یادداشت/ سمانه حسن‎خانی

«همبستگی اجتماعی» راه حل عبور از بحران کرونا

بحران ویروس کرونا به مهم‌ترين دغدغه اين روزهای مردم ایران تبديل شده است و زمانی این ویروس شکست خواهد خورد که همبستگی و انسجام اجتماعی در بین افراد جامعه شکل بگیرد.
کد خبر: ۳۸۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۰ - 10March 2020

«همبستگی اجتماعی» راه حل عبور از بحران کروناگروه اجتماعی دفاع‎پرس _ سمانه حسن‎خانی؛ در این روزها که ویروسی (کرونا) ناخوانده سراسر جهان را در میان بیم و امید نگه داشته است و برای هر کشور ضرايب متفاوتی دارد از مرز پزشکی و بهداشتی عبور کرده و به يک پديده اجتماعی تبدیل شده است.

برای مقابله با این اپیدمی جهانی باید عاقلانه ترین کار را انجام داد. این بیماری متاسفانه آنقدر بزرگنمایی شده که نه تنها کمکی به جامعه نمی‌کند، بلکه با افزایش اضطراب مردم سلامت روح و روان آنان به خطر می‌افتد و در برابر بیماری آسیب‌پذیرتر می‌شوند و این بزرگنمایی منجر به هجوم مردم به فروشگاه‌ها و خالی کردن اجناس می‌شود.

موضوع مهم دیگر توجه و عمل همگانی به دستورها و توصیه‌های پزشکی است؛ چراکه نحوه عملکرد مردم نقش اصلی و تعیین‌کننده‌ای در ریشه‌کنی این ویروس دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در این باره گفتند: «یقیناً هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیئه است.»

شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران مدارس، دانشگاه‌ها، سینماها، تئاترها و باشگاه‌های ورزشی را به تعطیلی کشاند و ساعت کاری ادارات هم تغییر کرد تا بدین وسیله این مراکز کشور ضد عفونی شوند و آمار مبتلایان به این ویروس کاهش پیدا کند.

مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا هم با هدف پیشگیری حداکثری از شیوع بیماری از مردم کشور خواستند در خانه خود بمانند (قرنطینه) و فقط برای کارهای ضروری از منزل خود خارج شوند.

رئیس این ستاد همچنین در اطلاعیه‌ای از مردم خواست به منظور حفظ سلامتی خود، اعضای خانواده و دیگر شهروندان، به طور جدی از مسافرت پرهیز کنند.

با توجه به اطلاعیه این ستاد و ایجاد پویش های مختلف از جمله در خانه می مانیم اما متاسفانه این اطلاعیه  از سوی برخی جدی گرفته نشده و بر اساس اطلاعات پلیس راه کشور، تردد در برخی از محورهای استان‌های شمالی کشور رو به افزایش بوده و این موضوع موجب رنجش خاطر مردم این منطقه شده است.

برخی از آنان می‌گویند مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند اما این اقدام فقط برای خود آنها خطرناک نیست بلکه جامعه میزبان را نیز تهدید می‌کند، چرا که این ویروس دوره نهفتگی دارد و گاهی بدون علامت یا با علائم بسیار خفیف همراه است.

این مشکلات زمانی درست می شود که فرهنگ جامعه اصلاح شود در غیر این صورت اتفاق مثبتی در آن جامعه رخ نخواهد داد.  ارزش‎های فرهنگی جامعه از اهميت بسياری برخوردار است بايد سياست های كلان کشور با توجه به امور فرهنگی اجرایی شود.

حضرت امام خامنه‎ای تأکید کردند: وزارت بهداشت، فرمانده و محور مبارزه با این بیماری است. همه بخش‌ها و نهادها و تک‌تک افراد جامعه باید این فرماندهی را پذیرفته و به توصیه‌ها و دستورات آن عمل کنند. اطاعت از فرماندهی و پا به کار بودن، از شروط اصلی پیروزی در نبرد است. همه دستگاه‌ها باید در این مسیر امکانات خود را بسیج کنند تا با همراهی و همکاری مردم، ان‌شاءالله هرچه زودتر شر این ویروس کنده شود.

بنابراین مردم ايران باید با عمل به دستورات رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان ذیربط با سفر نکردن از شيوع اين بيماری جلوگيری کنند. در این شرايط افراد در خانه خود فرصت بيشتری برای کنار هم بودن، مطالعه کردن و تقويت روحيه خود دارند. آنها با همبستگی و انسجام اجتماعی می توانند از اين بحران عبور کنند و ایرانی آباد و سرزنده بسازند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار