حجت‌الاسلام پناهیان:

دوران مبارزه با «کرونا» را همچون دوران دفاع مقدس خاطره‌ساز کنیم

استاد حوزه و دانشگاه گفت: کسانی که دوران جنگ تحمیلی را درک کردند با یادآوری ذره‌ای از رفاقت‌ها، مجروحیت‌ها، شهادت‌ها و خاطرات آن ایام اشک می‌ریزند و حسرتش را می‌خورند و ما باید دوران مبارزه با کرونا را همچون آن‌روزها خاطره‌ساز کنیم.
کد خبر: ۳۹۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ - 03April 2020

دوران مبارزه با کرونا را همچون دوران دفاع مقدس خاطره‌ساز کنیمبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم بزرگداشت رسانه‌ای شهدای مدافع سلامت و درگذشتگان ویروس کرونا که روز گذشته (پنجشنبه) در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) بدون مستمع برگزار و به‌صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، اظهار داشت: امام علی (ع) می‌فرمایند «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید، غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید».

وی با اشاره به اهمیت این حدیث نورانی اضافه کرد: مهم‌ترین نوع استفاده از فرصت‌ها تبدیل تهدیدها به فرصت بوده که اگر بتوانیم مشکلاتی که در زندگی امری قطعی و طبیعی است را به فرصت تبدیل کنیم، بهترین نوع بهره‌برداری از فرصت‌ها خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بر اساس شرایط به وجود آمده سبک زندگی‌ها باید تا مدتی تغییر کند، ادامه داد: در دورانی که مسافرت‌ها، دیدوبازدیدها و تفریحات مفید و ارزشمند تعطیل شده و محدودیت‌های فراوانی ایجاد شده که تجمعات و حتی هیأت‌های مذهبی تعطیل شدند، ما باید بتوانیم از این تهدید و وضعیت دشوار را به فرصت تبدیل کنیم و از مشکلات به وجود آمده وجوه باارزشی را استخراج کنیم که این عمل خواسته خداوند از بندگان و بسیار با ارزش نیز است.

حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه اولیای الهی اکثراً تهدیدها را به فرصت تبدیل و از آن استفاده می‌کردند، افزود: امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) کربلا را که تهدیدی برای نابودی دین و خاندان عصمت و طهارت (ع) بود به فرصت تبدیل کردند و زینب کبری (س)، اسارت را سبب بقای قیام امام حسین (ع) قرار داد.

وی امام راحل (ره) را الگوی خوبی در تاریخ برای تبدیل جنگ تحمیلی به فرصت دانست و خاطرنشان کرد: امام (ره) با بیان اینکه جنگ چیز خوبی نیست و صدمات زیادی دارد، همواره بر خوبی‌های جنگ و فرصت‌های ایجاد شده مثل رشد علم و تکنولوژی در کشور تأکید می‌کردند و بعد از دفاع مقدس نیز می‌فرمودند که جنگ از الطاف خفیه الهی بود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه امروز در مقابل تحریم‌ها و این بیماری که مشکلاتی را برای همه مردم جهان ایجاد کرده باید از فرصت‌های آن بهره برد، عقیده دارد: امروز مسابقه‌ای بین ملت‌ها و دولت‌ها ایجاد شده تا در این بلا از فرصت فداکاری، همدلی، مواسات و کار روی مسائل علمی و پزشکی ایجاد شده استفاده کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه در مقابل بحران و تهدید کرونا نباید درمانده و رنجور شد و غم و غصه خورد، تصریح کرد: مخصوصاً اگر این موضوع دست‌ساز بشر توسط انسان‌هایی پستی باشد که تصور دارند به هر روشی بر عالم سلطه داشته باشند نباید ذره‌ای نقطعه ضعف نشان داد و این تهدید اگر این چنین باشد جنایت بزرگ بشریت و مورد حمایت کسی نخواهد بود.

وی با تقدیر از همه زحمت‌کشان عرصه درمان کشور به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا، یادآور شد: همانگونه که پزشکان، پرستاران، سایر نیروهای عرصه درمان، نیروهای مسلح و نیروهای جهادی از این فرصت برای خدمت به مردم استفاده کردند ما نیز باید از این غنیمت به خوبی و درستی بهره ببریم.

استاد حوزه و دانشگاه به فرصت ارزشمند دعا و عبادت در ایام خانه ماندن اشاره و عنوان کرد: فرصت خدمت به همسایگان و یکدیگر از دیگر فرصت‌ها در این ایام است که نباید غافل شویم.

حجت‌الاسلام پناهیان با انتقاد از کسانی که نابخردانه تصور می‌کنند در این شرایط معنویت و دین‌داری ضعیف شده، ابراز داشت: اتفاقاً دل‌های مردم به خدا و یکدیگر نزدیک‌تر شده، همچنین فرصت برای عبادت یا توجه به مرگ و قیامت بیشتر شده است.

وی این موقعیت را در کمک به افزایش معنویت، محبت بین مردم، معرفت، مطالعه و تفکر بسیار مؤثر برشمرد و گفت: تفکر یا مطالعه در متن قرآن و دعاهای ائمه معصومین (ع) از فرصت‌های طلایی پیش آمده این دوران است و حتی در این مدت برخی شروع به حفظ قرآن کرده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نظم پذیری بارز در این روزها ادامه داد: دید و بازدیدها و مسافرت‌های نوروزی یا آیین سیزده بدر که در خون فرهنگ مردم ما بود در اتفاقی نادر بالغ بر ۷۰ درصد طبق آمارها رعایت کردند و این همدلی و همگرایی ایجاد شده که کمترین حضور قوه قهریه در این اتفاقات وجود داشت علامت رشد است.

حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه زندگی انسان در گرفتاری‌ها رشد پیدا می‌کند، افزود: این حرف بدین معنی نیست که گرفتار باشیم و خود را در مشکلات بیندازیم و برعکس باید به دنبال سلامتی و افزایش نعمات در زندگی خود و دیگران باشیم اما در مقابل رنج دنیا نباید درمانده شد و در این بحران درماندگی معنا ندارد.

وی با اشاره به دوران طلایی دفاع مقدس اظهار داشت: کسانی که دوران جنگ تحمیلی را درک کردند با یادآوری ذره‌ای از رفاقت‌ها، مجروحیت‌ها، شهادت‌ها و خاطرات آن ایام اشک می‌ریزند و حسرتش را می‌خورند و ما باید این دوران را هم‌چون آن روزها خاطره‌ساز کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه مهمترین معرفت این ایام را معرفت به حضرت ولی‌عصر (عج) و توجه بیشتر به امر ظهور و فرج دانست و بیان کرد: از سحرها برای عبادت و دعا به ویژه دعای عهد غافل نشوید و بدانیم مشکلات جهانی نیازمند عقل و علم مهدوی است؛ چرا که زمانی که حضرت تشریف می‌آورند، علاوه بر عدل علیه ظلم، علم علیه جهل می‌آورند و جهان را از ضلالت و جهالت نجات می‌دهند.

حجت‌الاسلام پناهیان در پایان به خانواده‌های داغ‌دار در از دست دادن عزیزانشان بر اثر این بیماری تسلیت گفت و برای همه خانواده‌های بازماندگان که تشییع و خاکسپاری غریبانه درگذشتگان غم آن‌ها را سنگین‌تر کرده، از خداوند منان صبر جلیل مسئلت کرد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها