گام بلند انقلاب/۱

«جهش تولید» راهکاری برای برون‌رفت از ولنگاری فرهنگی است

مهمترین آفتی که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، ولنگاری فرهنگی است. یکی از راهکار‌های مقابله با این معضل، جدیت در امر «جهش تولید» است که می‌تواند دستاورد‌های قابل توجهی را به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۳۹۰۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷ - 04April 2020

«جهش تولید» راهکاری برای برون رفت از ولنگاری فرهنگی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول حسنی؛ یکی از ابتکارات هوشمندانه و مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای نام‌گذاری سال است که در پیام نوروزی، آن را اعلام می‌کنند. ایشان در آستانه سال ۱۳۹۹ نیز به سیاق سال‌های گذشته این رویه را پی گرفته و سال پیشِ رو را سال «جهش تولید» نام‌گذاری فرمودند.

از آنجایی که معظم‌له مساله تولید را از مسائل مهم کشور می‌دانند و معتقدند توفق در این عرصه کشور را به رشد تعالی می‌رساند بر آن شدیم تا مساله «جهش تولید» را از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار دهیم. «گام بلند انقلاب» مجموعه یادداشت‌هایی است که با این نگاه به نگارش درآمده که اولین بخش از آن را در ادامه می‌خوانید: 

دور خیز فرهنگی

مسئله فرهنگ همراه یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است که بارها ما را نسبت به کاستی‌هایی که در این عرصه وجود دارد هشدار داده‌اند و باید معترف بود که با وجود همه تذکرات و هشدارهای ایشان نتوانستیم قدم‌های محکمی در این عرصه برداریم. ممکن است در حوزه‌های مختلف فرهنگی حرکت‌های صورت گرفته باشد اما به دلیل عدم تداوم و پیوستگی قابل اتکا نیستند. یعنی آنچه که فعلا در فضای فرهنگی حاکم است با آنچه که مطلوب نظر رهبر انقلاب است فاصله زیادی دارد و باید قدم‌های جدی و محکمی در این عرصه خطیر برداشته شود.

یکی از عرصه‌های ظهور و بروز «جهش تولید» عرصه فرهنگی است. این عرصه به شدت نیازمند یک نوزایی و دگردیسی است تا بتواند به رسالت غایی خود عمل کند. در حالی که بدخواهان نظام اسلامی ایران هر ساله با تولید صدها اثر فرهنگی در حوزه سینما سریال، کتاب، بازی‌های رایانه‌ای و ... در صدد هدم انقلاب هستند، اصحاب فرهنگ و هنر ایران نمی‌توانند با کاهلی و بی‌تفاوتی دست به خلق هر اثری بزنند.

نام‌گذاری سال «جهش تولید» از سوی امام خامنه‌ای، دیگر جای تعلل برای کسی باقی نگذاشته است. اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه بیش از هر قشر دیگری در جامعه باید در تحقق این خواسته رهبری بکوشند. تبیین جهش تولید و مطالبه آن از مسئولین در هر مرتبه و جایگاهی که هستند برعهده هنرمندان، نویسندگان و اصحاب رسانه است.

مهمترین وظیفه متولیان و متصدیان امور فرهنگی این است که با نگاه به گذشته و شناخت آسیب‌ها و فرصت‌ها خود را برای برداشتن یک گام بلند و جهشی قابل توجه در عرصه فرهنگ آماده کنند. پایان سال ۱۳۹۹ و ورود به قرن پانزدهم هجری شمسی باید سال ورود به عرصه‌ای وسیع‌تر از ایران اسلامی باشد.

تولید کالاهای فرهنگی و تشویق جامعه به حرکت برای تحقق «جهش تولید» در همه سطوح می‌تواند سال ۱۳۹۹ را به نقطه عطفی در تاریخ انقلاب بدل کند.‌ در این میان نقش رسانه ملی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و مدیران این رسانه با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق می‌توانند به نحوی طلایه‌دار جهش تولید باشند.

مصادیق بروز امر «جهش تولید» در عرصه فرهنگی فراوان‌تر از چیزی است که بتوان در یک یادداشت آن‌ها را برشمرد، ان‌شاالله در یادداشت‌های آتی به مصداق‌های «جهش تولید» اشاره خواهد شد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار