آیت‌الله اعرافی:

پیشتازی طلاب جهادی در مبارزه با کرونا بیانگر دادوستد اجتماعی حوزه است

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به پیشتازی طلاب جهادی در مبارزه با کرونا گفت: حوزه وقتی حوزه است که اجتماعی باشد و در داد و ستد فرهنگی و اجتماعی حضوری جدی و فعال داشته باشد.
کد خبر: ۳۸۹۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷ - 31March 2020

پیشتازی طلاب جهادی در مبارزه با کرونا بیانگر دادوستد اجتماعی حوزه استبه گزارش دفاع‌پرس از قم، آیت‎الله «علیرضا اعرافی» امروز در دیدار «محمد ترکمانه» مدیر عامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، با اشاره به حضور جدی و فعال مردم و گروه‌های جهادی در حوادث گوناگون در کشور اظهار داشت: کرونا تجربه جدیدی بعد از حدود نیم قرن برای بشر جدید بود و جهان با یک سختی فوق العاده مواجه شد و کشور ما نیز در این آزمون بزرگ قرار گرفت.

وی افزود: لازم است از همه کسانی که در خط مقدم مبارزه با این ویروس و بیماری هستند اعم از پرشکان، پرستاران و سایر کادر درمانی در کشور، تشکر کرد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: آنچه از همه مهم‌تر و برجسته‌تر است، حضور مردم در صحنه‌های گوناگون است از شکل گیری انقلاب اسلامی تا تشکیل جهاد سازندگی، دفاع مقدس، سیل، زلزله و امروز هم مبارزه با کرونا؛ انتقال این تجربه موفق به دنیای اسلام و محور مقاومت بسیار ارزشمند و قابل توجه است که کسانی با روحیه جهادی و مخلصانه بدون کمترین مزد و مواجبی اینگونه به مردم خدمت کنند که باید از همه آنان تقدیر و تشکر کرد.

امام جمعه قم با بیان پیشتازی قم در اعلام و پیشگیری این بیماری، گفت: قم پیشتاز در شناخت کرونا و اعلام و پیشگیری از آن بود و حوزه و روحانیت نیز در این قضیه پیشتاز بودند و در همه کار‌ها و اقدامات خود نظریات کارشناسان را چه در بحث قرنطینه و چه در سایر تصمیمات اعلامی مدنظر داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به وجود ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه، گفت: از حدود دو سال قبل یک ستاد حوزوی حوادث و بحران با حضور همه نهاد‌های حوزوی شکل گرفت و در این مدت کوتاه در عرصه‌های گوناگون همانند زلزله کرمانشاه، سیل سال قبل و امروز نیز در قضیه کرونا منشأ خدمات و برکات زیادی بوده است و در سایر استان‌ها نیز این ستاد فعال است.

آیت الله اعرافی گفت: در قضیه مبارزه با کرونا صد‌ها طلبه جهادی و جوان بدون کوچکترین مزد و مواجبی و به صورت کاملا خودجوش و آتش به اختیار وارد میدان شدند و از هر کاری که برای خدمت به بیماران بود دریغ نکردند از ضدعفونی کردن معابر شهری گرفته تا حضور در بیمارستان‌ها و حتی در غسل و کفن و دفن اموات کرونایی.

وی افزود: حوزه وقتی حوزه است که اجتماعی باشد و در داد و ستد فرهنگی و اجتماعی حضوری جدی و فعال داشته باشد؛ هویت روحانیت در کنار هویت فرهنگی و مشاوره‌ای و دینی یک هویت خدمتگزار و امداد رسان نیز بوده است.

امام جمعه قم با نقد سخن کسانی که می‌گویند، چرا روحانیون و طلاب در بیمارستان‌ها حضور دارند و این کار آنان چه معنایی می‌دهد خاطرنشان کرد: روحانیت همانگونه که گره گشایی از گره‌های فکری و فلسفی دانشمندان و تبیین دقیق فلسفی انجام می‌دهد و همانند علامه طباطبایی (ره) آن گونه منشأ خدمات بزرگ در عرصه‌های گوناگون فکری و علمی و دینی می‌شود، اما در عین حال هویت آن اقتضا می‌کند که در بیمارستان‌ها هم حضور پیدا کند و به مردم و بیماران خدمت نماید و حتی در بیمارستان‌ها طی نیز بکشد و این کار آنان اتفاقا در شأن روحانیت است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: البته همانگونه که قبلا هم در دفعات گوناگون عرض کردم این حضور طلاب و روحانیون در عرصه‌های گوناگون باید مطابق با نظرات کارشناسان باشد کما این که در این مدت نیز اینگونه بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها