خلاصه قدم‌های انس با قرآن و حدیث

نبی اکرم (ص) پیرامون انس با قرآن و حدیث فرمود: «کسی که چیزی از قرآن در سینه‌اش نیست، مانند خانه ویرانه است».
کد خبر: ۳۸۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ - 21March 2020

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برنامه‌ای در جهت انس بیشتر اقشار مختلف جامعه (با حداقل سواد دیپلم)، طلاب و دانشجویان با قرآن کریم و احادیث مطرح شده که به آن می‌پردازیم.

خلاصه قدم‌های انس با قرآن و حدیث

پنج وظیفه ما نسبت به قرآن کریم

۱- انس و قرائت دائمی قرآن: ﴿فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ: هرچه از قرآن برای شما آسان است بخوانید﴾ «مزّمل، ۲۰»

۲- زیباخواندن قرآن: ﴿وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً: قرآن را با آرامش و صدای خوش تلاوت کن﴾ «مزّمل، ۴»

۳- حفظ قرآن: تمجید قرآن از حافظان قرآن: ﴿بَلْ هُوَ آیاتٌ بَیِّناتٌ فی صُدُورِ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ﴾ «عنکبوت، ۴۹»

نبی اکرم (ص): «کسیکه چیزی از قرآن در سینه‌اش نیست، مانند خانه ویرانه است» (میزان الحکمة، ج ۹، ص ۳۴۰)

بنابراین اگر حفظ تمام قرآن هم ممکن نباشد، باید برای حفظ بخشی از قرآن با دو روش ذیل که در توان همه افراد است، تلاش نمود: تلاوت روزانه حداقلّ ۵۰ آیه + حفظ موضوعی لااقل ۳۰۰ آیه.

۴- تدبر در قرآن: ﴿کتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْک مُبارَک لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ: کتابی باعظمت را به سوی تو فرستادیم که پر خیر و برکت است تا همگان در آیات آن بیندیشند﴾صاد، ۲۹،

۵-عمل به دستورات قرآن (ربّانی شدن): ﴿کونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکتابَ وَ بِما کنْتُمْ تَدْرُسُون: از آن روی که کتاب آسمانی را به مردم یاد می‌دادید و معارف و احکام آن را فرا میگرفتید، مردانی الهی باشید﴾) آل عمران، ۷۹» بنابراین برای «ربّانی شدن» باید به یادگیری و تدریس و نشر معارف قرآن کریم پرداخت.

سه وظیفه ما نسبت به احادیث اهل بیت (ع)

۱- حفظ دست کم ۴۰ حدیث و به کار بستن آن: امام صادق ع فرمودند هرکس که چهل حدیث از احادیث ما را حفظ کند، خدا در روز قیامت او را عالمی فقیه مبعوث می‌کند. «الکافی، ج ۱، ص ۴۹»

۲- بیان احادیث حفظ شده در محافل: پیامبر اکرم ص: احادیث را حفظ کنید و به دیدار هم بروید و حدیث بگویید، چراکه حدیث صیقل دلهاست؛ قطعاً چنین است که دل‌ها زنگار می‌گیرد همانطور که شمشیر زنگ می‌زند، و جلای دل زنگار گرفته، حدیث است. «الکافی، ج ۱، ص ۴۱»

۳- نشر کلمات اهل بیت ع در سراسر دنیا: امام رضا ع خدا رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را زنده بدارد، به این نحو که علوم ما را فرا گرفته و آن را به مردم نیز بیاموزد، زیرا اگر مردم زیبائی و شُکو ه سخن ما را دریابند حتماً به ما گرایش پیدا کرده و پیرو ما می‌شوند. «معانی الاخبار، ص ۱۸۰»

میان تمام کتب حدیث «نهج البلاغه و صحیفه سجادیه» جایگاه رفیعی دارند به طوری که امام و رهبری سه کتاب» قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را «در «کتاب انس» می‌دانند.

۱- امام خمینی (ره) می‌فرمودند: ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه که بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است... از امام معصوم ماست... ما مفتخریم که... صحیفه سجادیه این زبور آل محمد (ص)... از ما است. «وصیت نامه، ص ۶»

۲- رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمود: توصیه می‌کنم که شما عزیزان با نهج البلاغه انس پیدا کنید... اگر خدای متعال توفیق داد و یکقدم جلو رفتید، آن وقت با صحیفه سجّادیه که علی الظّاهر فقط کتاب دعاست، اما آن هم مثل نهج البلاغه، کتاب درس و کتاب حکمت و کتاب عبرت و کتاب راهنمای زندگی سعادتمندانه انسان است انس بگیرید. «۷۸/۹/۱»

منبع: حوزه

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها