آسیب کاربران وطنی به جامعه در شرایط بحرانی

فضای مجازی فرصتی است برای ایجاد آرامش روانی نه ایجاد ناامنی، کاربرانی در این فضا مشغول فعالیت هستند اوضاع بحرانی کنونی را بیش از آنچه هست نگران کننده جلوه می‌دهند و در این میان عده‌ای نیز به جای آنکه وارد میدان ایثارگری وارد شوند، افراد دیگر را نیز تمسخر می‌کنند تا دنبال‌کننده‌های خود افزایش دهند.
کد خبر: ۳۸۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵ - 17March 2020

آسیب کاربران وطنی به جامعه در شرایط بحرانیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ بدون فرهنگ‌سازی نمی‌توان ابزار مدرنیته را وارد کشور کرد و در مقابل مدعی شد درحال رشد و توسعه هستیم. اهمیتی ندارد ابزاری را که وارد می‌کنیم از کدام فرهنگ سربرآورده است، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که ابزار مورد نظر قرار است چه کارکردی داشته باشد و چه کاستی‌هایی را جبران کند. یکی از این ابزارها فضای مجازی در همه اشکال آن اعم از اینستاگرام، توییتر، تلگرام و ... است.

اگر کاربرانی که در این فضا مشغول فعالیت هستند به ابعاد و ظرایف آن آگاهی نداشته باشند، حکایت تیغ دادن به زنگی مست است. شاید در شرایط عادی با مسئله حادی مواجه نباشیم اما بسیار تجربه کرده‌ایم که در شرایط بحرانی فضای مجازی چه جوی نگران‌کننده‌ای ایجاد می‌کنند. در سیل و زلزله، اتفاقات آبان، چهارشنبه‌های سفید، سقوط هواپیمای اوکراینی و ... بسیاری از کاربران خواسته و ناخواسته اقدام به انتشار تصاویری کردند که کاملاً عاری از حقیقت بودند و با القای حس ناامنی سعی داشتند همه‌چیز را ازدست‌رفته نشان دهند و البته که معاندان و دشمنان نظام از این فرصت نهایت استفاده را می‌کنند تا به منافعی که در نظر دارند برسند.

دریکی دو، سه هفته اخیر که کشور با ویروس کرونا درگیر شده‌ و تعدادی از هم‌وطنان ما جان خود را از دست داده‌اند با ویدئوهایی در فضای مجازی روبه‌رو می‌شویم که کاملاً غیراخلاقی و غیرانسانی هستند. با تعطیل شدن طولانی‌مدت مراکز آموزشی و حضور نیافتن دانش‌آموزان در مدارس تعدادی از معلمان سعی کردند در کنار سایر اقشار ایثارگران که وارد میدان مقابله با کرونا شده‌اند، قدمی بردارند.

اخیراً معلمی که سال‌ها خدمت کرده برای جبران عقب‌ماندگی دانش‌آموزانش کاری کند و از همان فضای مجازی که عده‌ای درکی از کارکرد آن ندارند، استفاده کرده و قدمی مثبت بردارد. اشتباه لبی این معلم در ادای یک واژه لاتین سبب شد تا موجی از ویدئوهایی با این موضوع ساخته شود که جز تمسخر این معلم چیز دیگری در پی نداشت و درنهایت اقدامی حسنه‌ای که می‌توانست سبب حضور دیگر معلمان را فراهم کند در همان ابتدای راه متوقف شد.

شاید این معلم عزیز نتواند یک واژه بیگانه را به‌درستی ادا کند اما قطعاً شأن او بالاتر از خانم بازیگر بی‌سوادی است که با سوءاستفاده از نگرانی مردم اقدام تبلیغ اقلام بهداشتی تقلبی می‌کند و دستمزد هنگفتی نیز به جیب می‌زند. کاربران فضای مجازی هیچ واکنشی نسبت به این اقدام غیرانسانی خانم بازیگر نمی‌دهند و او همچنان محبوب است اما همان کاربران در کمترین زمان ممکن ویدئوهای شرم‌آوری علیه آن معلم متعهد می‌سازند تا از چالش تمسخر کردن عقب نمانند و جالب اینکه همه آن‌ها به یک تمدن 2500 ساله‌ نیز تفاخر می‌کنند.

برخی افراد سفارش به نام و یاد خدا و دعا کردن را نشانه تحجر می‌دانند و یک سلبریتی نیز در مقابل دوربین سفارش به رقص و ولنگاری می‌کند و این اقدام در فضای مجازی تحسین می‌شود اما همین کاربرانی که دعا کردن را عقب‌ماندگی تصور می‌کنند، در مقابل ترامپ زبان به تحسین می‌گشایند که روزی را به نام روز نیایش تعیین کرده تا با دعا کردن ویروس کرونا را دفع کنند. اینکه چرا یک عمل در این کشور ما قبح است و همان عمل در کشور آمریکا حسن تلقی می‌شود موردی است که خود کاربران باید توضیح دهند.

خلاصه مطلب این‌که متأسفانه بسیاری از ما هنوز نه‌تنها سواد رسانه‌ای نداریم که از کارکرد فضای مجازی نیز بی‌اطلاع هستیم و با داشتن یک‌چند صفحه در اینستاگرام هنوز سره را از ناسره تشخصی نمی‌دهیم. کاش آن‌قدر که چشم و گوش تیز می‌کنیم برای بردن عرض دیگران کمی در آینه به ذات خود نیز بنگریم و بدانیم شان و وظیفه انسانی ما در شرایطی که تعدادی از هم‌وطنان ما جان خود را از دست داده‌اند چه چیزی را طلب می‌کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار