یادداشت/ میثم بشیرنژاد

«کرونا»، «انسانیت» و روز‌هایی که خواهند گذشت

یادمان باشد امسال تعطیلات نوروز با ماندن در خانه و سفرنکردن اتفاق ناگواری پیش نخواهد آمد، بلکه بیشتر حال جانبازان، معلولان و افرادی که بخاطر بیماری‌های طولانی مدت، سالهاست خانه‌نشینی مسلک آنها شده‌ است را تا حدی درک خواهیم کرد.
کد خبر: ۳۸۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵ - 18March 2020

کرونا، انسانیت و شرایطی که از آن عبور خواهیم کرد گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- میثم بشیرنژاد؛ ویروس کرونا پس از شیوع در چین و جان‌باختن هزاران نفر در ووهان و پُرجمعیت‌ترین کشور جهان، بیش از یک ماه است که دنیا را درگیر خود کرده و هرروز شاهد افزایش مبتلایان و فوتی‌ها توسط این ویروس ناشناخته و میهمان ناخوانده هستیم.

هرچند درمان قطعی و کامل برای این ویرانگر تا کنون پیدا نشده است، اما راهکار‌هایی از سوی سازمان جهانی بهداشت و متولیان بهداشت و سلامت کشور‌ها برای مردم ارائه می‌شود که می‌تواند از شیوع و گسترش بی رویه ویروس کرونا در دنیا جلوگیری کند و تا حد زیادی سلامت افراد را تضمین کند. 

با این اوصاف متاسفانه در یک ماه اخیر به علت مبتلا شدن به ویروس کرونا بسیاری از هموطنان عزیزمان را از دست دادیم و هزاران نفر هم این روزها میهمان بیمارستان‌ها هستند که به تعدادشان هم اضافه می‌شود. 

هرساله در چنین روز‌هایی کشورمان با پیک سفر‌های نوروزی همراه بود و همه خوشدل و امیدوار پس از یکسال کار و فعالیت اسباب سفر را آماده می‌کردند. اما باید قبول کنیم که شرایط امسال بسیار خاص‌تر و متفاوت‌تر از سنوات گذشته است، آمار و ارقام هیچ گاه دروغ نمی‌گویند و هشدار‌های گاه و بیگاه وزارت بهداشت و مسئولان نشان می‌دهد که اگر با درایت و هوشیاری از این شرایط عبور نکنیم، متاسفانه با بحران شدیدتری روبه رو خواهیم شد، کما اینکه متاسفانه این روز‌ها شاهد فوت بسیاری ازهموطنان هستیم که شاید با کمی مراقبت و پیشگیری امروز می‌توانستند سال نو را در کنار خانواده و دوستان خود جشن بگیرند.

تا خیلی دیر نشده، هشدار‌ها را جدی بگیریم و با ماندن در منزل هم مراقب سلامت خود باشیم و هم اطرفیان و سایرهموطنانمان؛ که خدایی ناکرده با از دست دادن زمان دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت. 

یکی از مهمترین دعا‌هایی که در ابتدای سال همه برای خود و دیگران دارند، دعای سلامتی است، که امسال بیش از پیش اهمیت این موضوع به وضوح دیده می‌شود. پس چه بهتر که اگر دوست داریم خود، خانواده، آشنایان و دوستانمان همیشه سلامت در کنار ما باشند، سرعت شیوع ویروس کرونا را جدی بگیریم.

نکته‌ای‌ که در موضوع کرونا بیش از هر چیزی به چشم می‌آید موج نگرانی و استرسی است که که قاطبه جامعه را نگران کرده است. بخشی مربوط به خود ابتلا به ویروس کروناست که همه حق دارند نسبت به این موضوع تا حدی حساس باشند و نگران. اما نگرانی بیش از حد هم درست نیست چرا که با رعایت مسائل بهداشتی و توصیه‌های کارشناسان حوزه سلامت می‌توان پیشگیری لازم را انجام داد.

اما موضوع دیگری که امروز بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده افزایش قیمت برخی کالا‌های اساسی و نایاب شدن آن‌ها در بازار است که در این خصوص دولت گفته جای نگرانی نیست. اما با این حال لازم است که فروشندگان محصولات موردنیاز مردم، اعم از  عرضه کنندگان خوراکی‌ها، لوازم بهداشتی، میوه فروشی‌ها و... در شرایط موجود که بسیاری از مشاغل روز‌های سخت و دشواری را سپری می‌کنند، کمی بیشتر از قبل انصاف را رعایت کنند و با کمترین سود بر روی اجناس خود، در این روز‌گاری که نیاز هست همه هوای همدیگر را داشته باشیم. همنوع دوستی خود را بهتر و بیشتر اثبات کنیم.

این روز‌ها با توکل به خدا و همت کادر درمانی و پزشکی و همراهی مردم می‌گذرد، و این انسانیت است که ماندگار می‌شود. به اندازه کافی شرایط سختی در سالی که گذشت تجربه کردیم. بیاییم با ماندن در خانه و حفظ سلامت خود و خانواده، سال جدید را خوب و با سلامت جسم و روح آغاز کنیم.

بدون تردید توصیه‌های وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت در خصوص مقابله با ویروس کرونا و رعایت نکات بهداشتی می‌تواند بخشی از دلنگرانی‌های افراد را مرتفع کند.

یادمان باشد امسال با سفرنکردن و ماندن تعطیلات نوروز درخانه، اتفاق ناگواری پیش نخواهد آمد، و حتی در واقع خود و خانواده‌هایمان را بیمه می‌کنیم و می‌توان گفت بیشتر حال جانبازان، معلولان و افرادی که بیماری‌های طولانی مدتی دارند و سالهاست خانه‌نشینی سبک وسیاقشان شده‌ است را تا حدی درک خواهیم کرد.

و سخن آخر اینکه با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و کسادی که در برخی کسب و کارها پیش آمده، چه خوب است که هر کس با توجه به توان مالی خود افراد بی‌بضاعت و کم ‌استطاعتی که در همسایگی خود دارند را کمی بیشتر دریابند، چه بسا لبخند آوردن بر لبان یک کودک یتیم یا مریضی که از عهده مخارج بیماری‌اش بر نمی‌آید، یکسال آدم را از بلایا بیمه کند، باید گفت امروز بیش از هر زمانی لازم است همدلی‌ها افزایش یابد و پُررنگ شود، انسانیت درهمین نزدیکی است.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها