به مناسبت ۱۴ اسفند روز نیکوکاری؛

احسان هرگز کم‌رنگ نمی‌شود

امروز نیکوکاری فراتر از همیشه مفهوم و معنای دیگری پیدا کرده، با شیوع کرونا در جهان و درگیر شدن کشورمان با این ویروس ناشناخته و مرموز، بسیج همگانی از جنس دفاع مقدس شکل گرفته است که نشان می‌دهد ملت ما همیشه در کنار هم برای رویارویی باهر گونه اتفاق و مشکلی آمادگی لازم را دارند.
کد خبر: ۳۸۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ - 04March 2020

احسان هرگز کم‌رنگ نمی‌شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، چهاردهم اسفند در تقویم کشور روز احسان و نیکوکاری نامگذاری شده است. با توجه به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و آغاز سال نو نیکوکاری معنا و مفهوم دیگری پیدا می‌کند.

ریشه و منشأ نیکوکاری را باید در ایمان حقیقی افراد دانست؛ زیرا تنها مؤمنان با پذیرش خالقیت و ربوبیت الهی و نیز باور به روز رستاخیز و مسئله پاداش و کیفر در آخرت است که به احسان و نیکوکاری روی می‌آورند و به عنوان بنده خاص الهی در خدمت به دیگران می‌کوشند و از هیچ کوشش و تلاشی برای رفع و دفع نیاز‌های متنوع دیگران کوتاهی نمی‌کنند.

آیات بسیاری از قرآن، ایمان و عبودیت ازانسان را به عنوان عوامل اصلی نیکوکاری و احسان انسان برشمرده است که می‌توان به آیات ۸۳ و ۸۵ سوره مائده و آیات ۸۰ تا ۱۲۲ سوره صافات اشاره کرد.

در طول چند دهه اخیر ملت ایران همیشه در مناسبت‌های مختلف و مخصوصا در روز نیکوکاری با توجه به وسع و توانمندی خود هرگز نگذاشتند خانواده‌های محروم و به ویژه بچه‌ها و دانش آموزان بی‌بضاعت ناامید شوند و برای ایجاد حال خوب سهم زیادی در دلشاد کردن بخش عمده‌ای از جامعه داشته‌اند. نیکوکاری در هیچ برهه و زمانی کهنه نمی‌شود و از بین نمی‌رود بلکه بسته به شرایط روز، نوع آن متفاوت می‌شود.

در یک‌ماه گذشته آنچه که بیشتر از همیشه به چشم می‌آید. مهربانی و نیکوکاری کادر پزشکی اعم از پزشک، پرستار و بهیار و... است که علیرغم شرایط موجود و بیماری فراگیر «کرونا» بدون کوچکترین چشمداشتی خالصانه جان خود را در طبق اخلاص گذاشته‌اند و به هموطنان خود یاری می‌رسانند. در آموزه‌های دینی‌مان به احسان کردن و نیکوکاری بسیار سفارش شده و خوشبختانه در جامعه اسلامی ما جایگاه خوب و شایسته‌ای پیدا کرده است.

قطعا امسال مثل سنوات قبل مردم در جشن ملی نیکوکاری به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر دستگاه‌های متولی این امر پسندیده شرکت خواهند کرد و بار دیگر دلگرمی و بارقه‌های امید در دل خانواده‌های بی بضاعت زنده خواهد شد.

اما آنچه ما امروز می‌بینیم، نیکوکاری سفید پوشان مدافعان سلامت است، نیکوکارانی که سلامت خود را به‌خاطر سلامتی جامعه به خطر انداخته‌اند و باتمام وجود در فکر سلامتی و بهبودی مردم هستند، در واقع ارزش این کار را جز معامله‌ای که با خدا کرده‌اند را نمی‌توان اجر دیگری را برای آن متصور بود.

علیرغم همه مشکلات و گرفتاری‌های موجود در واقع باید گفت نیکوکاری فراتر از همیشه مفهوم و معنای دیگری پیدا کرده است و امروز با شیوع کرونا در جهان و درگیر شدن کشورمان با این ویروس ناشناخته و مرموز، بسیج همگانی از جنس دفاع مقدس شکل گرفته است که نشان می‌دهد ملت ما همیشه در کنار هم برای رویارویی باهر گونه اتفاق و مشکلی آمادگی لازم را دارند.

بدون تردید اگر همکاری و همراهی مردم در جریان پیشگیری از کرونا و مراقبت‌های لازم نباشد کار ارزشمند نیکوکاران سلامت نتیجه ممکن و خروجی مناسب را نخواهد داشت. امروز همچنان احسان و نیکوکاری در جامعه ساری و جاری است و امید است با توجه به شرایط سخت کشور و تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران، مردم مانند گذشته و حتی بهتر از قبل با مهربانی از آلام هم بکاهند. کاری که این روز‌ها کادر پزشکی و سلامت انجام می‌دهند. باید گفت احسان نمی‌میرد و هرگز هم کمرنگ نمی‌شود.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار