولت مستقل در کرانه باختری و نوار غزه ایجاد شود که در کنار اسرائیل به حیات ادامه دهد».

این نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا توضیح داد: «اسرائیل هم‌پیمان مستحکم و دوست مهمی [برای آمریکا]است. شریک نزدیکی در از بین بردن تروریسم و مهار تهدیدات امنیت منطقه‌ای به حساب می‌آید. من به امنیت اسرائیل و همکاری با آن‌ها در مقابله با تهدیدات مشترک متعهد هستم».

وارن ضمن انتقاد از راه‌حل سازش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها موسوم به معامله قرن گفت: «متأسفانه رویکرد دولت ترامپ، دستیابی به راه‌حل دو دولتی را دشوار کرد. «طرح صلح» یک طرفه وی، تأییدی برای الحاق است و هیچ شانسی برای یک دولت واقعی فلسطینی پیشنهاد نداده است. بعنوان رئیس‌جمهور (در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰)، من گام‌های مهمی برای بهبود خسارات وارده و احیای مجدد نقش آمریکا بعنوان یک میانجی معتبر برمی‌دارم».

وی متعهد شد در صورتیکه به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شود، از بازگشت نمایندگی سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن حمایت می‌کند، زیرا «ما نمی‌توانیم با وجود بسته بودن کانال‌ها و ارتباطاتمان، صلح را پیش ببریم. من کمک به فلسطینیان را که ترامپ آن را قطع کرد، مجدداً از سرمی‌گیرم و تأکید بیشتری بر رفع فاجعه انسانی در نوار غزه خواهم داشت، زیرا ما نمی‌توانیم بدون آینده‌ای که آزادی بیشتر، رفاه و امنیت برای فلسطینیان به همراه داشته باشد، صلح پایدار داشته باشیم».

وارن ضمن انتقاد از تداوم شهرک‌سازی صهیونیست‌ها گفت: «امروز، تداوم توسعه شهرک‌های اسرائیلی و افزایش عادی سازی پیشنهادات اسرائیل برای الحاق بخش‌ها یا تمامی کرانه باختری، خطر قریب‌الوقوعی برای راه‌حل دو دولتی است. این‌ها سیاست‌هایی است که نه تنها بنیامین نتانیاهو و متحدانش با جدیت دنبال کرده‌اند بلکه دولت‌های پیشین اسرائیل نیز سال‌ها آن را دنبال کرده‌اند. من مخالف الحاق یکجانبه به هرشکلی هستم و هر سیاست آمریکا که از چنین چیزی حمایت کند را محکوم خواهم کرد».

وی سپس تصریح کرد: «اگر دولت اسرائیل همچنان گام‌هایی را برای الحاق به کرانه باختری بردارد، آمریکا باید به وضوح بیان کند که هیچ‌یک از کمک‌ها ما نباید برای حمایت از الحاق مورد استفاده قرار گیرد».

«معامله قرن» به طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تدوین شده و آن را طرح صلح می‌خوانند. بنا بر این طرح، رژیم اسرائیل، در ازای دریافت امتیاز‌هایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند، اما نه پایتختی قدس و نه بازگشت میلیون‌ها آواره را می‌پذیرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها