مديركل حفظ آثار دفاع مقدس كرمانشاه:

عملیات والفجر ۱۰ از نادرترین مانور‌ها در طول دفاع مقدس بود

سردار «ناصر باباخانی» گفت: عملیات والفجر ۱۰ به تعبیر کلاسیک از نوع مانور احاطه‌ای بود و چنین مانوری که در حقیقت وضعیت زمین آن را تعیین می‌کرد، از جمله نادرترین مانور‌ها در طول عملیات‌های گذشته بود.
کد خبر: ۳۸۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲ - 15March 2020

عملیات والفجر ۱۰ از نادرترین مانور‌ها در طول دفاع مقدس یودسرتیپ دوم پاسدار «ناصر باباخانی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرمانشاه در خصوص چگونگی عملیات والفجر ۱۰، اظهار داشت: عملیات غرور آفرین والفجر ۱۰ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ در چند محور از مرز‌های استان کرمانشاه آغاز و ۱ هزار و ۲۰۰ کیلومتر از خاک عراق به دست توانمند رزمندگان دلاور دوران دفاع مقدس آزاد شد و به مناطق استراتژیکی و سد دربندیخان عراق تسلط بیدا کردند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: با محاصره کامل دشت زور و تصرف نقاط مهم این منطقه از جمله شهر‌های حلبچه، دجیله، خرمال و همچنین تسخیر چند پادگان نظامی، اهداف اصلی عملیات والفجر ۱۰ به جز ارتفاعات شاخ شمیران و شاخ سورمر در جنوب دریاچه دربندیخان تأمین شد و تجهیزات نظامی فراوانی از دشمن منهدم یا به غنیمت درآمد.

وی فریب و غافلگیری دشمن در این عملیات را چنین عنوان کرد: از آن‌جا که دشمن می‌پنداشت سمت اصلی عملیات ایران سد دربندیخان در محور جنوبی منطقه حلبچه است، در برابر اقدام قرارگاه قدس در ارتفاعات سورن حرکت مناسبی انجام نداد و هنگامی به خود آمد که دیگر دیر شده بود چرا که رزمندگان جاده‌ی اصلی آنان را در پل گردکو تصرف و تأمین کرده و ارتباط شمال جنوب قطع شده بود و از طرفی همه نیرو‌های عراقی در دشت زور در محاصره قرار گرفته بودند.

باباخانی افزود: عملیات والفجر ۱۰ به تعبیر کلاسیک از نوع مانور احاطه‌ای بود و با اجرای این مانور دشمن به طور کامل محاصره شد. چنین مانوری که در حقیقت وضعیت زمین آن را تعیین می‌کرد، از جمله نادرترین مانور‌ها در طول عملیات‌های گذشته بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای و رزمندگان غیور شرکت کننده در این عملیات گفت: شهدا با جان گرانبهای خود برای خدا و زنده نگهداشتن انقلاب اسلام جنگیدند و ما باید راه وروش آنان را در تمامی کار‌ها سرمشق خود نگه داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار