یادداشت/ محمد رضا هقانزاده؛

عملیات بیت المقدس 4 چگونه رخ داد؟

به منظور پاسخ ددمنشی های صدام ملعون؛ رزمندگان اسلام جهت تکمیل عملیات والفجر 10، عملیات بیت المقدس 4 را در تاریخ 67/1/6 با رمز مبارک یا ابا عبدالله (ع) در منطقه عمومی بندیجان آغاز کردند.
کد خبر: ۳۸۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ - 25March 2020

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، «محمدرضا دهقانزاده بافقی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بافق در یادداشتی به مناسبت سالگرد عملیات بیت المقدس 4 آورده است:

«بعد از عملیات والفجر 10 که در منطقه غرب در استان سلیمانیه عراق انجام شد چندین شهر و روستا از جمله حلبچه، خرمال، دوجیله، طویله که کردنشین بودند آزاد شد.  رژیم بعث عراق آن منطقه خصوصا شهر حلبچه را ناجوانمردانه بمباران شیمیایی کرد و حدود 5000 هزار نفر را قتل عام کرد.

به منظور پاسخ ددمنشی های صدام ملعون که اقدام به بمباران شهرهای ایران می کرد رزمندگان اسلام در مناطق عملیاتی جواب دشمن را می دادند و حاضر به بمباران شهرهای عراق نبودند لذا جهت تکمیل عملیات والفجر 10، عملیات بیت المقدس 4 در تاریخ 67/1/6 با رمز مبارک یا ابا عبدالله (ع) در منطقه عمومی در بندیجان آغاز شد.

منطقه عملیاتی از شمال به دریاچه دربندیخان و شاخ ثمورژیان از جنوب به دشت مرتکه و ارتفاعات شاخ خشیک و بمو از شرق به رودخانه زیمکان و کوه بیزل از غرب به سد دربندیخان و ارتفاعات قاشتی منتهی می گردید و مهمترین عوارض آن شاخ سورمر وشاخ شمیران، برددکان، دریاچه دربندیخان و دشت تولبی است که ارتفاعات منطقه بر عقبه دشمن و خودی تسلط دارد.

رزمندگان می بایست خود را به پشت دشمن می رساندند و با شکستن خط اول و تامین ساحل دشمن ارتفاعات شاخ شمیران وشاخ سورمر، برددکان و دشت تولبی را تصرف می کردند

بعد از نفوذ غواصان در خط دشمن و پاکسازی نیروهای رزمنده در ساعت 1 بامداد کار خود را آغاز کردند. وجود کمین ها در شیارها و ارتفاعات پیشروی را مشکل می کرد تا اینکه نزدیک صبح سرعت  پیشروی رزمندگان بیشتر شد با شنود بی سیم های دشمن ترس و آشفتگی در دشمن مشخص بود با روشن شدن هوا تیز پروازان نیروی هوایی مواضع دشمن را بمباران می کردند و ادامه کار رزمندگان نیز سهل تر می شد رزمندگان توانستند ارتفاعات مهم و استراتیژیک شاخ شمیران را تصرف کنند. نیروهای عراق جناح چپ شاخ شمیران و شاخ سورمر مقاومت می کردند.

سپاه یکم عراق در غرب مستقر بود که یک لشکر پیاده و 4 تیپ و گردان کماندویی دران محدوده مستقر بودند که با شروع عملیات 3 تیپ پیاده و یک تیپ زرهی و گردان کماندویی به آنها اضافه شده .

عملیات بیت المقدس 4 تحت فرماندهی قرارگاه فتح سپاه پاسداران متشکل از لشکر 27محمد رسول ا…(ص) لشکر 57 حضرت ابوالفضل (ع) ، لشکر 10 سید الشهداء و تیپ 18 الغدیر یزد عملیات را انجام می دادند.

با تصرف شاخ شمیران و شاخ سورمر و اسیر شدن تعدادی از نیروهای عراق، عراق نیز اقدام به بمباران شدید در عقبه رزمندگان ایران جهت جلوگیری ازرسیدن تجهیزات و تصرف دشت تولبی و فشار بر شاخ شمیران جهت تصرف مجدد نمود که نتوانست کاری از پیش ببرد و بعد از پاتکهای سنگین مجددا عراق اقدام به بازسازی یگانهای خود نمود و اقدام به پاتک جهت تصرف شاخ شمیران که مهمترین ارتفاع در منطقه بود کرد و با بمباران شیمیایی تعدادی از مواضع درپائین شاخ شمیران راتصرف کرد که مجددا رزمندگان توانستند آن مواضع راتصرف کنند.

تیپ 18 الغدیر یزدنیز نزدیکی روستای زرین اقدام به مانور نمود ، گردان حضرت رسول ا…(ص) توانست مناطقی را به راحتی تصرف کند در آن هنگام هوا کاملا روشن شده بود عده ای از نیروهای دشمن در شیارها وتخته سنگ ها پنهان شده بودند تا درصورت مهیا شدن شرایط به مقابله رزمندگان بپردازند

عراق به شدت اقدام به بمباران هوایی و شیمیایی منطقه و عقبه خصوصا محل استقرار گردانهای تیپ الغدیر نمود که جمعی از رزمندگان شیمیایی شدند.

با ورود تیپ های پیاده وکماندویی تازه نفس و پاتک سنگین عراق رزمندگان گردان حضرت رسول (ص) درمحاصره نیروهای عراق در آمدند عده ای اسیر شدند جمعی نیز دوباره به مواضع اولیه خود برگشتد و عده ای نیز شهید و مجروح گردیدند در منطقه که بچه های تیپ الغدیر بودند کار با مشکل مواجه شد و ادامه کار و عملیات امکان پذیر نبود.

دشمن اقدام به پاتک های بسیار سنگین جهت باز پس گیری دیگر مناطق کرد که کاری از پیش نبرد در حین پاتک های دشمن بچه های تیپ الغدیر استان یزد متشکل از گردانهای امام حسین(ع) و حضرت امیر (ع) روی  ارتفاعات شاخ شمیران مستقر شدند تا جلوی پاتکهای عراق که توسط کماندوهای زبده انجام می شد را بگیرند استقرار عراق برروی ارتفاعات شاخ شمیران مصادف می شد بابازپسگیری دوباره مناطق آزاد شده در عملیات بیت المقدس 4 و هم چنین بخشهای وسیعی از مناطق آزاد شده در عملیاتی والفجر 10 لذا درگیری های شاخ شمیران بسیار سنگین بود و رزمندگان قهرمان استان یزد با رشادات و پایداری خود تمام پاتکهای عراق را که با زبده ترین نیروهای عراق انجام می شد را دفع می کردند و توانستند مناطق عملیاتی را حفظ کنند در این عملیات تعداد زیادی از رزمندگان پرتوان شهرستان بافق نیز حضور داشتندوعده ای ازرزمندگان اسیر و عده ای مجروح و عده ای نیز به شهادت رسیدند. جمعی از رزمندگان گردان حضرت رسول(ص) در این عملیات مفقود بودند و کسی از انها اطلاع دقیقی نداشت که اسیر شده اند یا شهید حتی اسامی اسرا را رژیم بعث عراق اعلام نمیکرد .بعد از پایان جنگ و بازگشت آزادگان سرافراز و تفحص مناطق عملیاتی پیکر مطهر شهدا کشف شد ومشخص شد 17 نفر از رزمندگان شهرستان بافق به شهادت رسیدند.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها