واشنگتن:

ناو چینی به سمت هواپیمای ما لیزر گرفت

نیروی دریایی آمریکا مدعی شد یک ناوشکن چینی در نزدیکی فیلیپین به سمت یک هواپیمای تجسسی آمریکا لیزر گرفته است.
کد خبر: ۳۸۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶ - 29February 2020

ناو چینی به سمت هواپیمای ما لیزر گرفتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، نیروی دریایی آمریکا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد یک ناوشکن چینی اخیرا در نزدیکی فیلیپین به سمت یک هواپیمای نظامی آمریکا لیزر انداخته است.

به نوشته وبگاه «پاپیولار مکانیکس»، نیروی دریایی آمریکا این اقدام کشتی جنگی چین را ناامن و غیر حرفه‌ای توصیف کرده است. به گفته واشنگتن، هواپیمای مورد اشاره از نوع «پسایدون- ۸» بوده است.

این حادثه در حدود ۳۸۰ مایلی غرب جزیره «گوام» در دریای فیلیپین رخ داده و دستگاه‌های حسگر این هواپیمای تجسسی پرتاب اشعه لیزر را تشخیص داده‌اند. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده که جنگ افزار‌های لیزری برای خدمه هواپیما، تفنگداران دریایی و سامانه‌های آن ضرر دارد.

نیرو‌های آمریکایی در دو سال گذشته چند بار هدف اشعه لیزر منتسب به چین قرار گرفتند. چندی قبل خلبانان آمریکایی مدعی پرتاب اشعه‌های لیزر به سمت خود شده بودند. این خلبانان مدعی شدند حین عملیات در جیبوتی، با اشعه‌های قدرتمند لیزر از سوی یک پایگاه نظامی چین در جیبوتی مواجه شدند و کار به جایی رسید که بخش امنیت پرواز آمریکا به خلبانان خود در زمینه پرتاب اشعه لیزر «هشدار جدی» ابلاغ کرد. در هشدار بخش امنیت پرواز آمریکا مکان ارسال این اشعه‌ها از فاصله ۷۵۰ متری در پایگاه دریایی چین در جیبوتی اشاره شده است. چین بعد‌ها هرگونه دست داشتن در این ماجرا را منکر شد.

مدتی بعد نیز برخی منابع از حمله با اشعه لیزر به خلبانان بالگرد‌های نیروی دریایی استرالیا در دریای چین جنوبی خبر دادند.

چین بار‌ها نسبت به ورود کشتی‌های آمریکایی به آب‌های سرزمینی خود هشدار داده و آن‌ها را «تحریک‌آمیز» خوانده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها