مديركل حفظ آثار دفاع مقدس كرمانشاه:

ماه «اسفند» یادآور موجی از جنایات رژیم صدام است

سردار «ناصر باباخانی» گفت: ماه اسفند یادآور موجی از جنایات رژیم صدام است، بمباران چند منطقه مسکونی همچون حلبچه و نودشه و نیز به کار گرفتن مواد شیمیایی در چند منطقه جنگی بر خلاف معاهدات بین‌المللی از جمله این جنایات بود.
کد خبر: ۳۸۸۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰ - 16March 2020

بمباران ها صدام در شهرها حس وطن‌پرستی را در بین مردمان شهر‌ها افزایش دادسرتیپ دوم پاسدار «ناصر باباخانی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرمانشاه در خصوص ۲۶ اسفند سالروز بمباران پناهگاه پارک شیرین در سال ۱۳۶۶ اظهار داشت: ماه اسفند یادآور موجی از جنایات رژیم صدام است، بمباران چند منطقه مسکونی همچون حلبچه و نودشه و نیز به کار گرفتن مواد شیمیایی در چند منطقه جنگی بر خلاف معاهدات بین‌المللی از جمله این جنایات بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: بمباران پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه یکی از جنایات جنگی عراق در جنگ علیه ایران است که در ۲۶ اسفند ۱۳۶۶ رویداد. در جریان این رویداد این پناهگاه مورد اصابت موشک قرار گرفت که حدود ۱۰۰ کشته و ۳۰۰ مجروح بجا گذاشت. موشک از داخل هواکش وارد پناهگاه شد و منجر به افزایش شدید تلفات شد. اغلب قربانیان زن و کودک بودند. کرمانشاه در دوران جنگ عراق علیه ایران هزاران بار بمباران و موشک‌باران شد.

وی افزود: پس از پایان جنگ محل پناهگاه در سال ۱۳۷۴ به موزه دفاع مقدس کرمانشاه تبدیل شد که اولین موزه دفاع در ایران است. این موزه با مساحت ۳ هزار و ۱۴۵ مترمربع در سه طبقه احداث شده که شامل سالن بزرگ نمایشگاه دفاع مقدس در طبقه همکف، تالار شهدا و استقرار دفتر اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در طبقه دوم است. در فضای بیرونی مرکز فرهنگی چند دستگاه تانک و نفربر، قسمتی از یک هواپیمای منهدم شده و لاشه یک بالگرد خودی به نمایش گذاشته شده است.

باباخانی بیان داشت: هدف از این کار‌ها توسط صدام عفلقی به منظور شکستن روحیه مردمی در طرف مقابل جنگ انجام می‌شد. در مجموع غیر از سری پنجم جنگ شهر‌ها که توسط نیروی هوایی ارتش عراق انجام شد در بقیه حملات هر دو طرف جنگ از دست یافتن به نتایج مورد نظر خود باز می‌ماندند. در واقع این بمباران‌ها نتیجه‌ای برعکس از هدف نظامی آن‌ها بدنبال داشت و آن این بود که حس وطن‌پرستی را در بین مردمان شهر‌ها افزایش داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها