وزارت خارجه برای تحقق «جهش تولید» توسعه صادرات را تسهیل کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دستگاه دیپلماسی می‌تواند نقش تسهیل‌گر برای توسعه صادرات کشور داشته باشد و همین موضوع باعث افزایش تولید در کشور می‌شود.
کد خبر: ۳۸۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴ - 22March 2020

وزارت خارجه برای تحقق «جهش تولید» توسعه صادرات را تسهیل کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، شعیب بهمن کارشناس مسائل سیاست خارجی در مورد وظیفه دستگاه دیپلماسی برای تحقق شعار «جهش تولید» که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سال ۹۹ نام گذاری کردند، اظهار داشت: هرچند دستگاه سیاست خارجی به صورت مستقیم متولی امر تولید نیست؛ ولی وزارت امور خارجه می‌تواند تسهیل‌گر تولید باشد. به معنی اینکه این نهاد به‌عنوان مهم‌ترین دستگاهی که با سایر کشورها در ارتباط است، می‌تواند زمینه را برای توسعه صادرات محصولات تولیدی کشورمان فراهم کند.

وی ادامه داد: دستگاه سیاست خارجی می‌تواند نقش تسهیل‌گر برای توسعه صادرات کشور داشته باشد و همین موضوع باعث افزایش تولید در کشور می‌شود. هرچه تقاضا برای کالا و خدمات تولیدی کشورمان بیشتر شود، تولید آن نیز در داخل بیشتر شده و به رونق اقتصادی منجر می‌شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در شرایط تحریمی که ایران در آن قرار دارد، استراتژی کشور باید به سمتی حرکت کند که به توسعه صادرات محصولات غیرنفتی ختم شود و در این زمینه وزارت امور خارجه و به خصوص معاونت اقتصادی این وزارتخانه باید تلاش مضاعفی از خود نشان دهند.

بهمن با اشاره به همسایگی ایران با ۱۵ کشور افزود: در منطقه‌ای که ما قرار داریم، بسیاری از محصولات تولیدی ایران می‌تواند در بازارهای همسایه حضور داشته و به فروش رود. در همین زمینه وزارت خارجه با نقش تسهیل‌گری در تجارت و صادرات می‌تواند در رونق و جهش تولید نقش داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه به قراردادهای حذف ترجیحات متقابل با کشورهای همسایه عنوان کرد: ما در روابط اقتصادی و بین‌المللی خود با چندین مشکل رایج مواجه بوده‌ایم که بحث تعرفه‌های گمرکی، مسائل مربوط به گمرکات و مسائل و تبادلات بانکی است که در این موضوعات وزارت امور خارجه نقش بارزی در حل آنها می‌تواند ایفا کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: با رایزنی‌های مستمری که وزارت امور خارجه باید داشته باشد، می‌توان برخی بانک‌های کوچک که اشتیاق زیادی برای همکاری با ایران داشته و در کنار آن نسبت به تحریم‌ها نیز آسیب پذیری ندارند را شناسایی و از طریق آن مسیر تجارت را گشود و به توسعه تجارت کمک کرد.

بهمن با اشاره به امضای موافقتنامه میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۹۸ خاطرنشان کرد: این اتفاق خوبی بود که بیش از ۵۰۰ کالا با تعرفه کم یا بدون تعرفه را می‌توانیم صادر کنیم که این موضوع به رونق تولید می‌انجامد و در شرایط تحریمی کشورمان بسیار راهگشا است. ما متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم که از تمامی ظرفیت‌های اوراسیا استفاده کنیم و باید در مسیر بهره برداری درست از این اتحادیه تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه به دلیل آنکه نمایندگی دولت در جهان بوده و ارتباطات گسترده بین‌المللی دارد، می‌تواند در زمینه مسائل بانکی و برداشته شدن یا کاهش تعرفه‌های گمرکی اقدام کرده که این موضوع سبب جهش تولید در کشور خواهد شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 900

نظر شما
پربیننده ها