وزارت خارجه ایران در پی شیوع ویروس کرونا چه کرد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تشریح اقدامات این وزارتخانه برای به حداقل رساندن آثار منفی ناشی از انتشار ویروس کرونا پرداخت و از رایزنی‌های آتی ظریف با برخی همتایان اروپایی در این خصوص خبر داد.
کد خبر: ۳۸۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴ - 03March 2020

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) به تشریح اقدامات وزارت امور خارجه برای به حداقل رساندن آثار منفی ناشی از انتشار ویروس کرونا در هماهنگی و همکاری نزدیک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت.

موسوی در این خصوص در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه به منظور جلب همکاری و مشارکت دیگر کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در زمینه اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا در کشورمان اظهار داشت: آقای ظریف وزیر خارجه پس از اعلام و تایید ورود ویروس کرونا به کشورمان از سوی مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چارچوبی مبنی بر تلاش جهت به حداقل رسانیدن آثار سوء اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناشی از انتشار ویروس کرونا را تعیین کرد و بر همین اساس تمامی بخش‌های ذیربط وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های کشورمان در این رابطه فعال شدند.

وی افزود: در این ارتباط تشکیل جلسه توجیهی و پرسش و پاسخ با سفرای خارجی مقیم ایران، نمایندگان نهاد‌های بین‌المللی در ایران از جمله سازمان جهانی بهداشت و نمایندگان وزارت بهداشت در محل وزارت خارجه در دستور کار قرار گرفت. در این جلسه نماینده سازمان جهانی بهداشت از توانایی و عملکرد ایران، به عنوان «نمونه‌ای مثال زدنی» یاد کرد. همچنین مقامات سازمان مذکور در ژنو نیز از توانایی اساسی ایران برای مدیریت بحران و سابقه اثبات شده کشورمان در مدیریت موفق بحران‌های قبلی تهدید کننده سلامت و بهداشت جهانی سخن گفتند.

کمک‌هایی که تاکنون ارسال شده

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که نقش وزارت امور خارجه در تامین نیاز‌های وزارت بهداشت کشورمان از سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به چه ترتیبی بوده است؟ اظهار داشت: از جمله اقدامات اولیه وزارت امور خارجه ارائه فهرست منسجم نیاز‌های پیشگیرانه و درمانی کشور برای مهار کرونا به سازمان ملل، نهاد‌های بین‌المللی مرتبط و سفرای مقیم و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور به منظور حداکثری کردن پتانسیل کمک‌های بین‌المللی بوده است.

موسوی اضافه کرد: در همین خصوص کمک‌های بسیار موثری از سوی سازمان بهداشت جهانی شامل محموله قابل توجهی روز گذشته دوشنبه ۱۲ اسفند با پرواز تخصیص داده شده توسط امارات به ایران انتقال یافت.

وی افزود: همچنین اقلام ارسالی از سوی یونیسف و همینطور برخی کشور‌ها به ویژه چین، ترکیه و اتریش در این خصوص قابل ذکر است. کمک‌های ارائه شده از سوی سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه نیز بامداد امروز (سه‌شنبه) وارد کشورمان شد.

موسوی همچنین خاطرنشان کرد: در همین ارتباط تعداد قابل توجهی از کشور‌های دیگر نیز در حال بررسی آخرین نیاز‌های اعلامی و ارسال کمک‌ها هستند. علاوه بر این، کمک مالی جداگانه‌ای نیز از سوی سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان اختصاص یافته که از کانال سازمان‌های ذیربط بین‌المللی ارائه می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: این کمک‌ها تلاش‌های بی وقفه و اثربخش دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برای کنترل شرایط تکمیل خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام مراتب قدردانی جمهوری اسلامی ایران از کمک‌های انساندوستانه اخیر، مقابله موثر با شیوع کرونا را موضوعی خواند که مشمول همکاری موثر بین‌المللی قرار دارد.

آثار منفی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص محدودیت‌های ایجاد شده در مسیر تامین نیاز‌ها با توجه به تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه رژیم ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، بیش از پیش آثار منفی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بر مردم ایران و به ویژه اقشار آسیب پذیر را به جامعه جهانی و به ویژه کشور‌های اروپایی عیان ساخته است.

تماس‌هایی که صورت گرفت

موسوی همچنین در پاسخ به این سؤال که چه اقدامات دیگری از سوی وزارت امور خارجه در این زمینه در دست پیگیری است؟ اظهار داشت: انجام فعالیت‌های سیاسی مختلف از جمله تماس‌های وزیر امور خارجه، مدیران این وزارتخانه و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با همتایان و نهاد‌های ذیربط دو‌جانبه و بین‌المللی از دیگر اقداماتی است که در جهت جلب کمک‌های درمانی و بهداشتی، مساعدت‌های کنسولی و مرتبط با تردد اتباع ایرانی و خارجی، رفع محدودیت مرزی و تجاری با رعایت ملاحظات احتیاطی بهداشتی در دست پیگیری و اقدام است و در این رابطه، تعدادی از مرز‌های کشورمان با همسایگان فعالیت خود را از سرگرفته که با حصول اطمینان دیگر کشور‌ها از رعایت استاندارد‌های بهداشتی و ایمنی بالا در سطح کشور، انشاءالله، شرایط با سرعت بیشتری به سمت عادی شدن پیش خواهد رفت.

وی اضافه کرد: علاوه براین به منظور بررسی مشکلات تبادلات تجاری با کشور‌های همسایه در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، جلسه فوق العاده ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی نیز در وزارت امور خارجه برگزار شد که طی آن نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور و بخش خصوصی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با کرونا، آخرین اقدامات به عمل آمده در جهت رفع نگرانی طرف‌های تجارت خارجی کشورمان را مورد بررسی قرار داده و پیرامون تسهیل در تردد‌های مرزی و مراودات تجاری با کشور‌های همسایه تصمیماتی را اتخاذ کردند.

رایزنی‌های آتی ظریف با برخی همتایان اروپایی

موسوی همچنین از رایزنی‌های آتی وزیر امور خارجه با برخی از همتایان اروپایی در این خصوص خبر داد و رایزنی با کمیسیون اروپا به منظور بهره برداری از امکانات آن در این حوزه را نیز مورد اشاره قرار داد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران نیز در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مایک پامپئو مبنی بر آمادگی این کشور برای کمک به ایران و اینکه عنوان کرده از طریق دولت سوئیس یک پیام به ایران ارسال کرده و همچنین اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه کشورش آمادگی اعزام تیم‌های پزشکی به ایران را دارد، گفت: ما در نیت آمریکایی‌ها همواره شک داشتیم و داریم و اگر قصد و نیت خیر داشتند، قبل از اینکه موضوع را رسانه‌ای کرده و در بوق و کرنا کنند که آمادگی دارند به ایران کمک کنند آن را رسانه‌ای نمی‌کردند و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آمریکایی‌ها را رصد می‌کنیم.

وی افزود: از وقتی که این قضیه در ایران اتفاق افتاد، چقدر علیه کشور و توانمندی‌های ما تبلیغات کردند و برای تضعیف روحیه مردم تلاش کرده که هنوز هم ادامه دارد. از جعل اخبار و آمار، مهمترین اقداماتی بود که صورت دادند و از سوی دیگر می‌گویند آماده کمک به دولت و ملت ایران هستند. از آنجایی که در حسن نیت آمریکایی‌ها شک داریم و در موارد گذشته دیدیم علیرغم سر و صداهایشان اقدامی را از پیش نبردند، خیلی نه روی کمک‌ها حساب می‌کنیم و نه آماده پذیرش کمک‌های لفظی هستیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار