ما قوی هستیم/

روز «شهدا» تنفس در هوایی متبرک به دم شاهدان آسمانی

روز بزرگداشت شهدا و روز ملی راهیان نور، چکیده ایامی حماسی هستند که انسان به سبب ارتباط معنوی با شاهدان آسمانی، در حال و هوایی پاک از جنس شهدایی تنفس می‌کند.
کد خبر: ۳۸۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸ - 12March 2020

روز «شهدا» تنفس در هوایی متبرک به دم شاهدان آسمانیگروه استان‌های دفاع‌پرس_ علی لقمانپور؛ ۲۲ اسفند سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به فرمان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز تجلیل از شهدا نام گذاری شده و بزرگداشت شهیدان والامقام، سنت حسنه‌ای است که برای حفظ یادگار فراموش نشدنی و پاسداشت آن ابتکار انقلابی امام راحل صورت گرفته است.

در تعریف مفهوم شهادت گفته شده که عشق به وصال معشوق در زیباترین شکل است که آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن «فی سبیل الله» انتخاب می‌شود. یعنی شهید در راهی کشته می‌شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل الله را داراست و چنین مرگی به تعبیر پیامبر اکرم (ص) شریفترین و بالاترین نوع مردن و به تعبیر امام علی (ع) گرامی‌ترین نوع آن است؛ رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب نیز مشحون از ستایش مقام شهید و شهادت در بهترین و زیباترین کلام است.

نامگذاری روز شهید و این مناسبت بزرگ برای عموم مردم احترام و قداست دارد، زیرا شهید نزد همه عزیز است و چنین روزی می‌تواند به پهنای تاریخ حماسه ایران اسلامی، پیام و برکات داشته باشد.

در صحیفه سرخ شهدا، واژگان مقدسی همچون عاشورا، کربلا، دفاع از امنیت و دفاع از حرم‌های اهل بیت (ع) و ... به روشنی جلوه گری می‌کند؛ زنده بودن و حیات و رزق ابدی شهید، آمرزش گناهان و ضایع نشدن عمل شهید، مسرت و خوشحالی شهید، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید، تعابیر و ویژگی‌های ارزشمندی است که در آیات نورانی قرآن کریم، در مورد مقام شهید و شهادت مورد تاکید قرار گرفته است؛ از این رو شهیدان سرافراز ستارگانی هستند که در ظلمات مسیر، راه درست را نشان می‌دهند و به حق عاشقان مکتب ایثار را در برابر دسیسه‌های سخت و نرم دشمنان هدایت می‌کنند.

در روز بزرگداشت شهدا، مردم در سراسر کشور بر سر مزار شهدا رفته و ضمن ادای احترام به مقام شامخ آنان با آرمان هایشان تجدید میثاق می‌کنند؛ هر چند این ایام به جهت ضرورت حفظ سلامتی آحاد جامعه و قطع شدن زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا، تمامی اجتماعات در کشور ما و در بسیاری از کشور‌های جهان تحت تاثیر قرار گرفته است، اما مردم ولایی مانوس با آرمان‌های شهدا که همواره رشته‌ای از اتصال دل‌های پاک خود با آرمان‌های شهیدان دارند، در این روز نیز از هر جا که هستند، شهدا را که امروز بر سر سفره امنیت حاصل از رشادت آن‌ها نشسته ایم، فراموش نخواهند کرد و بیعت خویش با اهداف آنان را محکم‌تر خواهند کرد.

تکریم شهیدان والامقام در طول سال با برگزاری صد‌ها یادواره شهدا به صورت محلی، منطقه ای، اقشاری، سازمانی و استانی و ... و دیدار و تکریم خانواده‌های معظم شهدا نیز گامی مهم در ترویج روحیه ایثار و شهادت در جامعه و در اهتزاز نگهداشتن علم شهدا و رسم و راه و سیره افتخار آمیز آنان است که نشان از تعلق خاطر جامعه نسبت آرمان‌های شهدا دارد.

این روز بزرگ همچنین فرصتی ارزشمند است برای مرور افتخارات راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی که در نتیجه جان فشانی‌های غیورمردان ایران اسلامی در دوران انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از امنیت و جبهه مقاومت در برابر دسیسه‌های استکبار جهانی بدست آمده است و امروز نیز شاهد هستیم که رزمندگان سفیدپوش جبهه سلامت نیز برگی تازه به اوراق پرافتخار دیوان حماسی این مرزوبوم افزوده اند و شهید خدمت نیز واژه نورانی دیگری است که در قاموس فرهنگ ایثار و شهادت میهن اسلامی مان نقش بست.

بیستم اسفندماه هر سال، مناسبت دیگری است که به نام روز ملی راهیان نور در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ثبت شده است؛ مناسبتی که به مثابه روز بزرگداشت شهدا، نشان از رنگ و بوی حماسه و شهادت دارد و تاثیری بسیار عمیق در فرهنگ و رفتار آحاد مردم بخصوص قشر جوان دارد، زیرا استشمام در این فضا، پروراندن جان آدمی در حال و هوای انسان‌های آسمانی است که حیات جاودانی دارند و نزد پروردگان متنعم هستند و شاهد و ناظر و ان شاءالله دعاگوی همه ما زمینیان هستند.

یاد و خاطره شهیدان گلگون کفن دفاع از آرمان‌های رفیع اسلام و دستاورد‌های انقلاب اسلامی از دوران انقلاب تا دفاع مقدس، شهدای امنیت، سلامت، امدادگر، جهادگر، شهدای عرصه سلامت، جبهه مقاومت و دیگر شهیدان عزیز و والامقام را گرامی می‌داریم و به ارواح مطهرشان درود می‌فرستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها