کارشناس نظامی عراقی:

ناتو توانایی ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه را ندارد

کارشناس نظامی عراقی گفت که نشست ناتو در خصوص ادلب به اقدامی در جهت کمک به ترکیه منجر نخواهد شد.
کد خبر: ۳۸۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶ - 28February 2020

ناتو توانایی ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه را نداردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «فایز الدویری» کارشناس امور استراتژیک و نظامی، ناتو و ترکیه را ناتوان از مقابله با روسیه در سوریه دانست.

وی به اسپوتنیک گفت: «ترکیه در آستانه درگیری در ادلب قرار دارد؛ اما با چه کسی؟ با ارتش سوریه؟ این درگیری هم اکنون نیز جریان دارد؛ اما با طرف دیگر یعنی روسیه؛ بعید است هرچند پیش از این امکان آن وجود داشت.»

الدویری افزود: «ترکیه ممکن است در راستای آرام کردن جو داخلی، انتقام کشته شدن سربازانش را بگیرد و این انتقام نیز بار دیگر با استفاده از اهرم پناهندگان خواهد بود.

این کارشناس نظامی عراقی، در خصوص دعوت ترکیه برای نشست مشورتی سازمان ناتو نیز گفت که این نشست منجر به اجابت درخواست ترکیه مبنی بر حمایت نظامی یا برقراری منطقه پرواز ممنوع نخواهد شد؛ چرا که ناتو نمی‌تواند منطقه پرواز ممنوع را بدون رجوع به شورای امنیت ایجاد کند که در آنجا نیز با وتوی روسیه مواجه خواهد شد.

وی پیش‌بینی کرد که روسیه و ترکیه به توافقی بر سر پرواز هواپیما‌های ترکیه دست یابند.

جلسه اضطراری ناتو در خصوص سوریه بعد از ظهر امروز برگزار شد و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل این سازمان پس از پایان نشست در جمع خبرنگاران گفت: «ناتو در حال حاضر از ترکیه حمایت می‌کند و اعضای این سازمان نیز به دنبال راهی برای اقدامات بیشتر در این خصوص هستند».

در پی کشته شدن ۳۴ نیروی نظامی ترکیه در ادلب در پی حمله جنگنده‌های ارتش سوریه، سخنگوی دولت آنکارا تهدید کرده است که تمامی مواضع زمینی و هوایی دولت سوریه هدف نظامی ترکیه محسوب می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه صبح امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان ترکیه‌ای کشته شده در بین تروریست‌ها بودند و علاوه بر این جابه‌جایی خود را به اطلاع روسیه نرسانده بودند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها