بازخوانی وحدت تاریخ ایران و اسلام در برنامه «فتح خون»

چهارمین قسمت برنامه «فتح خون» با موضوع وحدت تاریخی ایران و اسلام و بازخوانی میراث حکمی و ادبی این سرزمین، چهارشنبه شب 21 اسفند از شبکه افق پخش می‌شود.
کد خبر: ۳۸۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹ - 11March 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در 150 سال اخیر جریان تفکر نتوانسته است، وحدت تاریخی ایران را در قالب نظریه‌ای منسجم صورت‌بندی کند.

همان وحدت تاریخی‌ای که ریشه‌های آن در مواجهه ایران و اسلام شکل گرفت و در دوره صفویه تمامیت خود را به دست آورد و با انقلاب اسلامی از نو شکفت، و در این 40 سال خود را نگه داشته است.

پس از انقلاب اسلامی بخشی از جریان علمی ایران امیدوار بود بتواند این تحولات تاریخی را به صورت منسجم و ناب روایت کند. مهمترین تلاش این گروه به دست آوردن زبانی برای تفسیر وضع فعلی ایران از طریق باز خوانی میراث حکمی و ادبی ما بوده است. مهمان امشب فتح خون «حمید پارسانیا» است.

دکتر حمید پارسانیا فارغ التحصیل جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران و دانش‌آموخته حوزۀ علمیۀ قم است. او از شاگردان آیت‌الله جوادی آملی و از اندیشه‌وران فعال در حکمت صدرایی است.

پارسانیا در چالش با رویکردهای معرفتی مدرن، دغدغۀ بازسازی و احیای میراث معرفتی دنیای اسلام را همواره در کار خود تعقیب می‌کند. او در برنامه فتح خون شهادت سردار سلیمانی را اعلام دوباره وجود یک امت دینی در ایران می‌داند. این برنامه همچنین در پیگیری طرح مسئله خود از دو مهمان دیگر؛ آقایان سید حسین شهرستانی و حمید رضا میررکنی بهره برده است.

«فتح خون» را می توانید چهارشنبه شب 21 اسفند ساعت 22 و تکرار آن را ساعت 16:30 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار