سردار مقاومت/

عوامل اصلی چالش‌های امنیتی منطقه غرب آسیا/ نقش حیاتی سردار سلیمانی در ایجاد صلح و امنیت منطقه‌ای

به جرأت می‌توان ادعا کرد که منطقه غرب آسیا به جهات مختلف محل تلاقی و تعارض منافع و خواست‌ها و در نتیجه محل بروز جنگ‌ها، خشونت‌ها و تحولات جهانی است.
کد خبر: ۳۸۷۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۲ - 01April 2020

عوامل اصلی چالش‌های امنیتی منطقه غرب آسیا/ نقش حیاتی سردار سلیمانی در ایجاد صلح و امنیت منطقه‌ایگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ساعات اولیه روز جمعه ۱۳ دی سال ۹۸، نقطه عطفی در تاریخ ایران، منطقه و حتی جهان به شمار می‌رود؛ در سحرگاه این روز یکی از شرم‌آورترین و غیرانسانی‌ترین فجایع تاریخ معاصر رخ داد؛ در حادثه‌ای هولناک یکی از بزرگ مردان و مجاهدان این سرزمین که عمری کوشید تا مردم منطقه و کشورش در دنیایی بهتر و امن‌تر زندگی کنند، «به‌دست شقی‌ترین آحاد بشر» ترور شد و به شهادت رسید.

این ضایعه بزرگ مردم ایران و تمامی آزادی‌خواهان، استقلال‌طلبان و استکبارستیزان جهان را در سوگ فرو برد؛ به اقرار دوست و دشمن شهید قاسم سلیمانی، نقشی بی مانند و تاریخی در شکست بزرگترین و خشن‌ترین گروه تروریستی معاصر داشت و بار‌ها تا مرز شهادت پیش رفت؛ پر واضح است که اقدام جنایتکارانه ایالات متحده در ترور «صلح سازترین ژنرال منطقه» و «فاتح نبرد علیه تروریسم»، ناشی از استیصال آمریکا در مقابل محور مقاومت، ایران و رشادت‌ها و شجاعت‌های ایشان بوده است.

شخصیت سردار سلیمانی به‌عنوان اسوه حمایت از مظلومان و مستضعفان ابعاد وجودی وسیع و همه جانبه دارد و گستره شخصیت او فراتر از مرز‌های ایران و جهان اسلام تعریف می‌شود؛ به تعبیر مقام معظم رهبری، ابعاد شخصیتی و وجودی این سردار شهید را باید به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگریست و آن وقت قدر و قیمت این قضیه روشن خواهد شد.

این نوشتار نه مروری بر همه ابعاد مکتب شهید سلیمانی، بلکه مختصر اشاره‌ای است به نقش این مجاهد خستگی‌ناپذیر و قهرمان ملی در ایجاد امنیت ملی و ثبات منطقه‌ای.

عوامل اصلی چالش‌های امنیتی منطقه غرب آسیا

بر اساس این گزارش به نقل از پیام انقلاب، به جرأت می‌توان ادعا کرد که منطقه غرب آسیا به جهات مختلف ژئوپلتیکی (سیاسی)، ژئواستراتژیکی (راهبردی) و ژئواکونومیکی (اقتصادی) و حتی ژئوکالچرال (فرهنگی) محل تلاقی و تعارض منافع و خواست‌ها و در نتیجه محل بروز جنگ‌ها، خشونت‌ها و تحولات جهانی است؛ به همین دلیل همواره به لحاظ صلح، ثبات و امنیت نه‌تن‌ها برای ملل و کشور‌های منطقه، بلکه برای جهان مهم و حساس بوده است. در طول سده‌ها و دهه‌های گذشته، خواست ابرقدرت‌ها همواره تسلط و سیطره بر این منطقه بوده و در نتیجه ریشه بسیاری از ناامنی‌ها، خشونت‌ها و جنگ‌ها حاصل حضور و دخالت این کشور‌های فرامنطقه‌ای در غرب آسیاست.

حضور و دخالت آمریکا بعد از بیرون رفتن انگلستان در دهه ۱۹۷۰ از منطقه و همچنین ایجاد رژیم نامشروع صهیونیستی، چالش‌های امنیتی مضاعفی را بر مردم و کشور‌های منطقه تحمیل کرد؛ از همین رو، امروز در این منطقه شاهد بی ثباتی و تهدید‌های امنیتی در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی هستیم.

یکی از پیام‌های جهانی حضرت امام (ره) از آغاز نهضت و انقلاب اسلامی این بود که رهایی مردم مسلمان منطقه منوط به بیرون راندن بیگانگان از منطقه و خشکاندن ریشه‌های این ناامنی‌هاست؛ شهید قاسم سلیمانی فرمانده محبوب و مقتدر که در مکتب حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به‌خوبی درس آموخته بود، می‌دانست نیرویی می‌تواند سازنده صلح و امنیت در منطقه باشد که بتواند بر این چالش‌های بی ثبات‌ساز فائق آید و با ریشه‌های نامنی مبارزه کند.

از این رو این شهید والامقام سال‌ها با مجاهدت خستگی‌ناپذیر در راه عزت و امنیت ایران اسلامی تلاش کرد و با پایان جنگ تحمیلی در ایجاد امنیت و ثبات منطقه‌ای به نهضت جهانی مقاومت روحی تازه بخشید و کوشید نه‌تن‌ها سایه جنگ، ترور و تخریب را از کشور ایران دفع و دور کند، بلکه با ایجاد هسته‌های مقاومت و کمک به کشور‌ها و ملت‌های درگیر عملیات تروریستی نقش منطقه‌ای و جهانی خود را در مقابله با خشونت، ترور و ایجاد ثبات و صلح در منطقه به‌خوبی ایفا کرد و سرانجام در همین راه به فیض شهادت نائل آمد و به معبود خود پیوست.

نقش حیاتی سردار سلیمانی در ایجاد صلح و امنیت منطقه‌ای

۱- نقش سپهبد سلیمانی در مبارزه با تروریسم تکفیری: همگان می‌دانند که اگر مجاهدت‌های سرنوشت‌ساز این مجاهد بزرگ نبود، داعش تاکنون توانسته بود، سیطره خود را بر عراق و سوریه گسترش دهد و چه بسا بر سایر کشور‌های منطقه تسلط یابد.

این سردار مجاهد بود که با پایمردی و فرماندهی شجاعانه خود توانست نیرو‌های داعش را در آستانه ورود به دروازه‌های دمشق و بغداد متوقف کند، آنان را به عقب براند و نهایتا در موصل متلاشی سازد و پایان عمر داعش را اعلام کند.

این موضوع چنان واضح و مبرهن است که بسیاری از پژوهشگران، محققان، دانشگاهیان منطقه و جهان و حتی برخی از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی آمریکا درباره نقش شهید قاسم سلیمانی در مبارزه با گروه تروریستی داعش و از بین بردن آن در منطقه بویژه در عراق و سوریه هیچ تردیدی ندارند.

۲- دفع تهدید داعش از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران: بنا به اظهارات و اعترافات صریح دولتمردان آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون، ترامپ و ... داعش را نیرو‌های آمریکایی آموزش داده و سازماندهی و تجهیز کردند و سپس این گروه تروریستی با کمک‌های مالی و معنوی عربستان سعودی، امارات اقدامات خود را از سوریه و عراق شروع کرد.

داعش قرار بود بعد از تسلط بر این مناطق در نهایت به هدف اصلی خود برسند، یعنی ایران را دچار ناامنی و بی ثباتی داخلی کنند و مرز‌ها و شهر‌های ما را به آشوب بکشند، اما سردار شهید قاسم سلیمانی همراه با همرزمانش در قالب مدافعان حرم با این پلیدی و سیاهی، دور از مرز‌های ایران وارد جنگ شدند و تهدید داعش را از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران دور ساختند.

۳- معمار شکست طرح‌های آمریکا در منطقه: براساس «طرح خاورمیانه بزرگ» که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی شد و همراهی برخی کشور‌های اروپایی و رژیم عربستان را به‌دنبال داشت، قرار بود سوریه و عراق به کشور‌های کوچکتر تجزیه شوند.

در مقابل، سردار قاسم سلیمانی و نیروی قدس در قالب راهبرد جمهوری اسلامی ایران، برای حفظ تمامیت ارضی و جغرافیایی این کشور‌ها سد راه تجزیه‌شان شدند؛ سال ۲۰۱۳ در جریان تحولات سوریه بسیاری فکر می‌کردند سوریه به‌زودی سقوط خواهد کرد و کسی قادر به حفظ دولت و نظام آن نخواهد بود، ولی با ورود سردار سلیمانی و همرزمانش در قالب مستشاران نظامی به سوریه، همه معادلات دشمن در سوریه نقش بر آب شد و معلوم شد نظام سلطه آنطور که ادعا دارد، در مقابل اراده قوی جریان مقاومت، قدرتمند و فعال نیست.

۴- نقش سردار سلیمانی در سیر تکاملی محور مقاومت: زمانیکه سردار سلیمانی با آموزش، سازماندهی، تقویت و انسجام گروه‌های مقاومت در قالب مدافعین حرم با گروه‌های تروریستی در منطقه مبارزه می‌کرد، یکی از کارشناسان آمریکایی گفته بود که طی تحولات سال ۲۰۱۱ تاکنون «محور مقاومت» تبدیل به «جریان مقاومت» و در نهایت تبدیل به «اتحاد مقاومت» شده است.

تبدیل جریان مقاومت به اتحاد مقاومت باعث تضعیف گروه‌های تروریستی شد که به معنای تضعیف موقعیت بازیگرانی، چون ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و ... است که حامی گروه‌های تروریستی هستند.

۵- نقش سردار سلیمانی در تعمیق و گسترش جغرافیای مقاومت: امروز محور مقاومت از لبنان، عراق، سوریه، افغانستان، فلسطین تا یمن را در بر گرفته است و آماده است که موازنه قدرت را در مقابل جریان ضد مقاومت کاملا به نفع خود دگرگون کند.

محور مقاومت در یمن، امروز چنان قوی شده و گسترش یافته است که سعودی‌ها که از مهمترین خریداران تسلیحات جنگی در سطح دنیا هستند در جنگ با انصارالله و مردم یمن ابتکار عمل را از دست داده‌اند و در موقعیت ضعف قرار دارند؛ این وضعیت نشاندهنده تغییر معادله قدرت به نفع جریان مقاومت در منطقه است.

۶- نقش سردار سلیمانی در ایجاد اخوت بین دو ملت ایران و عراق: جنگ هشت ساله بین دو کشور ایران و عراق بطور طبیعی می‌توانست سال‌ها باعث کینه، عداوت و دشمنی بین این دو ملت مسلمان و همسایه شود، اما سردار سلیمانی با حضور در جبهه مقابله با داعش و با آموزش و سازماندهی نیرو‌های مردمی و مستشاری نظامیان عراق توانست نه‌تن‌ها به استقرار نظم و امنیت در آن کشور کمک کند بلکه زمینه‌ساز تقویت اخوت و همدلی مضاعف میان دو ملت ایران و عراق شود.

۷- احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها: شهید قاسم سلیمانی نقش ثبات‌ساز و تأمین‌کننده امنیت در منطقه را در قالب دفاع از حاکمیت کشور‌ها و تمامیت ارضی‌شان در مقابل گروه‌های تروریستی ایفا کرده است.

زمانیکه در سوریه با هدایت کشورهایی، چون آمریکا، عربستان سعودی، امارات جنگ داخلی آغاز شد و اتباع ۸۰ کشور در قالب گروه‌های تروریستی با ملت و نظام سوریه وارد جنگ شدند و این کشور را دچار بحران عمیق امنیتی کردند، شهید سلیمانی در شرایطی بحرانی که نیرو‌های تروریستی به دروازه‌های دمشق رسیده بودند، به منظور حفظ تمامیت ارضی و جغرافیایی سوریه و حمایت از مردم آن، وارد این کشور شد و معادلات از پیش تعیین شده دشمنان این ملت را نقش بر آب کرد.

همچنین وقتی در عراق گروه تروریستی داعش یک سوم جغرافیای عراق را اشغال کرد، باز هم سردار سلیمانی در قالب دفاع از ملت و تمامیت ارضی و جغرافیایی عراق نقش خود را به‌خوبی ایفا کرد.

۸- حضور قانونی سردار سلیمانی در کشور‌های منطقه: حضور سردار قاسم سلیمانی و یاران او در عراق، سوریه و ... به‌دلیل نیاز و ضرورت مردم و با دعوت رسمی دولت این کشور‌ها و در چارچوب قوانین و هنجار‌های بین‌المللی بوده است و به همین دلیل بار‌ها مسئولان و شخصیت‌های سوری و عراقی او را ستوده و از رشادت‌های آن بزرگوار تقدیر کرده‌اند و حضور او را در کشورشان منطبق با حقوق و هنجار‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند.

در پایان قابل ذکر است که نقش سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در ایجاد ثبات و امنیت منطقه‌ای و حضورش در سوریه، عراق و ... در راستای امنیت، مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران تعریف می‌شود؛ ایشان یکی از فرماندهانی است که در طول هشت سال دفاع مقدس از تمامیت ارضی و جغرافیایی کشور دفاع کرده و پس از آن نیز در چارچوب دکترین امنیتی جمهوری اسلامی ایران ضمن دفع تهدید داعش از مرز‌های ایران، عمق استراتژیک کشورمان را تا دریای مدیترانه و تا همسایگی رژیم صهیونیستی گسترش داده است.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها