چهل‌سالگی سرو/

«طیب» عراقی‌ها با عمری مجاهدت در ایران/ سرداری عراقی که جان‌نثار امام (ره) بود

«سلیم سعید عبید» معروف به طیب از فرماندهان مجاهد سپاه بدر عراق بود که پس از عمری مجاهدت در راه اسلام و همراهی با ایران در مبارزه با ارتش بعثی، سرانجام یک سال پس از حمله نیرو‌های آمریکا به عراق به شهادت رسید.
کد خبر: ۳۸۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۱ - 25March 2020

«طیب» عراقی‌ها با عمری مجاهدت در ایرانبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در طول هشت سال دفاع مقدس مردم ایران در مقابل صدام، مردانی بودند که اگرچه اصالت این و آب و خاک را در شناسنامه‌های خود نداشتند، اما جوانمردی و آزادمردی آنان فارغ از تمام شناسنامه‌های نوشته و نانوشته و مرز‌های محدود خاکی، سراسر ارادت به اسلام و انقلاب اسلامی بود.

افرادی که بعد‌ها مجاهد لقب گرفتند و تا آخرین قطره خون و نفس در کنار رزمندگان ایرانی به مقابله با دشمن پرداختند. «سلیم سعید عبید» یکی از همین مجاهدین است که در عراق به دنیا آمد و بزرگ شد، اما از آنجا که با تفکر حزب بعث مخالف بود و به حق بودن ایران در جنگ تحمیلی اذعان داشت در جبهه مقابل صدام قرار گرفت.

عبید معروف به ابومحد طیب متولد سال ۱۳۳۵ در یکی از روستا‌های استان اواسط عراق به دنیا آمد. در شش سالگی مادرش را از دست داد و پس از مهاجرت به شهر کوت در نوجوانی، به فعالیت‌های نظامی علاقه‌مند شد و پس از اصرار به پدر برای کسب رضایت، وارد دانشگاه افسری شد. او از ابتدای ورود به ارتش، خود را مرید آیت الله سید محمدباقر صدر که پرچمدار شیعیان عراق در آن دوره بود می‌دانست. با توجه به نزدیکی امام خمینی (ره) و محمدباقر صدر به تحقیق درباره انقلاب اسلامی مردم ایران پرداخت. با فتوای آیت الله صدر در خصوص مبارزه با رژیم بعث عراق، گروه محرمانه‌ای متشکل از افسران ارتش عراق برای انجام عملیات‌های جهادی ضد رژیم بعث تاسیس کرد.

در مقطعی با دست پیدا کردن به اطلاعات ارتش عراق و باخبر شدن از قصد رژیم بعث برای حمله به ایران، با ریختن طرحی موجب شد تا اجرای عملیات سراسری ارتش صدام برای حمله به ایران ۱۴ روز عقب بیافتد. او در این عملیات بزرگ استشهادی قصد کرد تا به مقر فرماندهی کل حمله کرده و همه نقشه‌های هجومی و نظامی را از بین ببرد که در این کار موفق شد.

پس از آغاز جنگ صدام علیه ایران تصمیم به مهاجرت به ایران گرفت تا در کنار رزمندگان مسلمان فعالیت کند، او از موسسین و از اولین فرماندهان گردان شهید صدر، متشکل از نیرو‌های مجاهد عراقی بود. این گروه زمینه‌ساز تشکیل تیپ ۹ بدر به فرماندهی شهید «اسماعیل دقایقی» شد. بعد از آن مسوولیت تاسیس واحد اطلاعات سپاه بدر به وی واگذار شد.

شهید طیب با تشکیل واحد اطلاعات دیری نپایید که نفر دوم سپاه بدر شد و این نزدیکی با شهید دقایقی تا جایی بود که پس از شهادت شهید دقایقی و قبل از عملیات کربلای ۵ فرماندهی سپاه بدر را برعهده گرفت.

اقدام او در طرح‌ریزی و تاسیس یگانی ویژه برای انجام عملیات در عمق خاک عراق، نقطه عطفی در سپاه بدر بود، نیروی ایمان و اراده قوی و عشق به اسلام و انقلاب باعث شد بسیاری از نیرو‌ها و فرماندهان امروز حشدالشعبی از وی به نیکی یاد کنند. او عملیات‌های غیر قابل انتظاری را طرح،ریزی کرد که کمر رژیم بعث و هیمنه آن را شکست. عملیات‌هایی که به دلایل امنیتی جزئیاتی از آن ثبت و ضبط نشده است. به خاطر انجام عملیات‌های موفق در خاک عراق بود که به او لقب «سردار عمق» را دادند.

با لشکرکشی و حمله نیرو‌های آمریکایی به عراق، سردار طیب طرح جنگ‌های نامنظم شهری و ایده جدیدی برای مبارزه با نیرو‌های استعمارگر را داد؛ اما سرانجام پس از یک سال از ورود آمریکا به عراق به شهادت رسید.

ابواحمد دیراوی از دوستان شهید می‌گوید: طیب به دلیل نظم و انضباط و وقت‌شناسی‌ای که در گروه داشت مشهور بود. او در کار‌ها بسیار دقیق و جدی بود، به ویژه در کار‌های جهادی که انجام می‌داد. ابومحمد همیشه به دوردست‌ها نگاه می‌کرد، به اینکه چگونه می‌توان رژیم بعث را ساقط کرد و مردم مظلوم عراق را از دست ظلم و جور این حکومت نجات داد.

او تنها راه برای این کار را انجام عملیات جهادی مسلحانه می‌دانست. شهید همیشه به قضیه اینگونه می‌نگریست. او تنها راه فروپاشی نظام بعث را مبارزه مسلحانه می‌دانست. به همین دلیل روحیات بسیار عالی داشت و امید به پیروزی با جهاد مسلحانه را بالا می‌دانست.

با جدیت خاصی که در کار‌ها داشت و در جهت رسیدن به اهداف، نه خودش کم‌کاری می‌کرد و نه اجازه کم‌کاری به کسی را می‌داد. هنگام انجام ماموریت‌ها با کسی تعارف نداشت و این یکی از عوامل موفقیت شهید بود. در مشخص کردن موقعیت بسیار دقت می‌کرد. احساس مسوولیت بالایی در کار‌ها داشت.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار