روحانی:

تداوم محدودیت اجتماعات/ تصمیمات درباره راه‌اندازی کسب‌وکار‌ها ۱۷ فروردین اعلام می‌شود

رئیس جمهور گفت: تصمیمات درباره کسب‌وکار‌هایی که باید بعد از ۲۰ فروردین مجدداً راه‌اندازی شود، روز یکشنبه هفته آتی اتخاذ و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
کد خبر: ۳۹۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶ - 02April 2020

روحانی: تصمیمات درباره راه‌اندازی کسب‌وکار‌ها ۱۷ فروردین اعلام می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور امروز در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: در خصوص فعالیت کسب و کار‌ها بعد از ۲۰ فروردین در جلسه امروز بحث و گفت‌وگو شد که کسب و کار‌ها بعد از ۲۲ فروردین چگونه راه‌اندازی شود و پروتکل‌ها چگونه باشد که ما در مورد بُعد اقتصادی آن گفت‌وگو کردیم، اما قرار شد بحث اصلی در وزارت کشور انجام شود.

وی افزود: روز یکشنبه ۱۷ فروردین در خصوص نحوه راه‌اندازی کسب و کار‌ها در کشور تصمیم‌گیری می‌شود و پس از اتخاذ تصمیمات به اطلاع مردم ایران خواهد رسید.

روحانی گفت: همه باید تلاش کنیم نیازمندی‌ها در کشور تأمین شود و آن‌هایی که بر سر کسب و کارشان باشد بروند و اصول بهداشتی را نیز مراعات کند.

مبارزه با فقر هم شبیه مبارزه با کرونا است

رئیس جمهور با بیان اینکه سلامت و اقتصاد مردم برای ما مهم است، گفت: مبارزه با فقر چیزی شبیه مبارزه با کرونا است و هر دوی این مهم باید مدنظر باشد.

روحانی گفت: در مورد تولید و کالا‌های اساسی برای مقابله با کرونا مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست کالا‌هایی که موردنظر است که آزاد شود به ما بدهد و بانک مرکزی نیز ترتیبات خاصی را پیش‌بینی کرده تا چگونه ارز این کالا‌ها تأمین شود.

رئیس جمهور بیان داشت: این دو قدم هم برای تخلیه بنادر ما و هم برای آمدن کالا‌ها و در دسترس عموم قرار گرفتن دو قدم بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: البته بحثی در مورد تولید داخلی ازجمله گندم کردیم که امسال الحمدالله هم محصول خوبی خواهد بود و هم به تناسب هوایی که در کشور ما حاکم است، گندم از استان‌های مختلف آماده و خریداری می‌شود و درباره خرید گندم نیز تصمیم‌گیری شد که هم بخشی که موردنیاز نان کشور است باید تأمین شده و هم برای صنوف و صنعت تصمیم‌گیری خوبی اتخاذ شد که این تصمیمات عملی خواهد شد.

روحانی افزود: نسبت به منابع ارزی و اقداماتی که وزارت امور خارجه باید انجام دهد تصمیم‌گیری و همچنین درباره روابط تجاری با سایر کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه نیز پروتکل‌های بهداشتی بحث شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امیدواریم همه مردم ما به سلامت باشند، گفت: دستگاه‌های کشور به ویژه بهداشت و درمان ان‌شاءالله بتوانند به وظایف خود به خوبی عمل کنند و از همه آن‌هایی که در این ایام تعطیلات در مراکز تولیدی مشغول فعالیت بودند و تولیدات مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان را برای سلامت مردم تهیه کردند، تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: همه اقدامات، اقدامات خوبی است و دیشب هم که با وزارت بهداشت در تماس بودم، بر این نکته تأکید شد که اکثر نیازمندی‌ها در داخل تأمین می‌شود. اکنون سه‌چهارم نیازمندی‌ها در خصوص دنیتراتول در داخل تأمین می‌شود و بقیه کالا‌ها مثل ماسک و لوازم ضدعفونی هم در داخل تولید می‌شود.

روحانی با بیان اینکه باید از همه تولیدکنندگان سپاسگزاری کنیم، گفت: حتی از تولیدکنندگان بخش‌های دیگر همچون مواد غذایی و اموال ضروری دیگر که مورد نیاز مردم است، تأمین می‌کنند و همچنین بانک‌ها که در این ایام فعال بودند و بار سنگینی بر روی دوششان بود، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: ما در آینده هم برای کسب و کارها، باز بار سنگینی را بر دوش بانک مرکزی و بانک‌ها گذاشتیم که ان‌شاءالله به خوبی انجام دهند.

به گفته وی، برای اینکه فشار اقتصادی بر روی اقشاری که در این ایام تحت فشار بیشتری قرار گرفتند و بسته‌های کاری آن‌ها به خاطر کرونا صدمه دیده تصمیماتی اتخاذ شده که بانک‌ها در این زمینه باید فعال باشند.

روحانی ضمن تشکر از پلیس و هلال احمر که در این روز‌ها بسیار فعال بودند، گفت: ان‌شاءالله بتوانیم هرچه سریعتر با تلاش همدیگر به شرایط باثباتی برسیم که همه بتوانیم به فعالیت عادی خود ادامه دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مسأله کرونا مسأله‌ای نیست که بتوانیم بگوییم فلان روز تمام می‌شود، گفت: ممکن است کرونا تا ماه‌های آینده و یا تا آخر سال با ما باشد؛ لذا ما همیشه باید در چارچوب دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت صادر می‌کند، عمل کرده و پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنیم.

وی بیان کرد: باید مراکز تولید و کسب و کار‌هایی که بعداً فعال می‌شوند و همچنین ادارات، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و باز هم ممکن است که اجتماعات برای مدت زمانی محدود شود.

محدودیت اجتماعات ادامه می‌یابد

روحانی گفت: امکان دارد که مورد نظر باشد که اجتماعات نداشته باشیم؛ چون هنوز تا پایان کار، راه زیادی در پیش است و باید توجه داشته باشیم که این فقط درباره ایران نیست، بلکه یک مسأله جهانی است و ما نیز باید رعایت کنیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: با مراعات و همکاری و یاری یکدیگر و با عنایت خداوند ان‌شاءالله از این مرحله عبور خواهیم کرد.

رسیدن به نقطه ثبات با همکاری مردم محقق شد

روحانی همچنین در بخشی دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از مردم ایران برای رعایت کامل و عمل به پروتکل‌ها در روز طبیعت و «سیزده به در» تصریح کرد: همین مراعات و همکاری اساس کاری است که امروز پیش رو داریم تا به نقطه با ثباتی ان‌شاءالله دست پیدا کنیم.

وی افزود: همه این تلاش‌ها برای این است که تعداد موارد ابتلای منجر به فوت در کشور کاهش پیدا کند و خانواده‌های داغ‌دار کمتری را شاهد باشیم و مردم بتوانند سلامت خودشان را در روز‌های آینده شاهد باشند و بتوانیم کار، فعالیت و تلاش را با سلامت مردم توأم کنیم.

رئیس جمهور درباره جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: جلسه امروز، جلسه اقتصادی در رابطه با شرایطی بود که امروز داریم. تأمین نیازمندی‌های کشور، هم برای بخش سلامت مردم و مقابله با کرونا و هم تأمین کالا‌های اساسی و هم نیازمندی‌هایی که تا پایان سال ۹۹ باید مورد توجه ما باشد.

روحانی ادامه داد: وزارتخانه‌های کشاورزی و صمت گزارش مفصلی را از شرایط ذخایر کالا‌های اساسی در ماه‌های آینده ارائه کردند که بسیار خوب و امیدوارکننده بود. جداول روزانه هم همین را نشان می‌دهد که بحمدالله در ماه‌های آینده مشکلی پیش روی کشور نیست، ولی باید برای سال ۹۹ تصمیمات لازم درباره نیازمندی‌هایی که داریم و نحوه تأمین این نیازمندی‌ها، اتخاذ شود.

مشکل ارزی تا پایان سال نداریم

وی افزود: بانک مرکزی هم گزارش خوبی از شرایط ارزی کشور و شرایطی که برای تأمین ارز در قدم اول برای بخش سلامت، نیازمندی‌های دارویی و پزشکی و در بخش دوم برای کالا‌های اساسی در پیش داریم ارائه داد. بحمدالله مشکلی برای تأمین ارز تا پایان سال، با روندی که پیش‌بینی کردیم نخواهیم داشت و طراحی انجام گرفته برای اینکه چگونه بتوانیم تأمین کالا به‌موقع داشته باشیم و ذخایر هم همیشه به طور ثابت در اختیار باشد.

حدود ۴ میلیون تن کالا از کالا‌های اساسی در گمرکات است

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش اول بحث راجع به کالا‌های اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی بود که تا پایان سال ۹۹ چگونه تأمین شود، چه منابعی در اختیار داریم و چه اقداماتی در این زمینه باید انجام بگیرد، گفت: بخش دوم درباره گمرکات بود که امروز حدود چهار میلیون تن کالا از کالا‌های اساسی در گمرکات است. کالا‌های اساسی که خریداری، حمل و به گمرک آمده و مقرراتی را که لازم بود مورد توجه قرار دهیم تا این کالا‌ها از گمرک آزاد شود و به داخل کشور بیاید، امروز بررسی کردیم. بانک مرکزی و وزارت صمت این چارچوب را مشخص کردند و همین امروز به صاحبان کالا اعلام می‌شود که چگونه کالایشان در اختیارشان قرار می‌گیرد و از گمرکات وارد کشور می‌شود.

روحانی افزود:‌ همچینین درباره کالا‌هایی که آمده و روی کشتی است، تصمیم بسیار خوبی اتخاذ شد و می‌توانیم مطمئن باشیم در روز‌های آینده این چهار میلیون تن کالا وارد کشور می‌شود و این حرکت بسیار خوبی برای بازار و منابع کشور است.

وی گفت: این قدم اولی بود که تصمیم گرفتیم. در گمرکات کالا‌های دیگری وجود دارد که جزو کالا‌های اساسی نیست، اما کالا‌های مورد نیاز برای تولید است و یا تجهیزاتی است که برای تولید وارد کشور شده است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها