معلم قمی در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

وقتی ساخت ماکت اشک دانش آموز را در می‌آورد + تصاویر

دانش آموزی همراه پدرش تابوت شهیدی را می‌سازد، صدای ضربه چکش و میخ با نوای هق هق گریه در هم می‌آمیزد و صحنه باشکوهی را از نقش اعجازگونه حضور شهدا در زندگی روزمره رقم می‌زند.
کد خبر: ۳۸۹۱۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵ - 19June 2020

گروه استان‌های دفاع‌پرس _ ابوالفضل بمانی: دانش آموز همراه پدرش تابوت نمادین شهیدی را می‌سازد تا به عنوان کار عملی تحویل مدرسه دهد، صدای ضربه چکش و میخ با نوای هق هق گریه و قطرات اشک‌هایی برآمده از احساس پاک پدر و دختر، در هم می‌آمیزد و صحنه باشکوهی را از نقش اعجازگونه حضور شهدا در زندگی روزمره رقم می‌زند.

روایت نقش هدایت کننده شهدای والامقام در زندگی روزمره، روایتی متقن است که ریشه در حیات جاودانه شهدا دارد به طوری که حتی ساخت ماکت‌هایی مرتبط با شهیدان در روح و جان افراد بخصوص نسل جوان تاثیر شیرین خود را می‌گذارد.

برپایی یادواره‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با شهدا با مشارکت دانش آموزان و وجود دبیران دلسوز و متعهد و دردآشنا از موثرترین عواملی است که موجب انگیزش دانش آموزان و تعلق خاطر بیشتر آن‌ها نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود.

خانم «اکرم رساپور» از دبیران پرتلاش و باانگیزه و عضو کانون بسیج فرهنگیان شهید بیطرفان ناحیه ۳ آموزش و پرورش قم است؛ برپایی نمایشگاه آثار حجمی مرتبط با شهدا در بهمن سال ۹۸ در حاشیه سی و سومین یادواره یکهزار شهید دانش آموز و فرهنگی استان قم، فرصتی را پیش آورد تا در مورد ماکت های موجود در این نمایشگاه گفتگویی با این معلم فرهیخته داشته باشیم.

دفاع‌پرس: لطفا در مورد مدرک و رشته تحصیلی و تدریس خود توضیح دهید.

متولد قم و دارای مدرک لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و دارای ۲۱ سال سابقه تدریس زبان هستم و چندین سال است که در دبیرستان دخترانه متوسطه اول ریحانه هم زبان انگلیسی و هم آمادگی دفاعی تدریس می‌کنم.

دفاع‌پرس: محتوای درس آمادگی دفاعی پایه نهم از چه مطالبی تشکیل شده است؟

وضعیت جهان امروز و دسیسه‌های استکبار، اقتضا می‌کند که دانش آموزان ما نسبت به حوادث پیرامون خود هوشیاری کاملی داشته باشند تا بتوانند به فرموده رهبر عزیز انقلاب، قوی شوند و در حفظ استقلال فرهنگی و سیاسی کشور و پیشرفت میهن اسلامی که از مولفه‌های مرتبط با جهش تولید است، نقش مؤثری داشته باشند.

بر این اساس کتاب آمادگی دفاعی برای دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه تدوین شده و مباحثی همچون امنیت، تهدید، تهاجم، انواع دفاع، پدافند غیرعامل، انقلاب اسلامی و پیوند آن با نهضت عاشورا، نظام جمع و جنگ‌افزارشناسی، جنگ نرم، شهدای شاخص، شناخت بسیج و هشت سال دفاع مقدس و آمادگی در برابر زلزله، سرفصل‌های آن را تشکیل می‌دهد.

دفاع‌پرس: در مورد سابقه نمایشگاهی که در حاشیه یادواره شهدای دانش آموز و فرهنگی قم برگزار شد، توضیح دهید.

این نمایشگاه به مدت چهار سال و هر سال به یک نام برپا می‌شود؛ نمایشگاه سال اول را به یاد برادرم دانش آموز شهید «مجید رساپور» نامگذاری کردم که در اسفند سال ۱۳۶۴ در منطقه فاو-عملیات والفجر ۸- به شهادت رسید، نمایشگاه دوم تا چهارم نیز به نام «لاله‌های آسمانی»، «یاد یاران» و «افلاکیان خاکی» نامگذاری شد.

دفاع‌پرس: دانش آموزان چگونه به ساخت ماکت سوق داده شدند؟

فعالیت‌های عملی و تحقیقی‌ای در کتاب برای دانش آموزان تعریف شده که در آزمون نهایی، علاوه بر ۱۲ نمره تئوری، شامل ۸ نمره عملی نیز می‌شود؛ سال دومی که این کتاب را تدریس می‌کردم، از دانش آموزان خواستم که معادل ۸ نمره عملی و مطابق مطالبی که خوانده اند، ماکت‌هایی را بسازند.

دفاع‌پرس: واکنش اولیاء دانش آموزان چه بود؟ آیا همکاری می‌کردند؟

تاکید کرده بودم که ماکت‌ها حتما دست ساز خود آن‌ها و با حداقل زحمت تهیه شود و از وسایل ساده و کم هزینه و بازیافتی و بیشتر از جعبه‌های کارتنی استفاده کنند؛ اوایل کار والدین مخالفت زیادی کردند و من هر بار ضرورت کار را برای آن‌ها توضیح می‌دادم؛ در هر خانواده‌ای که مشکلی وجود داشت، خودم وسایل را تهیه می‌کردم و تحویلشان می‌دادم تا بسازند.

دفاع‌پرس: پس در کارتان خیلی جدی بودید؟

بله. به سه دلیل. اول اینکه کار عملی درس دفاعی آن‌ها بود و حتما باید انجام می‌شد، دوم اینکه یقین داشتم تعامل اولیاء در ساخت ماکت در روحیه آن‌ها تاثیرگذار است و موجب آشنایی بیشتر خانواده‌ها با مقوله‌هایی از جنس ایثار و شهادت می‌شود و سومین دلیل هم این بود که حرکت در این مسیر، نوعی پدافند غیرعامل است و نوجوان را از خطرات آسیب‌های دشمنان در فضای جنگ نرم محافظت می‌کند.

دفاع‌پرس: در این زمینه بازخورد و یا خاطره‌ای هم دارید؟‌

می‌توان گفت در پشت هر ماکت و دست سازه‌ای که در غرفه‌های نمایشگاه استفاده شد، خاطره‌ای ناب وجود دارد؛ به عنوان نمونه دانش آموزی تعریف می‌کرد که وقتی با پدرم تابوت نمادین شهید را می‌ساختیم، هر دو گریه می‌کردیم؛ دانش آموز دیگری می‌گفت من تا به حال به گلزار شهدا نرفته بودم، ولی به خاطر ساخت ماکت همراه پدرم چنین بار به زیارت مزار شهدا رفتیم. حتی دانش آموزانی هم داشتیم که به لحاظ ظاهری خیلی اهل رعایت نبودند، اما ساخت ماکت، منجر به تغییر رفتار در آنان شد.

دفاع‌پرس: چه افرادی در برپایی نمایشگاه به شما کمک کردند؟

نمایشگاه با همکاری و پشتیبانی فوق العاده مدیر محترم مدرسه خانم «کبری قلندران» و کمک تعدادی از دانش آموزان و پدران آن‌ها برپا شد البته مسئولان اداره کل آموزش و پرورش و ناحیه ۳ هم پیگیری‌های خوبی داشتند ولی چون کار استقرار و چینش غرفه ها، زمان زیادی را می‌طلبید، گاهی همسرم نیز که از کارمندان بانک هستند، بعد از اتمام کارشان می‌آمدند به محل نمایشگاه و تا دیروقت، غرفه‌ها و ماکت‌ها را می‌چیدیم.

دفاع‌پرس: در طول چهار سال برپایی نمایشگاه، ماکت‌ها کجا نگهداری می‌شدند؟

وقتی نمره عملی ماکت‌های دانش آموزان ثبت می‌شد، دانش آموزان آن‌ها را به منازل شان می‌بردند و هر بار که نمایشگاه برپا می‌شد، دوباره می‌آوردند. دانش آموزان سال‌های گذشته هم ماکت ها را در منازل خود نگهداری می‌کنند.

دفاع‌پرس: به طور مشخص، دانش آموزان، ماکت چه چیز‌هایی را می‌ساختند؟

تنوع زیادی داشت مثلا از تابوت شهید داشتیم تا شهیدی که در سجده به شهادت رسیده و یا ماکت منطقه عملیاتی، کربلا، یادمان‌های شهدا، آسیب‌های فضای مجازی، تشییع شهدای گمنام، اسارتگاه اسیران ایرانی درعراق، گلزار شهدا، سنگ مزار شهدا که پدر یکی از دانش آموزان برای ساخت آن، با علاقه زیاد، سنگ‌های کوچکی از سنگبری تهیه کرده بود.

دفاع‌پرس: به نظر شما فعالیت هایی چون ساخت ماکت‌های دفاع مقدس چه تاثیری روی نسل جوان و نوجوان دارد؟

به نظر من پرداختن به مقوله ایثار و شهادت در قالب هنر، عامل مهمی در ماندگاری آن است بخصوص اینکه خود دانش آموزان در ساخت آن، با ابزار‌های تجسمی و هنری مشارکت داشته باشند و یقینا یکی از جلوه‌های ظهور و بروز کرامات شهدا همین ارتباط با آنان از طریق هنر است.

دفاع‌پرس: فعالیت‌های دیگری هم برای آشناسازی دانش آموزان با فرهنگ ایثار و شهادت انجام داده اید؟

در فضای نمایشگاه سرودی را با حضور دانش آموزان اجرا کردیم که بسیار تاثیرگذار بود؛ تعدادی از دانش آموزان هم با سرپرستی یکی از همکاران، در نمایشگاه آثار نقاشی و گرافیکی خلق می‌کردند، یک بار هم برای زیارت مزار شهیدان به گلزار شهدا رفته بودیم، در آنجا به دانش آموزان گفتم نگاه کنید همه این شهدا کم سن وسال هستند، ولی در راه هدف مقدسی از جان خود گذشتند و امروز امنیت کشور ما مرهون آنان است و باید با مسئولیت شناسی و عمل به تکالیف خود، قدردان آن رشادت‌ها باشیم.

دفاع‌پرس: امروز چه مسئولیتی در قبال شهدا متوجه افراد جامعه بخصوص نسل جوان است؟

نسل جوان باید با آموزه‌های دوران دفاع مقدس بخصوص با شهدای شاخص که زندگی و رزم و ولایت پذیری آنان نقش الگودهی و تربیتی دارد، آشنا شوند و به وصیتنامه‌های شهیدان عمل کنند، زیرا همه ما مدیون خون شهدا هستیم و باید دین خود را به آنان ادا کنیم؛ باید حرفی داشته باشیم برای گفتن که بعد از آن‌ها برای پاسداشت دستاورد‌های انقلاب چه کردیم.

دفاع‌پرس: از اینکه در این گفتگو شرکت کردید، سپاسگزارم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار