شورای انتقالی یمن ائتلاف سعودی را به حمله نظامی تهدید کرد

یک فرمانده نیرو‌های شورای انتقالی جنوب یمن با بالا گرفتن تنش‌ها در عدن، ائتلاف سعودی را به حمله نظامی تهدید کرد.
کد خبر: ۳۸۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲ - 14March 2020

شورای انتقالی یمن ائتلاف سعودی را به حمله نظامی تهدید کردبه گزارش گروه بین‎الملل دفاع‎پرس، فرمانده نظامی نیرو‌های شورای انتقالی جنوب به ائتلاف سعودی درباره از کنترل خارج کردن اوضاع در جنوب یمن هشدار داد.

سرهنگ «رامی محمد مثنی مسعد الصمیدی» فرمانده گردان نیرو‌های امنیتی ویژه موسوم به «کمربند ۴» وابسته به شورای انتقالی جنوب گفت: «ائتلاف سعودی-اماراتی باید مراقب اوضاع بوده تا از کنترل خارج نشود، زیرا با هجمه مردمی و نظامی روبه رو می‌شود».

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، فرمانده این گردان دیروز در راس نیروهایش به فرودگاه بین‌المللی عدن حمله کرده و آنجا را به منظور مقابله با اقدام نظامیان سعودی در جایگزین کردن نیرو‌های حفاظت فرودگاه با نیرو‌های طرفدار خود، تحت کنترل گرفت.

الصمیدی می‌گوید: «این نیروهایمان پنج سال است در آنجا مشغولند و جایگزین کردن عده‌ای دیگر جای آن‌ها موضوعی مردود است».

وی همچنین ممانعت ریاض با بازگشت مقاماتی از شورای انتقالی جنوب به یمن گفت: «این ملت پشت رهبرانشان هستند.»

عدن از کمتر از یک سال گذشته شاهد اختلاف و درگیری متحدان سعودی با متحدان اماراتی است. عربستان تلاش کرد این اختلاف را با «توافق ریاض» حل کند، اما درگیری‌ها هر از گاهی سر باز می‌کند.

شبه‌نظامیان وابسته به امارات روز گذشته به فرودگاه عدن یورش برده و با تحویل فرودگاه به نیرو‌های جدیدی که تحت نظارت عربستان و در چارچوب توافقنامه ریاض آموزش دیده‌اند، مخالفت کردند.

همچنین نظامیان دیگری نیز در دیگر شهر‌های جنوبی به ویژه المنصوره، شیخ عثمان، دارسعد، البریقه، المعلا و التواهی مقر فرماندهی شورای انتقالی مستقر شدند.

این تحرکات پس از آن آغاز شد که چند تن از مسئولان شورای انتقالی تحت حمایت امارات از جمله «ناصر الخبجی» و اعضای کمیته انتقالی و نیز «شلال علی شایع» مدیر مستعفی امنیت عدن پس از سفر به اردن، از ورود به شهر عدن منع شدند.

یک منبع در منطقه نظامی چهارم نیز گفت که تلاش‌هایی برای ناکام گذاشتن اجرای توافقنامه ریاض در دو بُعد نظامی و امنیتی در جریان است که در راستای به چالش کشیدن ائتلاف عربی به خصوص عربستان سعودی انجام می‌گیرد و برخی طرف‌های بانفوذ در شورای انتقالی برای مقابله با عربستان به کار گرفته می‌شوند.

عربستان سعودی نوامبر گذشته، دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» و شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات را وادار کرد که توافق «ریاض» را امضا کنند.

در توافق ریاض، بر ضرورت بازگشت دولت مستعفی به عدن، بازگشت همه نیرو‌های به تحت فرماندهی وزارت دفاع و فعال‌سازی نهاد‌های دولتی در این شهر تأکید شده و دو ماه برای اجرای توافقنامه زمان تعیین شده بود، اما تا کنون بیشتر مفاد آن اجرا نشده است.

طبق این گزارش، شورای انتقالی و شبه‌نظامیان وابسته به آن از سلاح‌ها و تجهیزات سنگین امارات برای به شکست کشاندن توافقنامه ریاض استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها