نامزدهای چهره و رویداد هنر انقلاب معرفی شدند/ آیین معرفی به تعویق افتاد

دبیر هفته هنر انقلاب با اعلام تغییر زمان معرفی چهره و رویداد شاخص هنر انقلاب به خرداد ماه ۹۹، نامزدهای کسب این عنوان را معرفی کرد.
کد خبر: ۳۸۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ - 15March 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مجدالدین معلمی» معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب با اعلام پایان مرحله انتخاب نامزدهای ششمین آیین معرفی چهره سال هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: هنرمندان معرفی شده بر اساس نظرخواهی از متخصصان و نخبگان فرهنگی و هنری انتخاب شده‌اند. تولید محتوای تاثیرگذار در زمینه حفظ و نشر ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران، جریان‌سازی در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری، دامنه تاثیر و گستره مخاطبان آثار تولید شده از مهم‌ترین معیارهای قرارگیری آنها در فهرست نامزدهای کسب عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در سال 98 بوده‌اند.

وی افزود: معیار ما انتخاب آثاری اعم از فیلم‌های مستند، سینمایی و انیمیشن، کتاب، کارهای گرافیکی، قطعات موسیقی، تئاتر و... بوده است که در سال ۹۸ اکران، عرضه و توزیع یا اجرا و با استقبال گسترده مردم رو‌به‌رو شده اند.

معاون هنری حوزه هنری در ادامه ۱۵ نامزد چهره هنر انقلاب را همراه با معیارهای انتخاب هر یک به شرح زیر معرفی کرد:

نرگس آبیار به دلیل اکران موفق فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» مبتنی بر جنایت‌های عبدالمالک ریگی و برگزیده شدن به عنوان چهره سال زن مسلمان در پاکستان.

سعید اسماعیلی به دلیل اجرای نمایش پرمخاطب و مورد استقبال «نگین شکسته» در شهر مشهد و نمایش‌های «سفینه نجات» در مسیر نجف به کربلا و «فصل شیدایی».

جواد افشار به دلیل کارگردانی سریال پرمخاطب «گاندو» و واکنش هنری به‌هنگام به اتفاقات سیاسی روز با دامنه تاثیرگذاری وسیع.

وحید چاووش به دلیل تولید «خبرنگار جنگ»؛ مستند منتخب جایزه شهید آوینی با موضوع خبرنگاری در عراق و حشدالشعبی که از تلویزیون نیز به پخش رسیده است.

امیر داسارگر به دلیل کارگردانی فیلم «منطقه پرواز ممنوع» که روایتگر تلاش‌های سه نوجوان برای ساخت پهباد و مواجهه‌شان با یک یوزپلنگ در حوالی محل سکونتشان است.

سید محمود رضوی به دلیل تهیه‌کنندگی مجموعه فیلم‌های مرتبط با وقایع تاریخی دفاع مقدس و دهه ۶۰ همچون «رد خون ۲» و «ماجرای نیمروز».

حسن روح‌الامین به دلیل خلق آثار نقاشی در واکنش به اتفاقات روز اعم از شهادت حاج قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون، خلق تابلوی شهدای مرزبان و برپایی نمایشگاه با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین.

وجیهه سامانی به دلیل تالیف کتاب «آن مرد با باران می آید» و تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب.

مرتضی شعبانی مدیریت مرکز مستند حقیقت و تهیه‌کنندگی «گلوله باران»؛ بهترین مستند جشنواره سینما حقیقت به نام با موضوع «مدافعان حرم».

محمدصابر شیخ‌رضایی به دلیل طراحی و اجرای دیوارنگاره‌های ضداستکباری و طراحی گورستان نمادین سربازان آمریکایی در لانه جاسوسی، طراحی و نشر اولین پوستر و طرح‌های مرتبط با شهادت حاج قاسم سلیمانی و واکنش به رویدادهای اجتماعی.

غلامرضا صنعتگر به دلیل خوانندگی قطعه پرمخاطب «قاسم هنوز زنده است» برای شهادت حاج قاسم سلیمانی و «آهای ایران» با مضمون میهن دوستی.

بهناز ضرابی‌زاده به دلیل نگارش کتاب «ساجی» و روایت خاطرات نسرین باقرزاده همسر سردار شهید بهمن باقری از چهره‌های مقاومت و فعال در جنگ تحمیلی و دریافت نشان طلایی جایزه ادبی اوراسیا بابت انتشار آن.

محسن عنایتی اکران موفق فیلم پویانمایی «بنیامین» و انتقال ارزش‌های دینی و ظلم‌ستیزانه برای کودکان و نوجوانان.

محسن کاظمی به دلیل تالیف کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» و کسب عنوان اثر برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد و کتاب سال ۹۸ جمهوری اسلامی ایران و برگزیده کتاب دانشجویی و به چالش کشاندن ضد انقلاب خارج از کشور.

زهرا کاردانی از طلاب جامعه الزهرا به دلیل نگارش کتاب «زن آقا» درباره خاطرات سفر تبلیغی در ماه مبارک رمضان و رسیدن شمارگان چاپ این اثر به نوبت چهاردهم.

معلمی همچنین به معرفی رویداد موثر و شاخص هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: چند سالی است که همزمان با معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی رویدادهای تاثیرگذار و جریان‌ساز در زمینه هنر انقلاب اسلامی نیز معرفی می‌شوند. این چهار اتفاق فرهنگی و هنری شامل موارد زیر است:

برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی ترامپیسم، ملکه، پهباد و... توسط سید مسعود شجاعی طباطبایی.

تولید و پخش برنامه «اقیانوس آرام» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه نوجوانانه با ایجاد سبکی خلاق در این گونه برنامه‌سازی.

مجموعه فعالیت‌های جهادی و خیرخواهانه سردار مکی یازع و حبیب احمدزاده از جمله دبیری جشنواره دانش‌آموزی و بسیج مردم و هنرمندان برای کمک به سیل‌زدگان، احداث پارک‌های بازی برای کودکان در روستاهای دورافتاده و تلاش برای روشنگری در شناساندن چهره صلح‌دوست کشورمان.

پروژه عکس خلاقانه «و این قهرمان، واقعی است» در پیاده‌روی خیابان انقلاب با عکاسی زهرا استادزاده، مجتبی حیدری، علی دهقان، اشکان پردل و پوریا ترابی به عنوان اولین نمایشگاه آژانس عکس مستند سو و با موضوع کارآفرینان برتر مناطق روستایی و محروم سراسر کشور.

معلمی در پایان از تعویق زمان برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: به منظور همراهی با جریان عمومی جامعه، حفظ سلامت مخاطبان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا آیین معرفی چهره و رویداد شاخص هنر انقلاب اسلامی در ششمین دوره برگزاری خود به خردادماه سال ۹۹ موکول می‌شود، اما هفته هنر انقلاب اسلامی که هر سال همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی از ۱۹ فروردین‌ماه آغاز می‌شود، در این هفته از طریق پخش ویژه برنامه‌های تلویزیونی و فضای مجازی با گرامیداشت اقدامات صورت گرفته در زمینه هنر انقلاب با مخاطبان خود در ارتباط خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار