یادداشت/ روح الله ایرانمهر

ضرورت ایجاد «قرارگاه فرهنگی» برای مقابله با «کرونا»

اکنون که به غیر از ستاد مقابله با ویروس «کرونا» در سطح دولت، به دستور مقام معظم رهبری «قرارگاه بهداشتی و درمانی» در سطح نیروهای مسلح ایجاد شده است، ضرورت ایجاد «قرارگاه فرهنگی» به محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت غنی سازی اوقات فراغت خانواده‌های ایرانی بیش از هرزمانی حس می‌شود.
کد خبر: ۳۸۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴ - 14March 2020

ضرورت ایجاد «قرارگاه فرهنگی» برای مقابله با «کرونا»گروه استانهای دفاع‌پرس- روح الله ایرانمهر؛ این روزها زندگی مردمان در سرتاسر جهان دستخوش تغییرات گسترده ای شده است و در این میان، ایرانیان نیز چون باقی ممالکِ گرفتار ویروس «کرونا» مجبور به ایجاد تغییراتی در شکل و شیوه زندگی‌شان شده اند.

ایرانیان همچون مردمان شرق آسیا افرادی اجتماعی هستند بویژه اینکه بسیاری از فرائض و مراسمات دینی نیز بصورت تجمعی انجام می‌شود و صله رحم نیز یکی از ارکان لاینفک زندگی‌شان است. اما بنا بر توصیه مسئولین و دست اندرکاران و متخصصان جهت قطع زنجیره شیوع این ویروس عجیب، همگان به ماندن در خانه توصیه شده اند و البته برای ملتی که تا پیش از این براساس باورهای ملی و مذهبی و عادات اجتماعی بشدت علاقه‌مند به حضور در اجتماعات و خارج از خانه بوده، این امر بسیار سخت می‌نماید.

طبعا علاوه بر خواست اجتماعی و بالابردن سطح فرهنگ و دانش مردم اندیشیدن تمهیدات مناسب توسط مسئولین ذیربط می‌تواند مشوق مردم در عمل به این توصیه مهم باشد؛ توصیه ای که به ظاهر تنها راه نجات این ملت از این وضعیت خاص و بغرنج است.

اکنون که به غیر از ستاد مقابله با ویروس «کرونا» در سطح دولت، به دستور مقام معظم رهبری «قرارگاه بهداشتی و درمانی» در سطح نیروهای مسلح ایجاد شده است، ضرورت ایجاد «قرارگاه فرهنگی» به محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله، وزارت ارتباطات، صدا و سیما، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس، نهاد کتابخانه‌ها، کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان و... جهت غنی سازی اوقات فراغت خانواده‌های ایرانی بیش از هرزمانی حس می‌شود.

گذران حدود 15 ساعت در کنار هم برای اعضای خانواده اعم از پدر و مادر و فرزندان پیش از این هیچگاه سابقه نداشته و عدم وجود برنامه و آموزش صحیح به مرور زمان منجر به وجود مشکلاتی در بین اعضای خانواده‌ها خواهد شد و از سوی دیگر بهره‌مندی مناسب از این فرصت برای تک تک اعضای خانواده مفید و فوق العاده موثر خواهد بود بویژه اینکه این زمان حداقل تا پایان ایام نوروز و شاید هم به مراتب بیشتر از این باشد.

استفاده از دانش کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسان جهت برنامه ریزی و همچنین انجام اقدامات ضرب الاجلی در این قرارگاه از الزامات است.

بخشی ازاقداماتی که می‌تواند در قالب این قرارگاه در سطح ملی و استانی برنامه ریزی شود، به شرح ذیل است:

1- طراحی اپلیکیشن و یا سایت جامع جهت تجمیع و اطلاع رسانی فعالیت‌ها

2- ایجاد کمپین (در خانه کتاب بخوانیم) جهت ترغیب آحاد جامعه به کتابخوانی

3- بارگذاری کتب صوتی و یا متون کتب مناسب سنین مختلف در اپلیکیشن و یا سایت فوق الذکر

4- برگزاری مسابقات کتابخوانی ویژه سنین مختلف

5- ایجاد کمپین ختم قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و ...

6- راه اندازی کمپین (یک ملت، یک هیئت) برنامه ریزی جهت بهره مندی مناسب از مناسبت های مذهبی(قرائت ادعیه در شب‌های مخصوص هرهفته، دعای ندبه در صبح جمعه، جشن‌های مذهبی و مجالس عزاداری مذهبی) در قالب تصاویر ویدئویی با اجرای مداحان برجسته از طریق فضای مجازی و اپلیکیشن و یا سایت فوق الذکر

7- ضبط سخنرانی‌های مناسبتی(با توجه به ماه رجب و در پیش بودن ماه شعبان) از سخنرانان و روحانیون مشهور و بارگذاری آن بصورت روزانه در در اپلیکیشن و یا سایت فوق الذکر

8- خریداری امتیاز سریال‌های موفق شبکه‌های خانگی و فیلم‌های سینمایی در طول سال گذشته و قراردادن لینک آن بصورت رایگان در اپلیکیشن و یا سایت فوق الذکر جهت استفاده خانواده‌ها

9- اطلاع رسانی گسترده اقدامات و برنامه‌های این قرارگاه از صدا و سیما

10- تغییر محتوای برنامه‌های آشپزی صداو سیما به تهیه و طبخ غذاهای مناسب جهت مقابله و یا پیشگیری با ویروس کرونا

11- ایجاد مرکز پاسخگویی به شبهات، جهت پاسخ گویی به موارد ادعایی علمی و یا غیر علمی در فضای مجازی در خصوص ویروس کرونا

12- طراحی کسب و کارهای خانگی و آموزش از طریق اپلیکیشن و یا سایت فوق الذکر

13- طراحی بازی‌های خانگی خلاقانه خانوادگی و انفرادی و آموزش در اپلیکیش و یا سایت فوق الذکر

14- برگزاری مسابقات مختلف در بستر اینترنت و فضای مجازی (مسابقات عکاسی خویش انداز، برگزاری مسابقات نقاشی و کاردستی اینترنتی ویژه کودکان و...)

15- طراحی بازی‌های مختلف و یا خریداری بازی‌های موفق اینترنتی جهت استفاده رایگان افراد مختلف خانواده از طریق در اپلیکیشن و یا سایت فوق الذکر

بی‌شک خارج شدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انفعال و برنامه ریزی صحیح و اقدام مناسب این قرارگاه منجربه اتفاقات خوبی خواهد شد که همانا ریشه کنی ویروس کرونا از میهن اسلامی‌مان و بازگشت روزهای خوش و سرزندگی و زندگی عادی به جامعه ایرانی از ثمرات آن خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار